Hej. Jag har nyss flyttat in i hus, igen. Sitter nyare danfoss termostater uppe i bostadsdelen. Men i källaren har tidigare ägare installerat element med radiatorkoppel utan Termostater. Det sitter bara röda vred till ventilerna.
Så jag behöver köpa 4st termostater. Men samtidigt så är det manuell shunt på pannan.,En ctc 1100 med kmp pelletsbrännare.
Så jag kanske ska köpa en trådlös automatiskt shunt istället? Då kan jag alltid flytta några av dom termostater jag har till elementen i källaren. För där behöver jag inte ha mer än 15grader.

Termostater kostar bara 4x200kr = 800 kr
Shunt med innegivare ca 3800 kr

Hur skulle ni gjort? Får man igen 3000 på lägre pelletsförbrukning inom rimlig tid?

Shuntregulator med utegivare kommer först. Innegivaren kompenserar för tex solinstrålning, radiatortermostater gör ungefär samma jobb. Har man termostater på elementen klarar man sig ofta utan innegivare. Termostater på källarelementen eller inte beror på hur stora krav du har mpå jämn temeratur i källaren.

Shuntautomatik alla dar i veckan. Några termostater där dom behövs för ökad komfort.

Har mest kollat på esbes trådlösa. Verkar som man måste köpa till ett monteringkit som inte ingår, lite konstigt? Jag har iaf en TM20 shuntventil. Och då ska det gå och montera en Esbe CRB. Men funderar på och spara och inte köpa den trådlösa och så får jag leva med att innegivaren blir i källaren. Eller måste den sitta i varmaste delen av huset, där elementen är fullt öppna? Går det inte ställa in en värmekurva så den ger snäppet högre framledning? Eftersom jag kommer ha termostater i källaren som stryper vid 15-16grader.

Hade du inte termostater i bodelen och vred i källaren?
Då kommer det fungera utan innegivare. Något mer ojämn temperatur i källaren bara.
Det vikiga är att du har en utegivare och ägnar tid åt att ställa reglerkurvan.

Kör du pellets och därför alltid har tillgång till relativt hög möjlig framtemp skulle jag säga att alternativet moderna termostater inte är fel. Behovet av kompenserad framledningstemp faller då betydligt jämfört med om man har andra värmekällor som är mer beroende av det sett till sin effektivitet.

GK100 GK100 skrev:
Kör du pellets och därför alltid har tillgång till relativt hög möjlig framtemp skulle jag säga att alternativet moderna termostater inte är fel. Behovet av kompenserad framledningstemp faller då betydligt jämfört med om man har andra värmekällor som är mer beroende av det sett till sin effektivitet.
Jo det är den stora funderingen om man sparar så mycket pengar med pellets och shuntautomatik kontra fräscha termostater. Pelletsbrännaren får väl längre gångtid, dvs färre starter om man shuntar ut full värme. Men det kan ju såklart leda till överflöd av värme i kåken vid varmare väderomslag.
Sen om pannan eller brännaren kräver för stora investeringar/reprationer så kommer risken att man väljer en bekvämare uppvärmning. Och vid nyinstallation så ingår ju shuntautomatik oftast när det gäller värmepumpar.. Med 3 småttingar i hemmet så är tidsbesparingen värd en hel del.

Jag skulle absolut monterat termostater, om du ska använda elementen. En shuntstyrning kan man också ha, men den behövs inte. Innegivare behöver du inte.

D Daniel 109 skrev:
Jag skulle absolut monterat termostater, om du ska använda elementen. En shuntstyrning kan man också ha, men den behövs inte. Innegivare behöver du inte.
Vad har man shuntautomatik till utan inne/utegivare? Då måste man ändå ljusterapi manuellt efter utetemp.

Oftast räcker det med utgivare.

Det är utegivaren som är viktigast. Med termostater på elementen fungerar det allt som oftast bra utan innegivare.
Shuntregulatorn fungerar på så sätt att den mäter utetemeraturen, tittar i reglerkurvan vilken framloppstemteratur denna motsvarar och justerar framloppstemp med hjälp av framloppgivaren.
En eventuell innegivare är till för att göra små justeringar för tex solinstrålning. Termostater på elementen gör samma jobb, därför fungerar det ofta bra utan innegivare. Det beror även lite på planlösning hur det kommer fungera, och om man kan få det att fungera bättre med innegivare.
Man måste även lägga ner lite omsorg på att ställa reglerkurvan.

M mev skrev:
Vad har man shuntautomatik till utan inne/utegivare? Då måste man ändå ljusterapi manuellt efter utetemp.
Utan utegivare blir det lite poänglöst.

Det är alltså inte termostaterna på elementen som i första hand reglerar innetempen, det gör shuntregulatorn med i första hand hjälp av utegivaren. Termostaternas uppgift är att finjustera, ,kompensera för tex solinstrålning i något enstaka rum så att det inte blir för varmt.

Det går ju att shunta på konstant framledningstemperatur. Men en utegivare är absolut en fördel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.