Igår och iförrgår installerade jag iOS 5 på min Mac-dator, iPad och iPhone. Problemet är att jag inte får Bildström att fungera på iPhonen och därmed kan jag inte dela bilder mellan apparaterna såsom det är tänkt. Jag lyckas inte kopiera över bilder från albumet Kamerarulle till Bildström.

Albumet "Bildström" är alltså tomt på min iPhone, men inte på min iPad respektive Mac. Vad gör jag för fel?

Har du aktiverat "Bildström" under Inställningar->iCloud ?
Här fungerar det alldeles utmärkt efter jag installerade iCloud i Windows 7, ett par sekunder efter jag tagit en bild så ligger den i katalogen på skrivbordet, väldigt smidigt :)

Bildström är På under Inställningar > iCloud, men det funkar ändå inte.

Märkligt, på min fungerade det med en gång. Du ska inte behöva kopiera någonting. Alla bilder du tar ska bara hamna där.

Letade runt lite i telefonen och hittade en till inställning under Inställningar->Bilder, där finns också "Bildström", är den också på?

Nytagna bilder dyker bara upp i Kamerarulle, inte i Bildström. Bildström är tom (på min iphone, inte på min ipad).

De två är samma inställning. Sätter du på en, sätter du på båda.

Kom på en annan grej, iCloud kräver ju WiFi-uppkoppling, har du det?

Daniel78 skrev:
Letade runt lite i telefonen och hittade en till inställning under Inställningar->Bilder, där finns också "Bildström", är den också på?
Ja, Inställningar > Bilder > Bildström är också på.

Har du registrerat ett iCloud-konto?

Så bilder du tar med din iPad synkas till dina datorer?

Kan det ha något med Wi-Fi att göra? När jag slår av Mobildata (Inställningar > Allmänt > Nätverk > Mobildata av) så kan jag inte surfa. Det verkar som min iphone alltid försöker köra på 3G. Undrar hur jag åtgärdar det?

Daniel78 skrev:
Har du registrerat ett iCloud-konto?

Så bilder du tar med din iPad synkas till dina datorer?
Ja, jag har registrerat ett iCloud-konto men jag har ingen iPad 2 (bara iPad 1) så jag kan inte fotografera med iPaden.

Bilder som jag i iPhoto för till "Bildström" dyker däremot upp i min iPad, så den synkningen verkar funka.

Gå igenom wifi-inställningarna, fel lösenord till krypteringen kanske?

Stänger man av mobildata så ska wifi fortfarande fungera, så det är garanterat där problemet ligger.

Daniel78 skrev:
Gå igenom wifi-inställningarna, fel lösenord till krypteringen kanske?
Yippey, nu funkar det. :) Felet låg i att jag hade råkat välja Statisk istället för DHCP under Inställningar > Wi-Fi. När jag klickade på DHCP och Förnya tilldelning så funkade det. Tack för hjälpen.

Synd att funktionen bara funkar via Wi-Fi (och inte 3G). Det är ju inte alltid man har tillgång till Wi-Fi.

Så bra att det löste sig :)

Ifall du har jailbreakat din telefon så finns det flera program för att få telefonen att tro den har wifi fast den bara har 3g-täckning, så program som kräver wifi fungerar ändå, det är möjligt något av dessa program fungerar med photostream, fast man får nog se upp, det lär sluka rätt mycket batteri att konstant skicka upp bilder när man tar lite foton :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.