33 246 läst ·
117 svar
33k läst
117 svar
Intressant situation: "Förra ägaren vill ha mitt elprisstöd."
Stämmer bra utifrån att elstödet gäller för vinter 22/23, men beräknas på fastighetens förbrukning 21/22 enligt angivna datum, oberoende av vem som ägt fastigheten och förbrukat el.M Manfreds skrev:
Och elprisstöd får ägaren till fastigheten den 18 november 2022.
Meningslöst, det förändrar inget vem som får elprisstödet.M Manfreds skrev:
Den är dessutom riktig utifrån att den gäller för de flesta som får stödet.
Sedan finns det tillägg och förklaringar utifrån om fastigheten bytt ägare.
Så är det och helt normalt gällande regelverk, man beskriver det vanliga med syftet och sedan finns tillägg gällande ev. avvikelser från det.
Nej, den är inte missvisande, den som ägde anläggningen 18 november 2022 har rätt till ersättningen.M Manfreds skrev:
Tydligare kan det inte bli…
Och de som har rätt till ersättning får det. Den som utbretalningen är skriven till har rätt till den.
Sedan kan du ju tycka något annat, men det är så det är utformat.
Redigerat:
Ja men ironiskt nog ser jag att min egen kommentar är felaktigt utformad. Alla de säger har rätt till stöd kommer inte att få det, utan endast de som står på anläggningen vid brytpunkten.Nissens skrev:
När regeringen kom med förslaget till stödet, fick jag en känsla att dr själva inte visste för vilken period stödet var.
Det blev många förvirrade förklaringar till stödet.
Sedan tog tidningar över deras förvirring och blev förvirringen komplett.
Det blev många förvirrade förklaringar till stödet.
Sedan tog tidningar över deras förvirring och blev förvirringen komplett.
Och dom som står på anläggningen vid brytpunkten är dom som har rätt till stöd.M Manfreds skrev:
Dvs dom som har rätt till stöd får det!!!
Den som stod som ägare den 17 nov 2022 får stödet, sen om du eller någon annan vill dela med er av detta så är det upp till var och en men den tidigare ägaren kan inte kräva det, om det inte står med i köpet av fastigheten.T Tom GX skrev:
Precis. Om man bara orkar spendera fem minuter på att läsa på slipper man denna typer av trådar. Problemet idag är att ALLA är EXPERTER på allt utan egentligen knappt ha koll på sitt eget efternamn. 75% av alla påståenden på sociala medier går att ikullkasta på 5 minuters googlande, beträffande politikers och aktivisters påståenden är siffran ännu högre. Det är en sjuk värld vi lever i.Snailman skrev:
Det är ju bara reklam när man gå in där.T Tom GX skrev:
Detta gäller:T Tom GX skrev:
- I början av 2023 kommer privatpersoner i elprisområde 3 och 4 att få ett stöd för höga elpriser baserat på förbrukning för perioden oktober 2021 – september 2022..
Det kommande elprisstödet är alltså för vintern 2022-23.