Byggahus.se
Hep Hep skrev:
Klart det är orimligt. Det var därför jag skrev att förlängningen av ett delvis körförbud skulle bli knas och så drog jag exemplet med torkare. Du har fler exempel på samma sak, men vi är helt överens.

Jag förstår absolut att man ska underkänna en dragkrok som man är det minsta osäker på och i TS fall är det säkert helt rätt. Min däremot var det lite töntigt att underkänna. Det är en krok av typen som man ska trycka upp i ett hål och när man tryckt den hela vägen klickar den i och då går det att låsa den på plats. Om man inte trycker ända upp klickar den inte fast och trillar i marken när man släpper den. En rätt opraktisk lösning då man får stå på knä och trycka på et väldigt bakvänt sätt. Fördelen är att den antingen sitter eller inte - det finns ingen möjlighet att få fast den halvdant. Besiktningsmannen klarade det inte och den fastnade inte. När jag visade att jag kunde det genom att trycka hårt uppåt och använda båda händerna, så att den klickade fast, menade han att det borde gå att göra det lättare.

Fast i TS fall är det som sagt nog helt rätt att underkänna.
Hade en sån löstagbar krok på min VW Touran..

Tappade faktiskt hela kroken en gång, med släp på, trots att den hade låst fast precis som den skulle..

Hade kört 4-5 mil innan den släppte, så helt säker på att den hade låst som den skulle när jag monterade dit den..
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
@Hep ingen bryr sig om just DIN krok. Det handlar om generella säkerhetsrisker.
Jag håller helt med om att det borde handla generellt om krokar och kanske lite mer om TS krok. Det som fick mig att försöka förklara var att det kom ett inlägg som citerade mig där det lite von-oben-aktigt mästrades om att jag borde förstå hur farligt det var att tappa kroken. Bara det.

I allt annat är jag helt med dig i tråden. Både om ämnet och TS oklara beteende att fortsätta fråga utan att verka vilja ta till sig och lösa problemet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Jo men att dom skulle missa det under drygt 10 års tid låter konstigt.
Besiktningen kollar din krok, punkt.

Det är ju teoretiskt möjligt att du bara träffat inkompetenta fuskande besiktningsmän de senaste 10 åren, men troligen är det så att dom kollat men du inte märkt det.

Har man en fast krok brukar dom mest kasta en blick på den och dess fästen, men en löstagbar eller utfällbar ska testas, görs inte detta så gör besiktningsmannen FEL och fuskar.

När jag besiktade en jobbil första gången (alltså när den fyllde 3 år) förra sommaren fick den nedslag på att jag inte hade någon nyckel till kroken, jag visste inte ens om att kroken var avtagbar, än mindre låsbar, den hade suttit monterad sen bilen levererades ny.. Efter mycket letande hittades nyckeln till kroken och bilen kunde ombesiktigas..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Besiktningen kollar din krok, punkt.

Det är ju teoretiskt möjligt att du bara träffat inkompetenta fuskande besiktningsmän de senaste 10 åren, men troligen är det så att dom kollat men du inte märkt det.

Har man en fast krok brukar dom mest kasta en blick på den och dess fästen, men en löstagbar eller utfällbar ska testas, görs inte detta så gör besiktningsmannen FEL och fuskar.

När jag besiktade en jobbil första gången (alltså när den fyllde 3 år) förra sommaren fick den nedslag på att jag inte hade någon nyckel till kroken, jag visste inte ens om att kroken var avtagbar, än mindre låsbar, den hade suttit monterad sen bilen levererades ny.. Efter mycket letande hittades nyckeln till kroken och bilen kunde ombesiktigas..
Om dom kollar min krok så borde dom fråga mig var jag har den.
Det har dom aldrig gjort.
 
Fairlane
Mugmaz Mugmaz skrev:
Om dom kollar min krok så borde dom fråga mig var jag har den.
Det har dom aldrig gjort.
Ja det borde de göra. Låter som att de fuskar.

Skärmdump av en text som förklarar regler för löstagbar dragkrok vid besiktning, med Bilprovningens logotyp nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mugmaz Mugmaz skrev:
Om dom kollar min krok så borde dom fråga mig var jag har den.
Det har dom aldrig gjort.
Jag tror dom flesta frågar om dom inte hittar den. Men dom flesta ligger ju under mattan i bagageutrymmet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…

Hittade säkringen, men den är hel.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Jag tror dom flesta frågar om dom inte hittar den. Men dom flesta ligger ju under mattan i bagageutrymmet.
Om en månad igen så ska jag ge ett nytt svar.
Då ska jag besiktiga.
 
Mugmaz Mugmaz skrev:
Om en månad igen så ska jag ge ett nytt svar.
Då ska jag besiktiga.
Högst troligen kollar dom den. Gör dom inte det så gör teknikern fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Högst troligen kollar dom den. Gör dom inte det så gör teknikern fel.
Alltså jag är inte blind.
Jag är med på besiktningen.
Dom kollar inte.
 
M Mjärn skrev:
[media]
Hittade säkringen, men den är hel.
Då går du vidare och ser om det kärvar.
Man kan också börja mäta spänning/volt men utifrån tråden är det inget du har förutsättningar för att göra.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Nu verkar det som att en icke lysande dragkroksknapp indikerar att knappen inte är aktiv. Då låter det rimligt att inget händer när man använder knappen.

Indikeringen är att det är låskistan som är kass, vilket man borde kunna mäta upp om man har verktyg och ett hum om hur det funkar.

Nu verkar TS inte vara så bilhändig, så jag skulle rekommendera att lämna in bilen till en mekare och berätta tipsen från denna tråd.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Mugmaz Mugmaz skrev:
Alltså jag är inte blind.
Jag är med på besiktningen.
Dom kollar inte.
Då är det antingen frågan om fusk eller slarv för de ska kontrollera den.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då är det antingen frågan om fusk eller slarv för de ska kontrollera den.
Men det låter ju rätt konstigt.
För jag har ju inte haft samma besiktningsgubbe i dessa år.
Men som sagt.
Jag ger ett nytt besked om en månad.
 
Fairlane
Mugmaz Mugmaz skrev:
Men det låter ju rätt konstigt.
För jag har ju inte haft samma besiktningsgubbe i dessa år.
Men som sagt.
Jag ger ett nytt besked om en månad.
Kanske samma besiktningsställe som inte gör sitt jobb? Se bilden i #245 från Bilprovningen.
Även om de struntar i att titta på din krok om en månad så är det inget bevis för att det inte ska ske.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.