Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Johan Gunverth skrev:
Man behöver aldrig veta var filerna ligger, vilken version de är så länge du ser dem i ditt bibliotek. Biblioteket består av rådata och XML. En bild som förändras sparas som originalfil+XML-baserade förändringar. Funktionerna ligger på systemnivå och kan anropas av vilken programvara som helst.
Fördelen med detta är att du skyddar filerna från användaren. Filernas innehåll, det du egentligennär intresserad av, är däremot fullt tillgängligt.
Kan du då med din iPad ta med den till en polare och dela med dig av vilken fil som helst till hans Galaxy Tab som ex. och utan att versionen av filen är förändrad från tex. nasen den legat på, kanske direkt med wifi-direct till hans enhet?

Och nej jag grundar inte mina påståenden på okunskap utan på praktiskt användande. Apple är jättebra sålänge man använder deras produkter och tjänster. Ta iTunes som exempel, där finns ingen iTunes för Linux i dagsläget.
 
peternicklas
Hur kan du göra en CD eller DVD i framtiden med A*:s produkter när CD/DVD försvinner från dem???
 
tompathepilot skrev:
Kan du då med din iPad ta med den till en polare och dela med dig av vilken fil som helst till hans Galaxy Tab som ex. och utan att versionen av filen är förändrad från tex. nasen den legat på, kanske direkt med wifi-direct till hans enhet?

Och nej jag grundar inte mina påståenden på okunskap utan på praktiskt användande. Apple är jättebra sålänge man använder deras produkter och tjänster. Ta iTunes som exempel, där finns ingen iTunes för Linux i dagsläget.
Jag använder en app som heter "Filebrowser" för att mappa shares på nätet, tex min WindowsHomeserver. Den har löst de flesta av mina filflyttarproblem på paddan...
 
tompathepilot skrev:
Kan du då med din iPad ta med den till en polare och dela med dig av vilken fil som helst till hans Galaxy Tab som ex. och utan att versionen av filen är förändrad från tex. nasen den legat på, kanske direkt med wifi-direct till hans enhet?

Och nej jag grundar inte mina påståenden på okunskap utan på praktiskt användande. Apple är jättebra sålänge man använder deras produkter och tjänster. Ta iTunes som exempel, där finns ingen iTunes för Linux i dagsläget.
Inte i en "vanilla-enhet". Det finns dock tretton appar på dussinet som fixar detta, t.ex. Phonedrive, Airdrive, Supershare

Det finns garanterat ett flertal OpenSource-projekt till Linux som löser resterande funktioner.
 
peternicklas skrev:
Hur kan du göra en CD eller DVD i framtiden med A*:s produkter när CD/DVD försvinner från dem???
Det går ju inte, men frågan är hur ofta du bränner optiska media idag. Det var länge sedan jag gjorde det själv för eget bruk.
Jag ser dock problem med att LÄSA t.ex. köpta DVD-filmer. Mediabolagen hänger inte med.
 
MB77 skrev:
Fast just på en surfplatta så surfar man ju och skickar e-post, spelar spel eller kolla på film.
Ska man hålla på att flytta filer och hålla på att redigera filer så använder man ju en PC eller Mac, det är ju inte surfplattans starka sida, och kanske inte heller tanken.
På en Android-platta med tangentbord och ett ide kan man ju tom. utveckla program.

Android är flexibelt och konfigurerbart man kan byta ut delar och tex lägga till program som hamnar i share-menyn som kan dela med sig av filer på andra sätt än mail, twitter och facebook etc istf för att vara låst till de tillverkaren vill ha.. Eller varför inte byta tangentbord till ett lite smartare..

Jag var ägare till en ipad 3 tidigare i sommar men den fick åka tillbaka då jag tycker deras OS är lite primitivt..
 
tompathepilot skrev:
Va? Sitter man med en server i källaren som jag tex gör så funkar ingenting med en iPad. Ungarna vill streama film, inspelade program, jag kopierar musik och ljudböcker tex från samma dator som dessutom kör Linux. Med Android finns inga begränsningar men med Apple så finns det inte ens en vettig utforskare, allt ska ske via iTunes.
Nu har jag i och för sig inte min server i källaren utan i en garderob i sovrummet men jag upplever inte de begränsningar som du beskriver, och tro mig, iTunes är ett gigantiskt hatobjekt så det använder jag inte! Vi kommer åt alla filerna på servern från våra iPads och iPhones (och datorer) var vi än befinner oss (så länge vi har tillgång till WiFi eller 3G-nät). Vi kollar filmer (oavsett format), airplayar upp filmerna på TV, lyssnar på musik, kollar på bilder, hämtar/läser böcker etc. Dokument har vi i och för sig på ett Dropbox-konto men skulle lika väl kunna ha det på servern.

Liksom någon annan i tråden använder jag mest appen FileBrowser för att accessa och hantera filerna på servern och appen Office 2 Go (har jag för mig den heter) för att jobba med Office-dokument. Fast helst med ett extern tangentbord då...
 
Redigerat:
Har också både linux och Windows hemma på datorerna. 2 servrar med media (plus en experimentel hos Amazon) och använder GoodPlayer till våra iPads och iPhones. Den kan spela alla format (streamat eller nerladdat) över i princip alla bärare, FTP, WebDav, Samba, DLNA, HTTP, ...

Jag har inte använt iTunes på år och dar.

All musik går iofs numera via Spotify, eller streamas från MP3Tunes, till Logitech Touch eller telefoner. Så CD ripparna försvinner nog snart från servrarna. Likadant ser det ut och bli med filmer. Finns snart ingen anledning att ha det på egna maskiner längre.
 
TLovskog skrev:
All musik går iofs numera via Spotify, eller streamas från MP3Tunes, till Logitech Touch eller telefoner. Så CD ripparna försvinner nog snart från servrarna. Likadant ser det ut och bli med filmer. Finns snart ingen anledning att ha det på egna maskiner längre.
Håller med. För egen (!) del ser jag inom en ganska snar framtid ingen större anledning att ha en server (eller CD/DVD) hemma. Musik streamas från Spotify, film/TV-serier från Netflix, HBO eller liknande. Annat, inklusive diverse dokument och foton, hamnar på Dropbox.
 
Håller med om att servers börjar bli utrotningshotade. Lägger dock själv väldigt lite (några GB) i molnet pga av sekretessproblematiken. Google Drive är suveränt för mina begränsade behov.
 
Prins Daniel skrev:
Håller med. För egen (!) del ser jag inom en ganska snar framtid ingen större anledning att ha en server (eller CD/DVD) hemma. Musik streamas från Spotify, film/TV-serier från Netflix, HBO eller liknande. Annat, inklusive diverse dokument och foton, hamnar på Dropbox.
Precis samma stup som jag har förutom att jag använder Google drive. I princip alla tjänster jag använder ligger i "molnet" (Asana, Google Apps, GMail som läser in alla andra mailkonton), Evernote, ....

Det senaste jag gjorde var att lägga alla våra gamla rippade CD hos MP3Tunes och byta ut alla våra squeezeboxar till Logitech Radio eller Touch. De har inbyggda applikationer för just Spotify och MP3Tunes, så nu behöver jag inte Logitech servern hemma heller. Har iofs också experimenterat med att lägga Logitech Servern hos Amazon, med detta blir enklare.

Netflix är underbar och HBO är ju given. En sportkanal till dottern och frun så kan vi skrota Viasat och Canal Digital också.
 
peternicklas
Inga filer från mig kommer att hamna i några moln. Tänk tanken att ens privata dokument blir stulna och spridna över nätet. Kör min NAS och detta kommer jag att göra lång tid framöver, gammalmodig - JA, Försiktig - JA.
 
Jag kommer heller aldrig att lägga något i molnet.

Jag är Mackörare sedan 1993 och skaffade iPad för att kunna hålla mig uppdaterad när jag är ute på jobb.
MEN jag kan inte ta en bild på det jag har problem med och lägga in en bild på ett forum, t.ex detta forum eller något annat för man kommer inte åt filsystemet.
Dessutom har jag heller aldrig kunnat skriva ut något på mina nätverksskrivare, iPad kräver tydligen en egen skrivare.
Saknar även piltangenter för att hoppa i text där förstoringsglaset är för litet (inte helt lätt att pricka rätt).
När jag ska skriva förkortningen för ampere ett stort A så föreslås något som inte är svenskt (tror jag).

För mig som Mac fantast så är iPad en besvikelse.
Fördelen ute på jobb är att startar på ett kick jmf med en laptop.

Kommer nog att behålla den, men köpa en ny framöver kräver att Apple justerar en aning i programvaran.

Sedan fattar jag inte de som ska lagra filmer, när en film är sedd så är den sedd. Att se "När Sally mötte Harry" 14 gånger, det fattar jag inte.

På TV sänds det tillräcklig med film som kan spelas in, tittas på vid tillfälle och sedan raderas. Till det behövs ingen dator, vår box klarar en 200 filmer och ligger man så efter är det bara att ge upp.

Protte
 
prototypen skrev:
Sedan fattar jag inte de som ska lagra filmer, när en film är sedd så är den sedd. Att se "När Sally mötte Harry" 14 gånger, det fattar jag inte.
TV och film är nutidens barnflicka...
 
peternicklas
Alfredo skrev:
TV och film är nutidens barnflicka...
Sant, men så illa:thumbdown:
.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.