Byggahus.se

Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!

1. I
    Medlem · Nivå 19
    Tack!:)

Ja det har jag faktiskt tänkt att förbereda för på övervåningen. Det är inget jag är något större fan av själv men det kan ju vara andra som uppskattar det i en framtida familj.:p

//Fredrik

2. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 15
    Varför tänker du att du bygger på väggen? Ska väl inte vara några problem att få plats med kortlingar som stegen vilar på utan att ”bygga på”. :)

3. I
    Medlem · Nivå 19
    Hej!

Jag har fått uppdaterat ritningarna lite till. De nya måtten på trappan är inlagda och alla fönstren har fått spröjs. Det är något som jag har funderat lite på det senaste som jag tror kan bli snyggt.:)

Och så har jag möblerat om lite med fönster över lag. Fönsterpartiet i vardagsrummet är flyttat lite så det ligger i linje med de i kupan samt altandörren har breddats till 11x21. På gaveln vid soffan så linjerar nu fönstret med övervåningens fönster. :)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    376381FE-3969-4E40-A9CF-2B780B1FAF9A.jpeg

250B021F-4D5A-4BB3-88F9-387BF14809D5.jpeg

F958F7D2-22D4-47DF-ABFF-C87DE2E0D08F.jpeg

75950318-F357-47D8-8381-AD8F3F0ED7D0.jpeg

D5E74488-5EA4-4310-A4C0-EA83DE09D72C.jpeg

1A27D824-0CE4-45CF-9D63-2B8CBD6AE966.jpeg

//Fredrik

4. N
    Medlem · Nivå 12
    Skulle det inte se bättre ut med pardörr eller sidoljus på båda sidor om entrédörren?

5. I
    Medlem · Nivå 19
    Jag tänkte nog för enkelhetens skull och ändå kunna använda vangregel. Men det går nog precis lika bra, om inte bättre, att göra som du säger. Bara låta stegen vara lite längre och komma ut ”svävande” från väggen.:)

//Fredrik

• Laddar…
  6. I
    Medlem · Nivå 19
    Jag har en pardörr 14x21 nu med ruta i båda dörrbladen.:)

//Fredrik

7. N
    Medlem · Nivå 12
    Jo men bredden är inte symmetrisk. En bredare och symmetrisk dörr skulle se bättre ut?

8. B
    Medlem · Nivå 20
    Blir lätt problem med tillgänglighetskraven då, det ska gå att komma in med en rullstol fast bara en dörrhalva är öppen, eftersom det normalt inte går att komma åt att öppna den andra dörrhalvan utifrån sittande i rullstol.

9. A
    Husägare Nivå 1
    hade det inte varit snyggare med en mer ”gammaldags” dörr när du har spröjs? Typ denna ☝️

10. R
    Medlem Nivå 4
    Vad har du tänkt för takkonstruktion? Ska det vara vanliga ramverkstakstolar behöver du ta hänsyn till kattvindarna, ser ut som du har samma bredd på båda planen

11. L
    Medlem · Nivå 6
    Jag satt just och scrollade senaste veckans inlägg och skulle just kommentera dörren. Jag tycker en mer "klassisk" dörr gör sig bättre till huset (y)

12. N
    Medlem · Nivå 12
    Ok, så trist. Det är ju annars väldigt lätt att byta till skillnad mot att bygga om ett badrum. Ibland förstår jag lagar och regler, ibland inte.

13. N
    Medlem Nivå 1
    Vi har dubbeldörr i vårt hus byggt 2014 och dörrbladet som inte har handtag öppnas enkelt med en spak cirka 70 cm över marken, dold i öppningen. Det var godkänt 2014 iaf, ur tillgänglighetssynpunkt.

• Laddar…
  14. I
    Medlem · Nivå 19
    Det blir inga kattvindar utan takstolarna vilar direkt på ytterväggarna. Så jag får full golvyta uppe också.:)

4020EEB5-3BD9-421A-A0C2-4EB90B9316DB.jpeg

//Fredrik

15. I
    Medlem · Nivå 19
    • Laddar…