M Manfreds skrev:
Finns regler även vid användandet av det svenska språket vettu.
Jo så är det, men ändrar inte sakinnehållet i elstödet. Gör ingen skillnad i hur utbetalning kommer att göras.:crysmile:

A AndersS skrev:
Jo så är det, men ändrar inte sakinnehållet i elstödet. Gör ingen skillnad i hur utbetalning kommer att göras.:crysmile:
Det är alltså inte sakinnehållet i elstödet jag diskuterar utan den felaktiga meningen.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Det är väl tom så att vederbörande som står på elavtalet aktuellt datum inte alls behöver ha förbrukat el i SE3/4 under sagda period.
Stämmer bra utifrån att elstödet gäller för vinter 22/23, men beräknas på fastighetens förbrukning 21/22 enligt angivna datum, oberoende av vem som ägt fastigheten och förbrukat el.
Och elprisstöd får ägaren till fastigheten den 18 november 2022.

M Manfreds skrev:
Det är alltså inte sakinnehållet i elstödet jag diskuterar utan den felaktiga meningen.
Meningslöst, det förändrar inget vem som får elprisstödet.
Den är dessutom riktig utifrån att den gäller för de flesta som får stödet.
Sedan finns det tillägg och förklaringar utifrån om fastigheten bytt ägare.
Så är det och helt normalt gällande regelverk, man beskriver det vanliga med syftet och sedan finns tillägg gällande ev. avvikelser från det.

Nissens
M Manfreds skrev:
Det där blir ju en väldigt missvisande formulering då, eller direkt felaktig. Alla som har rätt till stöd kommer ju inte att få det.
Nej, den är inte missvisande, den som ägde anläggningen 18 november 2022 har rätt till ersättningen.

Tydligare kan det inte bli…

Och de som har rätt till ersättning får det. Den som utbretalningen är skriven till har rätt till den.

Sedan kan du ju tycka något annat, men det är så det är utformat.

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Nej, den är inte missvisande, den som ägde anläggningen 18 november 2022 har rätt till ersättningen.

Tydligare kan det inte bli…

Och de som har rätt till ersättning får det. Den som utbretalningen är skriven till har rätt till den.

Sedan kan du ju tycka något annat, men det är så det är utformat.
Ja men ironiskt nog ser jag att min egen kommentar är felaktigt utformad. Alla de säger har rätt till stöd kommer inte att få det, utan endast de som står på anläggningen vid brytpunkten.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
harry73
När regeringen kom med förslaget till stödet, fick jag en känsla att dr själva inte visste för vilken period stödet var.
Det blev många förvirrade förklaringar till stödet.
Sedan tog tidningar över deras förvirring och blev förvirringen komplett.

• Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Ja men ironiskt nog ser jag att min egen kommentar är felaktigt utformad. Alla de säger har rätt till stöd kommer inte att få det, utan endast de som står på anläggningen vid brytpunkten.
Och dom som står på anläggningen vid brytpunkten är dom som har rätt till stöd.
Dvs dom som har rätt till stöd får det!!!

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Och dom som står på anläggningen vid brytpunkten är dom som har rätt till stöd.
Dvs dom som har rätt till stöd får det!!!
Ja precis, det är ju bara de som har rätt till stödet som får det.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T Tom GX skrev:
Ja, självklart. Fast så fungerar inte t ex försäkringar. De dateras till skade/-inträffandedatum, samt appliceras på personen som var betalande försäkringstecknare vid "skadetillfället" (a.k.a. betalande elförbrukare i detta scenario)
Den som stod som ägare den 17 nov 2022 får stödet, sen om du eller någon annan vill dela med er av detta så är det upp till var och en men den tidigare ägaren kan inte kräva det, om det inte står med i köpet av fastigheten.

Snailman Snailman skrev:
Den är avsedd som stöd för tiden just nu, men är baserad på en tidigare förbrukning
Precis. Om man bara orkar spendera fem minuter på att läsa på slipper man denna typer av trådar. Problemet idag är att ALLA är EXPERTER på allt utan egentligen knappt ha koll på sitt eget efternamn. 75% av alla påståenden på sociala medier går att ikullkasta på 5 minuters googlande, beträffande politikers och aktivisters påståenden är siffran ännu högre. Det är en sjuk värld vi lever i.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
T Tom GX skrev:
Vad ska jag förklara? Läs ... Scenariot är att du köpt ett hus av någon under/efter passerade elstöds-perioden som Försärkringskassan ska administrera. Nu vill de gamla ägarna ha pengarna eftersom de var de som gjorde av med elen. Vem får elprisstödet? F.g ägare eller nuvarande?
Det är ju bara reklam när man gå in där.

T Tom GX skrev:
Hittade detta nyss
(alltså inget som hänt mig..., men ett tänkbart scenario för de som flyttat/köpt nytt boende under 2021-22):

[länk]

:thinking:

Rätt svar finns redan bland de 10 första inläggen i reddit-tråden:

Text om elprisstöd, höga kostnader, historiska förbrukningen, stöd för föregående år, krediteringar via elbolag.

T Tom GX skrev:
Vad ska jag förklara? Läs ... Scenariot är att du köpt ett hus av någon under/efter passerade elstöds-perioden som Försärkringskassan ska administrera. Nu vill de gamla ägarna ha pengarna eftersom de var de som gjorde av med elen. Vem får elprisstödet? F.g ägare eller nuvarande?
Detta gäller:
- I början av 2023 kommer privatpersoner i elprisområde 3 och 4 att få ett stöd för höga elpriser baserat på förbrukning för perioden oktober 2021 – september 2022..

Det kommande elprisstödet är alltså för vintern 2022-23.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.