Byggahus.se

Internetbank / Danskebank

1. P
    Medlem · Skåne län · 1 464 inlägg

PappasHammare

Medlem
    (Halv offtopic för Byggahus men alla har väl räkningar...)

Så var det dags att betala räkningarna men som vanligt så strular Danskebanks Internetbank.
    Jag har nog problem minst 2ggr i månaden och det är ofta på grund av att man har fel java version så man måste uppgradera och så funkar det inte ändå etc etc etc
    Allra värst är det om Java har precis kommit med en ny version...

Men det är så d-vligt jobbigt så att jag allvarligt funderar på att byta bank rätt av...
    Till detta kan man lägga att dom har börjat med att ta rätt bra betalt för "kontopaket".... som då inte funkar... f-n ta dom j-vlarna

Jag hörde någonstans att dom håller på att 'funderar' på att byta lösning men det är långt dit...
    Hur många andra har Danskebank och har problem pga deras s-kit java lösning?

PS. Förlåt för de hårda orden.. Men jag är rätt trött på deras overksamhet

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 627 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Jag har noll erfarenhet av Danske Bank.
    Däremot av fem svenska banker, och har aldrig upplevt något krångel i stil med vad du skriver om.

Så, visserligen bor du i Skåne, men varför gå över ån efter vatten :)

3. D
    Anonym

DIY_freak

Anonym
    Jag har bytt från Danske Bank för att de börjat ta betalt för sina kontopaket och dessutom försämrat tjänsterna. Nu senast så sänker de räntan på Duoflex till 0,5% lägre än bolånet om jag minns rätt, så hela vitsen med Duoflex går ju förlorad. Så i dagarna har jag istället flyttat mitt bolån till Skandia (2,44% för 3 åringen) och flyttat sparpengarna till andra institut där jag får ca 3,2% i ränta i snitt. Så nu får jag 0,75% högre sparränta istället gör 0,5% lägre.

När det gäller inloggning så verkar de vara de enda som kräver Java (inte Javascript) och de ändrar inloggningsystem stup i kvarten. Nu senast kom de på den snillrika idén att köra både med pin-kod och bankdosa för att logga in.

Redigerat av moderator 26 jun 2013 06:36
  4. bonnier
    Renoverare · Östergötland · 2 154 inlägg

bonnier

Renoverare
    Om tråden är halv off-topic för BH så kan väl jag göra ett halvt off-topic inlägg från tråden :) Men jag måste säga att jag är väldigt glad att SEB äntligen börjat med mobilt bankid för inloggning/betalning, så man slipper de bedrövliga dosorna med sifferinmatningar till höger och vänster. Sedan är i och för sig SEB's internetbank inget att hurra för men den funkar åtminstone.

5. G
    Medlem · Västra götaland · 176 inlägg

GustavGBG

Medlem
    Är också kund hos danskebank.
    Har behövt uppdatera Java ibland men tycker att det blivit bättre sista månaderna. Men håller med om att det är "lite" irriterande.
    Använder dock oftast deras app som jag tycker är riktigt bra.

Känner mig dock blåst angående Duoflexen som var en av anledningarna till att jag valde just Danskebank.

6. hek
    Medlem · Skåne · 1 214 inlägg

hek

Medlem
    Bytte också från Danske för ett par månader sedan efter alla nya avgifter och sänkning av ränterabatt på bolån. Duoflex var en av de få konkurrensfördelar dom hade. Tyvärr kommer nog fler lämna dom om detta koncept också försvinner.

7. D
    Anonym

DIY_freak

Anonym
    Vadå tyvärr? Tycker det är bra att en bank som försämrar sina produkter tappar kunder. Vore mycket värre om de inte gjorde det. Det skall märkas när de gör misstag...

8. parper
    Medlem · Uppsala · 212 inlägg

parper

Medlem
    Japp, samma här, danske bank bort för min del med. De verkar helt ha tappat sin verklighetsförankring.

9. hek

hek

Medlem
    Önskar bara att fler "röstade med fötterna". Det är faktiskt oerhört enkelt att byta bank.

10. G
    Medlem · Västra götaland · 176 inlägg

GustavGBG

Medlem
    Skall kanske nämna att jag i övrigt gillar DanskeBank bättre än t.ex SEB eller Swedbank som jag haft tidigare.
    Dom har varit mer flexibla och inte bara följt sin förbannade mall.
    Är riktigt nöjd med min handläggare på banken.

När jag ville boka möte hos SEB tyckte dom att jag lika gärna kunde ringa låneavdelningen istället. Skulle få precis samma svar där.
    Försökte men dom satt bara med sin mall som jag inte passade in i.

11. D
    Anonym

DIY_freak

Anonym
    Kan väl hålla med dig, om du avser tiden från etableringen i Sverige fram till ett år sedan. Men nu är det ju värre än något vi någonsin har upplevt i Sverige, både prismässigt och servicemässigt, tycker jag. När de introducerar avgiften på kontona så bortförklarar de det med att de bara börjar ta betalt för kreditkort och betaltjänster, som alla andra banker ju gjort och vill man inte ha dessa tjänster, så går det minsann bra att fortsätta vara kund hos Danske Bank utan att betala avgifter. Det tog ca 4 månader, ett otal telefonsamtal, otal brutna "återkommer"-löften och utredande för att få reda på vad det är man kan ha hos Danske Bank utan att betala avgift. Det visar sig att man inte kan vara kund hos Danske Bank, ha bolån och Duoflex (sparkonto) utan att betala avgift, trots att man inte vill ha några kort, betaltjänster eller rådgivning. Mig veterligen kan man ha bolån och sparkonto hos andra banken utan att betala 660:-/år i avgift. Så sanningen är att Danske Bank tar ut avgifter för tjänter som inte andra banker har avgifter för.

För övrigt lovade ju min banktjänsteman att jag skulle ha kontopaketet gratis (utan några förbehåll). "Jag kan bara lägga upp det ett år i taget, men nästa gång du ser avgiften på kontot, så ringer du bara så fixar jag det gratis igen" sa han i slutet av 2011. När jag ringde 2012 för att han skulle lägga det gratis igen, så var det ju kalla handen. Jag var ingen bra kund hos dem längre, för jag hade för mycket sparpengar innestående hos dem. Erbjöd mig att flytta bort dem (får ju ändå bättre ränta på andra ställen), men det var de inte lyckiga med heller.

Överhuvudtaget så har Danske Bank en väldigt ambivalent syn på vilka tjänster de har som är lönsamma och vad som är kostnader. VILL de att kunderna skall ha sparpengar hos dem? Tjänar de pengar på det? De gnäller över att man har för mycket sparpengar, men gnäller lika mycket om man föreslår att man skall flytta bort dem.

Vill de att kunderna använder deras Guldkort (MasterCard)? De gnäller över att de har betalat ut 20,000:- i "bonus" på köp man gjort (trots att jag numera på OKQ8 får dubbelt så hög bonus). Tjänar de pengar på kortköp man gör, eller är det en förlustverksamhet? Är kreditkorten verkligen en kostnad för banken, eller en intäkt? Jag tror ju att de tjänar minst lika mycket som min "bonus" (eftersom OKQ8 kan ge dubbelt så mycket bonus), så då har banken tjänat minst 20,000:- på mina kortköp.

Servicemässigt tycker jag Danske Bank har urartat. De lovar ideligen att återkomma, men återkommer väldigt sällan. Banktjänstemännen roterar, så det är sällan man får tala med samma person från år till år, men det förekommer ju överallt. Men till råga på allt så flyttar de ju runt kunderna till olika bankkontor, så helt plötsligt är man kund någon annanstans (trots att gamla kontoret finns kvar).

De är hallstarriga också... och kan inte ens läsa sina egna avtal och hittar på nya avtalsvillkor när inte de gamla passar. Så till den milda grad att jag var tvungen att dra ett försäkringsärende till ARN och få rätt där för att få ut ersättning på försäkring. De fick inte många rätt i ARN-ärendet, om man säger så... När de slutligen blir fällda i ARN, så betalar de surmulet ut ersättning utan ett ord i form av ursäkt eller ens svar på min förfrågan om de avser att betala ut ersättningen. Och det här handlar ju inte om att deras kundtjänst gör ett enstaka fel eller så... Juristen på banken som ansvarar för avtalsvillkoren ansåg att de inte gjort något fel.

12. hek

hek

Medlem
    Jag gav upp min förhandling efter detta mail från min in-roterade banktjänsteman.

Dom vanliga tjänstemännen verkar inte får förhandla om räntan längre. Man hör hur hon läser innantill om krav höjda kapitaltäckningskrav och när man börjar ställa motfrågor så har hon inga vettiga svar. Möjligtvis kan dom ta bort kontoavgiften om man som kund gör all-in. Varför skall man acceptera ovannämnda försämringar när dessutom banken gör stora vinster på sin verksamhet i Sverige?

13. D
    Anonym

DIY_freak

Anonym
    "Dsnske Bank är en bank som kan ge de bästa råden när det gäller kundens privatekonomi och placeringar."

Tillåt mig att betvivla... Det bästa rådet för de flesta privatkunder torde ju vara:

1. Flytta bolånet till en annan bank som SEB eller Skandiabanken som kan ge mycket bättre boräntor.
    2. Flytta era sparpengar till en annan bank som t.ex. Bluestep som ger mycket högre sparränta.
    3. Använd inte vårt Guldkort utan skaffa ett avgiftsfritt OKQ8-kort och tjäna dubbelt så mycket bonus
    4. Använd inte vår depå som är dyr. Välj t.ex. Avanza istället.
    5. Håll er borta från vårt XL Sparkonto som inte bara har dålig ränta utan även är helt utan ränta under månaden om du tar ut ett endaste öre under månaden.

Får man verkligen den typen av råd från Danske Bank? Nog för att man förstår det själv så småningom, men en god rådgivare som ger de bästa råden för kundens privatekonomi måste ju leverera dessa?

1. Tjänade 1,500,000*(2,99%-2,37%)*0,7=6,510:-/år (efter skatt) på att byta från Danske Bank till Skandiabanken.
    2. Tjänade 1,500,000*(3,2%-2,49%)*0,7=7,455:-/år (efter skatt) på att byta från Danske Bank till div. sparkonton hos t.ex. Bluestep
    3. Tjänade ca 200,000*(1,00%-0,50%)=1,000:-/år på att klippa Guldkortet och välja OKQ8 istället

Så totalt ca 15,000:- "besparing" på att bara flytta lån/sparande/kort från Danske Bank till bättre alternativ. Ända har jag inte speciellt höga lån.

14. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 879 inlägg

pelpet

Medlem
    Thestills, har du rörlig ränta? Se det här som en tyst uppmaning att byta bank.

Om du har normala bankbehov så spelar det i princip ingen roll vilken bank du väljer, alla banker kan leverera alla standardtjänster. Det enda som är riktigt lönt att jämföra på är din totala kostnad. Räntan på bolånet är absolut viktigast, sedan avgiften för tjänsterna. Kom ihåg att bankens "rådgivare" inte är rådgivare utan säljare.

Vilken bank som ger bäst boränta beror på vilken kundpolitik deras ägare har för tillfället. Just nu så verkar SEB och Nordea vara på jakt efter nya bolånekunder och därför verkar de ge bäst räntor. Om något år så lär de tycka att det är dags att ta hem vinsten, och då är det läge att som kund börja se sig om efter en ny bank. Det är inte konstigare än att handla där det är rea, och det är inte särskilt krångligt att byta bank.

15. M
    Medlem · Västernorrland · 2 118 inlägg

Mattias_Jo1

Medlem
    Har Danske bank har inte upplevt några problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.