Byggahus.se

Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!

1. I
    Nybyggare · Västra Götaland · 719 inlägg

Isak90

Nybyggare
  2. I

Isak90

Nybyggare
  3. Torbjärn
    Lösvirkesbyggare · 173 inlägg

Torbjärn

Lösvirkesbyggare
    Rent och snyggt! (y)

• Laddar…
  4. I

Isak90

Nybyggare
  5. I

Isak90

Nybyggare
    Hej!

Även vardagsrummet och delar av hallen har fått sig en första vända med spackel.:)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    BA240881-DD0E-4470-8C04-39CC13161A3A.jpeg

1A40942D-7CC6-4DD5-B2A2-3AE98728D866.jpeg

5CB3D250-9761-4152-B741-8F1D7CEA583E.jpeg

Ska dra igång med tätskiktet i badrummet också, men funderar lite på hur jag ska lösa det med tröskel. Lutar väl åt att sätta en vanlig badrumströskel lite förhöjd så det matchar med parketten på utsidan. Men det medför samtidigt att det blir lite väl högt i badrummet, där blir det bara fix och klinkers mot tröskeln. Jag har redan bra fall så det blir inget flytspackel. Någon som har några idéer?:)

//Fredrik

6. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 652 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Höjdskillnad för tätskiktet ska vara 20 mm från golvbrunnen. Är det svårt att klara inom rummet kan man klistra upp det några mm på tröskeln innan man lägger klinker. Badrummet ska inte behöva ligga mycket högre än resten av huset

• Laddar…
  7. I

Isak90

Nybyggare
    Mätte med lasern idag och jag har 23mm fall från dörrposten till golvbrunnen.:)

Så just nu lutar det väl åt att montera en distans under tröskeln som är lika hög som parkett+foam så tröskeln hamnar ovanpå parketten. Är det någon som har koll på om man måste ha badrumströskel i mitt fall eller om det går bra med en vanlig slät?

//Fredrik

8. nino
    Renoverare · Dalarna · 10 107 inlägg

nino

Renoverare
    Går bra med en slät

9. I

Isak90

Nybyggare
    Hej!

Har fortsatt med spackling, trapphuset var mindre roligt och tog sin tid. Men nu är allt spacklat en vända förutom tvättstugan. Klädkammaren är färdig för glasfiberväv och färg. Taket i garaget har fått ett första lager färg. I badrummet har jag fogat i hörnen och mellan golv/vägg så nu är det snart klart för att börja med tätskikt.:)

ACA8E56C-2F57-446F-9067-ECC23B02F1D6.jpeg

712BEFCC-0321-45EC-88D8-1824F448D16F.jpeg

145C6CF9-66E3-4374-B6C5-78FABCA51BCF.jpeg

1D5585E3-2048-41E8-9DE3-2E6FDF39006F.jpeg

//Fredrik

10. Horgmo
    Husägare · Bohuslän · 44 inlägg

Horgmo

Husägare
    Varför glasfiberväv?
    Är det inte snyggare med släta väggar

11. I

Isak90

Nybyggare
    Jag har tänkt glasfiberväv i garaget & tvättstugan för att det ska vara enklare att torka av och det krävs mindre noggrannhet vid spackling. Och då tänkte jag att jag kör likadant i klädkammaren. De är de enda väggarna som ska målas, resten får tapet.:)

//Fredrik

• Laddar…
  12. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 3 661 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Du kan väl köra på Microlit, den är väl slät :)

Redigerat 15 maj 08:54
  13. C
    Medlem · Stockholm · 41 inlägg

cap

Medlem
    Tänk ett varv till på det, vi har väv på några väggar och det samlas lätt smuts i groparna och är riktigt jobbigt att få rent

Redigerat 16 maj 08:00
  14. O
    Medlem · 13 inlägg

Oskaj

Medlem
    allt är smak sak men väv förknippar jag med sjukhus eller skolkorridor. Annars bra jobbat blir ett fint hus

15. F
    Medlem · Västernorrland · 11 inlägg

Första villan

Medlem
    Av egen erfarenhet samlar glasfiber även med rutor smuts. Är väl okej i ett garage men inne nja.. Lägg lite mer energi på att spackla å slipa väggarna och måla sen med tvättbar färg i nån snygg matt kulör. Ett av mitt bästa köp är en giraffslip från Jula, simpelt vid slipning av väggar mm. Garaget kan jag kanske köpa glasfiberväv. En bekannt gjorde något riktigt snyggt i sitt garage, satte klickfalsad plåt som boasering på väggen halva väggen från golv. Blev riktigt schysst!
    Har du tänkt hur du behandlar golvet i garaget? Såg en produkt som hette Betsil. Verkar smidigt. Kanske nån här inne har erfarenhet av den?
    Följer din tråd med stort intresse och alla beslut är naturligtvis upp till dig, keep up the good work!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.