Det har jag aldrig provat... Vet inte hur tull och post hanterar paket från utlandet vad gäller om det skall kontrolleras eller inte.
Har funderat några gånger på att nyttja kollegor i USA men det har aldrig blivit.
Har funderat några gånger på att nyttja kollegor i USA men det har aldrig blivit.
Hej!
Jag har en arbetskamrat på jobb, som köper motorcyklar/tillbehör från privatpersoner i USA. Såväl nytt som begagnat. Han ber dom att skriva att det är en "gift" (Gåva) på paketet. Vad jag vet så har han klarat sig upprepade ggr från tull o skatt.
Kanske du kan prova med det
/zajter
P.S Det har jag skrivit tidigare i tråden, men tycker att det kan vara värt att skriva det igen. För det fungerar!!!
Jag har en arbetskamrat på jobb, som köper motorcyklar/tillbehör från privatpersoner i USA. Såväl nytt som begagnat. Han ber dom att skriva att det är en "gift" (Gåva) på paketet. Vad jag vet så har han klarat sig upprepade ggr från tull o skatt.
Kanske du kan prova med det
/zajter
P.S Det har jag skrivit tidigare i tråden, men tycker att det kan vara värt att skriva det igen. För det fungerar!!!
Nu är det spännande........ :
Har fått ordern bekräftad på en PANASONIC EY6432GQKW 15.6 VOLT 1/2" DRILL/DRIVER KIT som jag blev kär i på järnbon häromdagen (eller rättare sagt lillebror 12v som det var kampanj på, 2.500 + moms).
http://7corners.webovation.net/7c_store/findprod.cfm?DID=1&sku=125&cat
Kostar 4.800 i svedala.
Betalar $215 plus frakt från http://7corners.webovation.net/index.cfm
Valde mellanfrakten enligt förslaget nedan som den trevliga kundtjänsten mailade efter order på webben.
FedEx 3-5 days $93.80
Air mail 4-10 days $67.85
Surface mail 4-6 weeks $47.80
$215+$67,85 = 1 991,55 kr enligt Forex. Återstår moms och ev tull (tullverkets hemsida är innget under av tydlighet) och en trafo så kan man skruva med en rolls-royce flera år framöver.
Har fått ordern bekräftad på en PANASONIC EY6432GQKW 15.6 VOLT 1/2" DRILL/DRIVER KIT som jag blev kär i på järnbon häromdagen (eller rättare sagt lillebror 12v som det var kampanj på, 2.500 + moms).
http://7corners.webovation.net/7c_store/findprod.cfm?DID=1&sku=125&cat
Kostar 4.800 i svedala.
Betalar $215 plus frakt från http://7corners.webovation.net/index.cfm
Valde mellanfrakten enligt förslaget nedan som den trevliga kundtjänsten mailade efter order på webben.
FedEx 3-5 days $93.80
Air mail 4-10 days $67.85
Surface mail 4-6 weeks $47.80
$215+$67,85 = 1 991,55 kr enligt Forex. Återstår moms och ev tull (tullverkets hemsida är innget under av tydlighet) och en trafo så kan man skruva med en rolls-royce flera år framöver.
Fick igår äntligen hem mina verktyg från USA. Köpte från "Coastaltool" ett DeWalt DC5-kit, alltså lådan med 5 18V verktyg. Får genom en kampanj (gäller bara köp inom USA) byggradion/laddaren på köpet.
En kompis som bor i usa köpte dem där, öppnade lådan, gjorde den begagnad, hällde i lite dam och skickade den till mig inslagen i ett neutralt papper. Han angav värdet till ca 1000:-. Frakten kostade 1100:- (138$) så "tullvärdet" blir 2100:-.
Posten ville ha 695:- i avgifter fördelat enligt:
tullsats 1,7% av 2100:- blev 37:-
moms 25% av 2100:- blev 550:-
expeditionsavgift 100:-
Övriga kostnader:
Inköp + frakt inom USA:
579$ + 12,5$ =
591,5$
Frakt till sverige med flyg ( 4-12 arbetsdagar med USPS, tog 12.... )
138$
Tull och moms samt postens avgifter 695:-
Totalkostnad 740$ x 7,5:- + 695 = 6250:-
Transformator 220/110V köpte jag på Hobbex för 178:-
Sedan tillkommer ca 500:- i frakt till sverige för byggradion som skickas separat efter 10 veckor
En kompis som bor i usa köpte dem där, öppnade lådan, gjorde den begagnad, hällde i lite dam och skickade den till mig inslagen i ett neutralt papper. Han angav värdet till ca 1000:-. Frakten kostade 1100:- (138$) så "tullvärdet" blir 2100:-.
Posten ville ha 695:- i avgifter fördelat enligt:
tullsats 1,7% av 2100:- blev 37:-
moms 25% av 2100:- blev 550:-
expeditionsavgift 100:-
Övriga kostnader:
Inköp + frakt inom USA:
579$ + 12,5$ =
591,5$
Frakt till sverige med flyg ( 4-12 arbetsdagar med USPS, tog 12.... )
138$
Tull och moms samt postens avgifter 695:-
Totalkostnad 740$ x 7,5:- + 695 = 6250:-
Transformator 220/110V köpte jag på Hobbex för 178:-
Sedan tillkommer ca 500:- i frakt till sverige för byggradion som skickas separat efter 10 veckor
Var det prylen Hobbex kallar omvandlare du köpte? Fungerar den bra?
Äsch, det gick inte att kopiera direktlänken, lägger in texten istället..
OMFORMARE 230V-110V
230 Volt till 110 Volt, 100 Watt. Med anslutning av 110 Volts apparater. Max 100Watt.
OMFORMARE 230V-110V
179,00 kr (52-72-10)
Finns i lager.
Äsch, det gick inte att kopiera direktlänken, lägger in texten istället..
OMFORMARE 230V-110V
230 Volt till 110 Volt, 100 Watt. Med anslutning av 110 Volts apparater. Max 100Watt.
OMFORMARE 230V-110V
179,00 kr (52-72-10)
Finns i lager.
Hm.. Intressant detta med DeWalt-kittet.
Kanske skall be polarn i USA och titta efter ett sådant.
Vad kostar det i Sverige?
Såg för ett tag sedan att Bauhaus hade dessa kitt men kommer inte ihåg vad de tog för dom.
Undra fall det skulle vara värt att se om det går att köpa en kombisåg typ DW743 eller någon liknande. Men den kanske kostar massor i frakt.
Kanske skall be polarn i USA och titta efter ett sådant.
Vad kostar det i Sverige?
Såg för ett tag sedan att Bauhaus hade dessa kitt men kommer inte ihåg vad de tog för dom.
Undra fall det skulle vara värt att se om det går att köpa en kombisåg typ DW743 eller någon liknande. Men den kanske kostar massor i frakt.
Klicka här för att svara