Hej!

Vi kollar på att renovera snickarboden hemma hos mina föräldrar. I dagsläget är det sjavigt, med ett kallt betonggolv som känns otrevligt att gå på som det är. Därför undersöker vi möjligheten att isolera golvet och lägga på något som är trevligare att gå på. Just nu är vi inne på att lägga på 10mm frigolit, 12mm spånskiva, följt av ett klickgolv i trä, samt att någonstans där emellan lägga åldersbeständig plast för att skydda mot fukt.

Då vi inte är experter på ämnet vill vi konsultera er som har högre vetande; finns det något som talar mot att göra på detta viset? Finns det något särskilt att tänka på? Finns det bättre lösningar?

Skippa plasten. Med endast 10 mm frigolit under finns det risk för kondens på dess ovansida, särskilt om ni höjer temperaturen i snickarboden. Den mesta fukten i betongen kommer uppifrån.

Tack så mycket för ditt svar! Är det något övrigt att tänka på? Har du något tips på var jag kan läsa på om detta? Gillar att ha lite på fötterna innan jag kör igång och bygga :)

A agilde skrev:
Har du något tips på var jag kan läsa på om detta?
Det beror helt på dina ambitioner. Inlägg #4 innehåller flera bra tips. Vill du fördjupa dig i grundproblematiken så rekommenderar jag att du lånar en enkel bok om byggnadsfysik.

Att ett golv känns varmt/kallt att gå på handlar inte bara om mängden isolering mot marken. Golvmaterialets värmeledningsförmåga har väldigt stor betydelse. Material som betong, sten, klinkers m fl är alltid kalla. Riktigt trä (brädor eller parkett) brukar vara bäst när man samtidigt vill kunna hålla rent.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.