J
Hej
Har sökt, läst och lärt men inte riktigt hittat mitt case så jag drar iväg ett frågebatteri.

Jag bor i ett 4 år gammalt trähus med bla garage och "maskinrum" i källaren. Detta plan är i suterräng, väggarna murade mha LECA-block (med genomgående elskåp), golvet isolerad platta med golvvärme i en liten delyta (ser dock bara till att hålla temperaturen strax över n0llan så här års. (Här finns också en diskho vars vattenledningar jag inte kan stänga av)

För att öka användbarheten av utrymmet samt säkra diskhon utan att driftkostnaden drar iväg funderar jag på att isolera väggarna inifrån, iaf väggar ovan jord.

Kan jag utan "bieffekter" isolera LECA-väggar ovan jord?

Är då lösningen: stålreglar, isolering, diffspärr, gipsskiva rätt?

Får jag ut någon effekt om jag inte samtidigt isolerar väggar under jord? (har förstått att invändig isolering av källare inte är bra idé och är inte grävsugen).

Tack på förhand
/J

Kan bara svar på hur jag gjorde efter mkt efterforskande.
Ovan mark och uppvärmt utrymme ca 16grader året runt.

Leca - 5cm luftspalt - stålregel i skenor uppe o nere + isolering - diffspärr - plywood - gips.

Att tänka på:
Stabilisera stålreglarna mitt på väggen med någon form av vinkeljärn, annars viker de sig inåt och du får svårt att dra fast skivorna.
Borra hål och dra ståltråd på "baksidan" av stålreglarna var 40cm som stöd så att inte isoleringen ramlar "utåt".

jag fick försänka mina skruvhål i plywooden pga stålregeln inte har motstånd att dra in skruvarna i plywooden. Plywooden hade jag för att lättare kunna sätta upp saker där jag ville i efterhand.

Mvh
Thomas

J
Tack så mycket Thomas
/J

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.