Byggahus.se
X xLnT skrev:
Har du inte fått instruktioner från Trafikverket?
För du anlägger väl en infart/utfart till/från allmän väg?
Det är en vägförening.:)

//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
Det är en vägförening.:)

//Fredrik
Tänkte väl att det var så det låg till :)
Skönt.
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Hej!

Fortsätter med bilder på infart och dike. Jag använder mig av 300mm vägtrumma efter rådgivning med entreprenör. Valde att göra en rejäl huvudinfart och trumman är 12m lång. :)

Nygrävd infart längs med väg, lerigt dike med vägtrumma och skyddsplast, byggbod och fordon i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på lerigt dike längst en vägkant med spår av grävningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bestämde mig för att göra en mindre infart även i den andra änden av tomten, kändes praktiskt. :) Där rann det inte lika mycket vatten så gick ner till 200mm vägtrumma. Och där använder jag mig bara av en 6m-trumma.

Grävd infart vid vägkant med installerad vägtrumma och pågående markarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anläggningsarbete av infart med vägtrumma i en grävd dike, omgivet av gräs och en bakgrund med byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upparbetad infart med en synlig 300mm vägtrumma och geotextil längs en byggplats nära väg och grävmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Infarterna kommer att bindas ihop så det går att köra runt.:)

Fortsättning följer!:)
// Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Destrier och 10 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Infarten lutar väldigt mycket, för mycket för att det ska vara bekvämt när man ska köra ut på vintern.

Det ser ut som en allmän väg men ser att du skrivit att det är en vägförening. I Trafikverkets instruktioner står det att de sista 6-8 meterna innan utfarten ska ha en max lutning på 20 cm (med tanke på vinterns halka)samt att det ska finnas en ganska stor radie på vägen åt båda hållen för bekväm ut- och infart. Även om du inte behöver följa dessa krav så kan det vara bra att ha dessa som riktlinjer.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Infarten lutar väldigt mycket, för mycket för att det ska vara bekvämt när man ska köra ut på vintern.

Det ser ut som en allmän väg men ser att du skrivit att det är en vägförening. I Trafikverkets instruktioner står det att de sista 6-8 meterna innan utfarten ska ha en max lutning på 20 cm (med tanke på vinterns halka)samt att det ska finnas en ganska stor radie på vägen åt båda hållen för bekväm ut- och infart. Även om du inte behöver följa dessa krav så kan det vara bra att ha dessa som riktlinjer.
Bra tips! :)

Det är dock inte färdigt än och själva planen mellan infarterna blir högre så det är inte så brant nu.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hej!

Följde din tråd där du renoverade, och sålde en lägenhet med stor förtjusning. Bra förklarande inlägg med massor av bilder. Högsta betyg!

Jag blev väldigt glad när jag såhär dagarna efter nyår, såg att du dragit igång ett nytt projekt.

Jag tycker att huset ser väldigt trevligt ut och det mesta verkar börja klarna. Blir dock lite orolig över trappan...

Hur stor bjälklagsöppning har du tänkt dig?
Har bara med ögat mätt och om tanken är att du vill få in ett vilplan är risken stor att du räknat med för lite yta. Vad jag kan se är golv-tak 2500 och antar att bjälklaget är ca 300? För att klara normen måste du då ha 14 steghöjder, men helst 15. Det innebär att du behöver 11 (12) steg efter vilplanet om vilplanet är steg nr.3 och med ett stegdjup på minst 250 (gärna lite mer) så ser det väldigt tight ut..

Nu vet jag inte om du bara tänkt en vanlig L-trappa och att vilplanet enbart är för att få en enklare illustrering, då är det nog inga bekymmer. Men ett vilplan är givetvis snyggast!

Återigen, ditt tidigare projekt var otroligt intressant läsning och ska med spänning följa detta!

Allt gott!
 
  • Gilla
Isak90 och 1 till
  • Laddar…
Alfred S Alfred S skrev:
Hej!

Följde din tråd där du renoverade, och sålde en lägenhet med stor förtjusning. Bra förklarande inlägg med massor av bilder. Högsta betyg!

Jag blev väldigt glad när jag såhär dagarna efter nyår, såg att du dragit igång ett nytt projekt.

Jag tycker att huset ser väldigt trevligt ut och det mesta verkar börja klarna. Blir dock lite orolig över trappan...

Hur stor bjälklagsöppning har du tänkt dig?
Har bara med ögat mätt och om tanken är att du vill få in ett vilplan är risken stor att du räknat med för lite yta. Vad jag kan se är golv-tak 2500 och antar att bjälklaget är ca 300? För att klara normen måste du då ha 14 steghöjder, men helst 15. Det innebär att du behöver 11 (12) steg efter vilplanet om vilplanet är steg nr.3 och med ett stegdjup på minst 250 (gärna lite mer) så ser det väldigt tight ut..

Nu vet jag inte om du bara tänkt en vanlig L-trappa och att vilplanet enbart är för att få en enklare illustrering, då är det nog inga bekymmer. Men ett vilplan är givetvis snyggast!

Återigen, ditt tidigare projekt var otroligt intressant läsning och ska med spänning följa detta!

Allt gott!
Tack för dom orden, kul att det man gör uppskattas! :)

Vad det gäller trappan så har jag egentligen inte tänkt så mycket. Jag hittade någon sida på nätet där jag kunde fylla i den totala höjden och fick då ut att en vanlig L-trapp hade måtten 1500x3000mm.

Ritningen visar egentligen bara väldigt enkelt en illustration för att man ska förstå att det är en trappa. Sedan har tanken om vilplan växt fram ist för en vanlig L-trapp. Så det tror jag att jag ska försöka få till. :)

Med nuvarande planlösning och väggplanering så har jag en total yta för trapp på 1730x3570mm med en höjd på ca 2800mm. Går det att få till vettiga mått på en trapp med vilplan med dessa förutsättningar? :)

//Fredrik
 
Förstår!

En vanlig trappa utan vilplan får du in garanterat. Där kan öppningen nästan bli lite stor.

Tänk såhär:

Vilplanet minst 900*900
Stegdjup minst 250
Steghöjd max 200 (dock helst 15 steg för gångvänlighet)

På 1750 djup får du då in 3 steg, vilplanet blir det 4e. 900+260+260+260 = 1680
Då behöver du 10 ytterligare steg plus ett slutsteg (80 eller 40mm)

Du har alltså 3570mm (-70mm slutsteg för enkelheten och - vilplan 900= 2600) att få in 10 steg, vilket ger ett stegdjup på 260mm. Där har du en bra och gångvänlig trappa.

Är bjälklagsöppningen 3570*1730 eller är det väggarna? frigångshöjden kan vara ytterligare något att ta med i beräkningen!
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
Åsa Lund
Steghöjd 175-185 brukar vara lagom. Viktigast är att alla är lika höga så man inte snubblar;)
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Steghöjd 175-185 brukar vara lagom. Viktigast är att alla är lika höga så man inte snubblar;)
Haha precis! :)

Angående steghöjden så är det viktigaste dock att den blir rätt i förhållande till stegdjup. Summan av två steghöjder och ett stegdjup skall helst hamna mellan 63-65cm :)
 
  • Gilla
Augen81 och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Gyllene formeln!
 
Alfred S Alfred S skrev:
Förstår!

En vanlig trappa utan vilplan får du in garanterat. Där kan öppningen nästan bli lite stor.

Tänk såhär:

Vilplanet minst 900*900
Stegdjup minst 250
Steghöjd max 200 (dock helst 15 steg för gångvänlighet)

På 1750 djup får du då in 3 steg, vilplanet blir det 4e. 900+260+260+260 = 1680
Då behöver du 10 ytterligare steg plus ett slutsteg (80 eller 40mm)

Du har alltså 3570mm (-70mm slutsteg för enkelheten och - vilplan 900= 2600) att få in 10 steg, vilket ger ett stegdjup på 260mm. Där har du en bra och gångvänlig trappa.

Är bjälklagsöppningen 3570*1730 eller är det väggarna? frigångshöjden kan vara ytterligare något att ta med i beräkningen!
Hittade en sida nu som hänvisar till 15 steg och ett totalt mått på 5140mm med vilplan. Det borde jag få plats med. :)

Tack för infon, ska ta med mig det och se om jag kan skissa upp ett förslag nästa gång jag sitter vid datorn och ritar. :)

1730x3570mm är måttet mellan väggarna som styr bjälklagsöppningen utan att ändra nuvarande planlösning.

Med frigångshöjd menar du snedtaket då?

//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
Hittade en sida nu som hänvisar till 15 steg och ett totalt mått på 5140mm med vilplan. Det borde jag få plats med. :)

Tack för infon, ska ta med mig det och se om jag kan skissa upp ett förslag nästa gång jag sitter vid datorn och ritar. :)

1730x3570mm är måttet mellan väggarna som styr bjälklagsöppningen utan att ändra nuvarande planlösning.

Med frigångshöjd menar du snedtaket då?

//Fredrik
Nej det klarar du så länge snedtaket startar minst 2000mm över vilplanet höjd (ca 748mm från golv).

Jag tänker om öppningen hade varit mindre..
Exempelvis:

Du har en dörr som avgör hur långt det första löpet på trappan kan vara, den dörren är 1500 från vägg. Om bjälklagsöppningen bara är 1000 "bred" så innebär det att ca två steghöjder hamnar "under" taket vilket då kan göra att du riskerar att slå i huvudet i bjälklaget. Detta är inte helt ovanligt, men framförallt i äldre hus där trappan sällan fick mycket kärlek, då det mest var ett redskap för att ta sig upp och ned. Annars idag då trappan ofta kan få en central del och nästan användas som möbel :)

Jobbar med trappor, därför jag blev lite extra nyfiken :)
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Dags för fortsättning och lite mer material till infarterna och runtom. :)

Grävd mark längs en framtida infart med uppgrävd jord och stenmaterial vid sidan, nära ett bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävmaskin som förbereder marken för infarter med rörlagd grund och utspridd jord i ett landskapligt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Öyivind och 6 till
  • Laddar…
Hej!

Fortsätter med vägbygge och att binda ihop infarterna. :)

Vägbygge på en lerig yta med en bil parkerad och byggmaterial spridda runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer! :)

//Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.