Hej alla,

Har precis börjat förbereda för att trädäck hemma. Däcket ligger inte i anslutning till huset utan på en "hylla" som vi har i ett berg bakom huset och som tillhör tomten. Själv berghyllan är fylld med jord och sten och jag har nu börjat gräva ner färdiggjutna plintar med ställbara skor då jag tyckte detta verkade smartast då underlaget lutar rätt kraftigt från bakkanten (mot berget) och framåt. Marken är utgrävd och ska täckas med markduk på vilken jag slutligen tänker lägga ett lager grus. Däckets storlek kommer bli någonstans runt 30 m2.

Jag har bärlinor som är 45 x 170 som jag tänkte sätta med ungefär en meters mellanrum. Mellanrummet mellan den yttersta och den innersta bärlinan är ca. 4 meter, alltså totalt 4 bärlinor som ligger parallellt med varandra.

Tvärs bärlinorna lägger jag sen 45 x 95-regel med 60 cm. mellanrum och tvärs dessa kommer jag slutligen sätta trallen.

Min fråga är hur jag går tillväga för att väga in bärlinorna så jag får dem helt plana i bägge leder, alltså både i längdriktningen samt tvärs längdriktningen för att lagret av 45 x 95-regel ska bli helt plant innan jag drar trallen på plats. Hur viktigt är det att bärlinorna är helt parallella dessutom, om inte annat för det rent estetiska?

Tacksam för all hjälp jag kan få med detta.

Verandan borde ju bli ca 7,5x4m. Det borde väl fungera med långpass eller laser. Har du inte tillgång till det är det väl slangpass som gäller. Där är principen att i en vattenfylld slang så är vattennivån på samma höjd i båda ändarna.
Det finns beskrivningar här på forumet samt på nätet hur man går tillväga, så jag ger mig inte in på att försöka förklara ;)

Tack Larsa. Något i den stilen blir ju storleken på däcket ja.

Jag kan nog använda det längre vattenpass jag har antar jag (runt metern långt), men jag tänkte mer på metodiken hur jag gör invägningen. Något i stil med:

1. Se till att den innersta bärlinan ligger i våg i längdriktningen först
2. Se till att den yttersta bärlinan ligger i våg i längdriktningen
3. Lägg 45 x 95-regel tvärs de båda bärlinorna och höj/sänk den ena mot den andra beroende på vilken av dem som ska sätta referenshöjden för däcket, samtidigt som man mäter planheten ovanpå 45 x 95-regeln med vattenpass
4. När yttre och inre bärlinan är i våg, justera in plintarna för de bärlinor som ligger mellan dessa utifrån hur 45 x 95-regeln ligger.

Kan man göra så t ex, eller finns det smartare alternativ på hur man gör detta?

finns 100 sätt att väga in på, ditt funkar.
MEN
jag tror inte myckret på ditt 1m vattenpass. Passa på o skaffa ett riktigt på typ 180cm. Vill du lösa dina avvägningsproblem för resten av livet skaffa Hultafors Libella 2000 inkl olika skenor. (Libellan köper man på tradera o skenorna på tex Bauhaus

Tack för svar.

Eftersom jag är tveksam till att lägga den typen av pengar på en Hultafors Libella (jag ser inte riktigt att jag skulle ha löpande behov för ett sådant), finns det billigare alternativ som också skulle kunna funka som du eller någon annan kan rekommendera?

En annan fråga som någon förhoppningsvis kan svara på, hur mycket överhäng utan stöd kan jag ha på mina 45 x 95-reglar (cc 60) innan det blir svajigt/instabilt? Funkar det med 50 cm?

Enligt mig borde 50 cm inte vara något problem.

Vad det gäller själva invägningen skulle jag först se till att få en av de yttersta bärlinorna i våg. Sen skulle jag väga in höjden ovanför de yttersta plintarna på den andra sidans bärlina, för att slutligen med snöre se till att bärlinan är rak.

J
50 cm fungerar, mer så börjar det svaja om det kommer någon tungis ;)

50cm överhäng på 95 reglar ger ett härligt svaj men hur ofta står man längst ut o studsar??

Biltema har användbara vattenpass för några hundralappar, skaffa 3... 180, 120, 60 så klarar du dig bra. (sedan är kanske inte nogrannheten perfekt men vi pratar altan inte rymdfärja)

Då får det nog bli Biltema-pass för min del, altanen ska inte flygas till månen...än i alla fall.

Några tips på hur jag bäst skarvar 45 x 170-reglarna? Bör de skarvas mitt över en plint eller hur skarvar man dessa bäst?

Jag lovar att inte komma efteråt o kolla invägningen med min libella..:p

Det finns nyligen en tråd om skarvning. Inga klara slutsatser men frågar du en Ingenjör som mig så skarvar jag rätt över plinten.

Synd att du bor i Blekinge, annars hade du kunnat komma med libellan och mätt lite när jag grävt ner alla mina plintar, och fått visa vad libellan går för :P

Skarv med spikplåtar mitt över plint, är det vad ingenjören rekommenderar?

Chrulla skrev:
Synd att du bor i Blekinge, annars hade du kunnat komma med libellan och mätt lite när jag grävt ner alla mina plintar, och fått visa vad libellan går för :P

Skarv med spikplåtar mitt över plint, är det vad ingenjören rekommenderar?
:D

Skaffade själv libellan EFTER mitt Polldäckbygge, trodde jag vägde rakt men nu säger Libellan annat. Men va f..n det är bara jag o min Libella som vet... så tjalla inte:p

Så skarvade jag min däck och det finns inte en tillstymmelse tilll svaj där. Annars så lägg skarven 1/3-del mellan 2 plintar då det är minst "böjkrafter" där.

Så till nästa fråga..jag har gjutna plintar som är 50 cm. höga med ställbara skor i för bärlinorna. Hur högt kan jag låta plinten sticka upp ur marken eftersom jag på några ställen lyckats komma rakt på berget och således inte kommer längre ner i marken med mitt spett och mina spadar?

Finns det någon "gräns" för hur mycket plinten kan sticka upp så det inte blir svajigt? I framkant skulle det även underlätta mycket att låta plinten sticka upp en bit ur hålet för att få upp den främre bärlinan i våg med den bakre. Här finns det dock inte berg under utan jag funderar på att fylla i makadam i hålet så plinten kommer upp ur marken runt 1½ dm. Möjligt?

Eftersom du bor norrut i lite kallare delar av landet så är risken att tjälen skjuter upp plinten större om du inte går på djupet.
Om det är berg under är den risken helt borta och plinten kommer inte att trilla så kör på du.
för framkanten så antingen gräv ner ordentligt och sedan bygg upp med en 95 stolpe till rätt nivå. Alternativt, gräv ner till tjäledupet o lägg i markduk o makadamm så blir allt bra.

Tack för svar.

Ritade en mycket enkel skiss för att försöka förklara mitt problem lite bättre.

Problemet jag har är att plinten i bakkant mot berget är nergrävd till berg nu, och kan således inte grävas djupare, skon står i lägsta läget. Den främre plinten är nergrävd till full höjd (50 cm.) och skon står i högsta läget, går alltså inte att höja mer. Jag skulle behöva ha upp den främre ytterligare ca. 10 cm. för att komma i våg med den bakre med rådande situation.

Hur åstadkommer man detta? Några smarta tips på hur jag skulle kunna göra? Är det att gräva ner till tjälfritt djup som gäller, och sen fylla på med duk och makkadamm?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.