Hej!

Jag har en liten fråga om isolering som jag skulle behöva ha hjälp med. Har nyligen flyttat in i ett nytt hus och märkt att tidigare ägare har gjort en del intressanta lösningar. Husets tvättstuga är tillbyggd och avloppsröret löper en bit under altanen innan den går in under själv husgrunden. Den del som ligger exponerad under altanen är inte isolerad och nu verkar det som att det uppstått en ispropp i röret. Någon som har några bra tips på hur man löser detta? Om man ska isolera röret, vad ska man använda för isolering?

Tacksam för svar!

/Axel

Är du säker på att det är en ispropp?
Har du rensat vattenlåset?

Immobil Immobil skrev:
Är du säker på att det är en ispropp?
Har du rensat vattenlåset?
Den tidigare ägaren uppgav att han haft problem med det tidigare. Nu har det varit -10 i flera dagar så det känns som en rimlig slutsats. Har dock inte rensat vattenlåset.

Kolla det först.
Skulle det vara ispropp i röret, kan du kanske få loss det med riktigt varmt vatten.
Är där utrymme till att isolera?
Om inte, kan lösningen vara en värmekabel i ledningen.

Immobil Immobil skrev:
Kolla det först.
Skulle det vara ispropp i röret, kan du kanske få loss det med riktigt varmt vatten.
Är där utrymme till att isolera?
Om inte, kan lösningen vara en värmekabel i ledningen.
Har kollat vattenlåset och det fanns inget som blockerade där. Men om man vill isolera. Vad är effektivast och enklast att få på plats?

Markskiva(elefantmatta) eller Frigolit, beroende på hur mycket plats du har tillgodo.

Sätt dit en Värmekabel sen sätter du dit 50mm lamellmatta + plast, Eller nätmatta + åldersbeständig plast. För att skydda isoleringen mot fukt.
Lär aldrig frysa då. :)

Försöker få liv i min gamla tråd.
Finns det verkligen ingen instruktion eller tips på hur man ska täta plasten då man ska passera reglar?

Vi kommer inte längre att öppna upp i nock, utan kommer kunna plasta mot hanbjälkarna.

Men däremot kommer vi bli tvungna att plasta runt totalt 20 st stödben som plasten ska passera.
Skulle vara guld värt att få tips på hur vi kan få plasten tät kring reglarna! Borde ju vara fler som stött på samma problem.

Har du möjligen råkat skriva i fel tråd?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.