Sitter här och undrar om man inte kan koppla innerdelen på min luft/luft värmepump mot en liten vattenmantlad
gjutjärnskamin som jag har ståendes!
Då kan man ju leda in varmare värme i innerdelen och få den att blåsa ut varmare luft än ljummet!
Skulle bli mindre elkostnad med.
Hur fungerar innerdelen?
E det gas eller vätska som leds in från utedelen?

Kanske inte helt omöjligt, men det lär inte vara enkelt. När du kör luftvärmepumpen i värmedrift kommer köldmediet i gasform in i innerdelen och kondenserar där innan det i vätskeform återvänder till utedelen. Kör du den som AC blir det omvänt.

Så det e gas som driver innerdelen alltså!
Då kan jag inte använda den som ett vattenburet konvektorellement.
Då får jag fortsätta tänka!

Pompe1997 skrev:
Så det e gas som driver innerdelen alltså!
Då kan jag inte använda den som ett vattenburet konvektorellement.
Då får jag fortsätta tänka!
Jodå, det går. Det är bara vanliga kopparrör. Går utmärkt att cirkulera vatten i dem. Du kanske dock måste lura elektroniken lite för att få fläkten att snurra. Den brukar inte gilla att inte ha någon utedel att snacka med.

Jag uppfattade frågan som att avsikten var att kunna fortsätta använda den som värmepump, men dessutom använda den som fläktkonvektor till vattenburen värme. Det lär bli problem, men om man offrar värmepumpen kan man ha den till fläktkonvektor.

A
Är den helt täckt med is och med tanke på fabrikatet skulle jag föreslå att man byter förångargivare

Jag kommer att kassera varmepumpens utedel dels for att den anda inte racker till for att varma mitt hus dels for att jag har sa att jag kan bygga ihop innedelen med min vattenmantlade kamin. Det kommer bli spannande att se hur det kommer att funka! tack for era inagg! Dem e alla uppskattade:)

A
Ja det här måste du återkomma med
För mig låter det som ett stolleprov men om det fungerar....

Det är inte så konstigt som det låter. Jula säljer t.ex. vattenburna fläktkonvektororer. Det är exakt samma som innedelen till deras luft/luft värmepump.

Att använda innedelen till en luftvärmepump som fläktkonvektor är inte speciellt underligt. Det har provats förr. Däremot låter det för mig lite synd att offra en fungerande luftvärmepump till det. En kamin och en luftvärmepump kan på ett bra sätt komplettera varandra, men kan knappast ersätta varandra. En kamin är utmärkt till uppvärmning, men för det mesta ganska usel till varmhållning. Med en tillräckligt stor acktank kan man i och för sig förbättra den egenskapen. Luftvärmepumpen är utmärkt för att minska elkostnaden i hus värmda med direktel när det är måttligt kallt ute. Ingen av dem är normalt sett ett fullständigt uppvärmningssystem.

Nu e det som sa att jag har ett tvavaningshus med skalmursvaggar och helt uppvarmt med vedpanna med 3*750 L acktankar. Da jag sover ofta i min lastbil sa blir det valdigt kallt nar jag kommer hem. Nu vill jag kunna varma huset snabbt nar jag kommer hem. varmepumpen orkar inte med att varma huset mer an till 14 grader. Kaminen som e en energikasset varmer vardagsrummet till 28 grader ganska fort men resten av huset tar resten av natten pa sig. Hoppas pa att kunna flytta mer vrme till resten av huset snabbare pa detta satt. Och sa blir det lite billigare elrkning med :)

A
Risken är att utan värmepump så har du inte ens 16C när du kommer hem

Jag tror inte att innedelen kommer att hjälpa. Du kommer bara att offra din LLVP och komma hem till ett hus med sönderfruset vatten och en hockeyrink på vardagsrumsgolvet. Är det inte bättre att skaffa en vattenmantlad kamin i stället för braskassetten och koppla så du kan shunta ut direkt på radiatorerna? Du borde kunna få 4-5 kW till vardagsrummet samtidigt som du kör ut 15 kW till radiatorsystemet. Och radiatorer i varje rum värmer väl snabbare än en innedel till en LLVP?

Jovisst hade det varit battre men kaminen som jag har e bara pa 5-6 kw och det gjorde bara elementen ljumna om ens det. Jag har jattegammla och jattetjocka element. Och vad galler varmepumpen sa kostar den mer an vad den varmer. Den har varit avstangd i 3 dygn nu och skillnaden e 2 grader. Sa det kanns som bortkastade pengar maste jag saga.

A
Nu ska vi se om allt står rätt till
Du har ett tvåvåningshus, hur stort?
Där det ordinarie värmesystemet är högtemps radiatorer för ved med 2250liter acctank 25000W?
Du har en kamin du skall bygga om till vattenmantel på 5000W
Ytterligare en vattenmantlad kamin som inte är inkopplad på 5000W?
Samt en liten luftvärme pump på Max 4500W

Kan det vara så att ditt hus kräver mer än 5000W för att värmas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.