1 220 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Invasiva växter
Utanför min tomt så ligger mark i träda , å det kryllar av bla stånds som åxå har spridit sej in på min gård , det är så mycket så det är nu omögligt att göra någonting åt . Jag har hästar på gården å är kraftigt orolig . Vad gör man åt dessa växter så dom försvinner ? Innan har jag kunnat hälla kokande vatten på dom å rotsystemet å dom har dött , men i år så har dom tagit över hela tomten .
Det är inte en invasiv växt. En variant är till och med fridlyst.
Om man vill minska mängden är det nog lämpligt att se till att slå den innan blomning.
Som jag förstår det är det främst om den hamnar i hö det blir problem.
Om man vill minska mängden är det nog lämpligt att se till att slå den innan blomning.
Som jag förstår det är det främst om den hamnar i hö det blir problem.
Denna växt borde bli klassad som invasiv omgående.
Nere i skåne så håller den på att ta över på en del ställe.
Den är som sagt giftig för alla "betande" djur vad jag vet.
Det finns medel mot den men de är enbart för dem med sprut cert.
Rycker man upp den så kommer där en ny..
Men varför inte fråga [email protected] ( om alla skickar så blir det kanske en aktuell fråga)
Men varför inte fråga [email protected] ( om alla skickar så blir det kanske en aktuell fråga)
Den är dödlig för hästar på bete med, när man väl ser symptomen är det försent. Länk till SVA:s info om växten.
Att slå av växten kan bli fatalt, det här är ju inte superkul att läsa som djurägare heller;
"Stånds är även giftig vid beröring. Växtdelar som skadats av frost eller trampats sönder innebär en ännu större risk än färska växtdelar."
Har tyvärr inga råd till TS, bara min sympati.
Att slå av växten kan bli fatalt, det här är ju inte superkul att läsa som djurägare heller;
"Stånds är även giftig vid beröring. Växtdelar som skadats av frost eller trampats sönder innebär en ännu större risk än färska växtdelar."
Har tyvärr inga råd till TS, bara min sympati.
Då har du fullständigt missförstått vad en invasiv växt är.A Alexn72 skrev:Denna växt borde bli klassad som invasiv omgående.
Min erfarenhet är att de med åren då växer sig starkare och starkare...G-83 skrev:
Men de är klart bättre än inget.
Det fungerar även att sätta dem under mörker.
jag ställde en betongbrunn över. Då dör de snällt utan att sprida sig.
Klicka här för att svara