Byggahus.se
M Mjärn skrev:
Hatar verkligen bilar. Så in i helvete. Det bara går sönder och krånglar. Och dyrt är det.
Så blir det när man kör runt med äldre bilar, saker kan gå sönder.
Du har en tio år gammal bil och det är vid den åldern saker kan börja trilskas.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Men tänk efter lite. Om din dragkrok inte fungerar som avsett är den inte säker. Testa smörja upp den lite...
Om den är säker eller inte beror ju helt på vad det inte är som fungerar. Om det enda felet är att man måste hjälpa den lite på väg ner innan man själv trycker den på plats, så är det knappast ett säkerhetsproblem.
 
  • Gilla
  • Haha
jonle336 och 10 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Då har du en elektrisk manövrerad spärr och sedan faller den av egen vikt ner och du viker upp den. Det är väl bara köpa en burk 5-56 och spraya på den under några dagar så kommer det där lösa sig.
Spraya var? I fästet på undersidan?
 
  • Gilla
Kudazai
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Så blir det när man kör runt med äldre bilar, saker kan gå sönder.
Du har en tio år gammal bil och det är vid den åldern saker kan börja trilskas.
Ja det går sönder saker varje vecka. Lägger flera tusen per månad på den. Detta var andra grejen på 3 dagar som gått sönder.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
Det bästa vore ju om de bara kunde ge körförbud till att använda bilen med släp, men det är nog inte så enkelt. Nästa steg är kanske att ge körförbud vid regn om vindrutetorkarna inte funkar. Väldigt irriterande, men reglerna är tydliga.

Jag fick krav på ombesiktning för att min löstagbara krog var "för trög". Den gick att sätta dit och ta bort, men han tyckte att den var för trög och skulle fixas. Spelade ingen roll att jag kunde visa att det gick (med lite våld). Det blev ny krok för 3500 pengar.
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Utter6300 och 4 till
  • Laddar…
RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
Om den är säker eller inte beror ju helt på vad det inte är som fungerar. Om det enda felet är att man måste hjälpa den lite på väg ner innan man själv trycker den på plats, så är det knappast ett säkerhetsproblem.
Det är ett otroligt säkerhetsproblem om den går så trögt att man inte vet säkert när den sitter på plats eller ej, snälla tänk steget längre.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
Ahnders och 16 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det bästa vore ju om de bara kunde ge körförbud till att använda bilen med släp, men det är nog inte så enkelt. Nästa steg är kanske att ge körförbud vid regn om vindrutetorkarna inte funkar. Väldigt irriterande, men reglerna är tydliga.

Jag fick krav på ombesiktning för att min löstagbara krog var "för trög". Den gick att sätta dit och ta bort, men han tyckte att den var för trög och skulle fixas. Spelade ingen roll att jag kunde visa att det gick (med lite våld). Det blev ny krok för 3500 pengar.
Helt otroligt. Vilka jävla tomteregler.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
RoTe
M Mjärn skrev:
Spraya var? I fästet på undersidan?
Kära nån, saker som inte rör sig men ska röra sig, rostlösare, wd40, 556 osv osv. Saker som rör sig men som inte ska, silvertejp, lim osv.
 
  • Haha
  • Gilla
Ola.R och 21 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det finns inget sådant förbud mot att använda släp. Däremot kan du skruva bort hela dragkroken, då får du köra bilen igen.
Är det verkligen så? När jag försökte med det argumentet fick jag veta att den måste registreras om som bil utan dragkrok och att det var dyrt, krångligt och hemskt på alla sätt.
 
  • Gilla
blackarrow och 7 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Ja det går sönder saker varje vecka. Lägger flera tusen per månad på den. Detta var andra grejen på 3 dagar som gått sönder.
Shit happens, bilar är svarta hål för pengar.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Kära nån, saker som inte rör sig men ska röra sig, rostlösare, wd40, 556 osv osv. Saker som rör sig men som inte ska, silvertejp, lim osv.
Om du ska vara dryg och tyken så kan du sluta skriva här. Tack.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
olyckligaolle och 6 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Är det verkligen så? När jag försökte med det argumentet fick jag veta att den måste registreras om som bil utan dragkrok och att det var dyrt, krångligt och hemskt på alla sätt.
Det är väl snart 10år sedan kravet på regbesiktning försvann.

2016 monterade jag krok på vår SAAB från 2003, behövdes ingen besiktning, och nästa gång jag besiktade så sa de "här sitter ju en dragkrok" och så kollade de den med.
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
RoTe
Hep Hep skrev:
Är det verkligen så? När jag försökte med det argumentet fick jag veta att den måste registreras om som bil utan dragkrok och att det var dyrt, krångligt och hemskt på alla sätt.
Det gäller bara bilar som inte är helbilsgodkända! Bilar som är helbilsgodkända behöver inte registreringsbesiktas när du monterar eller demonterar kroken.
 
  • Gilla
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
RoTe
M Mjärn skrev:
Om du ska vara dryg och tyken så kan du sluta skriva här. Tack.
Snarare du som är dryg och grinig.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Ahnders och 21 till
  • Laddar…
  • En skärmbild av Jem & Fix webbsida som visar en burk WD-40 Multispray med prisinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
m_gadd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.