7 648 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Internet och tele i nytt hus
ISDN BRI har ju terminaladapter som dyker vid strömavbrott så ni accepterade redan den lägre tillgängligheten IP telefoni ger.Nerre skrev:
Vilka fördelar ser du med SIP i dagsläget förutom terminalflexibilitet? Jag skulle gärna gå över till SIP om det gav mig något mer än vad PSTN och mobiltjänsterna ger. Så länge jag vill ringa en fast eller mobiltelefon har SIP operatörerna inte tillräckligt bra priser eller service. De är i händerna på de stora drakarna.
hej!
Vad du än gör förbered huset för fiber med en slang in i huset till mediaskåp så att det är enkelt att dra in senare och så slipper du förstöra ytterväggar och bryta fuktspärrar.
Olika kommuner har olika lösning. ring runt och jaga operatörerna och kolla vilka som har ledningar dragna eller planerar att göra det. Koppar kostar en del i huset och rejält att ansluta som ny kund via Telia, jämför kostnad med fiber. Vi har fiber och betalade allt på ett bräde vid inflytt, på köpet fick vi 3 år bredband. Det duger fint till IP telefoni och IP tv. Du kan ju alltid komplettera med marksänd digital tv om du vill. VI kan när som helt välja att byta leverantör och väljer alla tjänster helt fritt, väljer du skanova, som är Teliaägt, är du troligen till Telia resten av livet. Värt att tänka på. Men å andra sidan binder du dig också till "avbetalning" då installationen brukar vara gratis men du betalar en månadskostnad istället.
Vad du än gör förbered huset för fiber med en slang in i huset till mediaskåp så att det är enkelt att dra in senare och så slipper du förstöra ytterväggar och bryta fuktspärrar.
Olika kommuner har olika lösning. ring runt och jaga operatörerna och kolla vilka som har ledningar dragna eller planerar att göra det. Koppar kostar en del i huset och rejält att ansluta som ny kund via Telia, jämför kostnad med fiber. Vi har fiber och betalade allt på ett bräde vid inflytt, på köpet fick vi 3 år bredband. Det duger fint till IP telefoni och IP tv. Du kan ju alltid komplettera med marksänd digital tv om du vill. VI kan när som helt välja att byta leverantör och väljer alla tjänster helt fritt, väljer du skanova, som är Teliaägt, är du troligen till Telia resten av livet. Värt att tänka på. Men å andra sidan binder du dig också till "avbetalning" då installationen brukar vara gratis men du betalar en månadskostnad istället.
Som jag redan har sagt så ger det enkelt möjlighet till fler nummer utan några enorma kostnader, enkelt att ha flera olika abonnemang som har olika priser (har man vettig "terminal" så kan man t.ex. automatiskt styra utgående mobilsamtal via ett abonnemang, utgående utlandssamtal via ett annat, utgående samtal till fasta nätet via ett tredje).arneri68 skrev:Vilka fördelar ser du med SIP i dagsläget förutom terminalflexibilitet? Jag skulle gärna gå över till SIP om det gav mig något mer än vad PSTN och mobiltjänsterna ger. Så länge jag vill ringa en fast eller mobiltelefon har SIP operatörerna inte tillräckligt bra priser eller service. De är i händerna på de stora drakarna.
Det är enkelt att byta operatör, det är enkelt att prova på en ny oepratör ett tag innan man väljer att portera sitt nummer.
När det gäller priser så har i alla fall de abonnemang vi haft inte varit märkbart dyrare än Telia (tvärtom billigare på flera typer av samtal). Sen är ju framförallt den fasta avgiften lägre.
Nu har vi iofs den gamla Rix Telecon 79-kronan på vårt huvudnummer, den nysäljs ju inte längre, men den fungerar ju som ett kontantkort: Vi betalar 79 kronor i månaden, det hamnar i en samtalspott (som försvinner vid månadens slut om den inte förbrukats). Så länge vi inte ringer för mer än 79 kronor i månaden kostar det alltså inte mer än 79 kronor i månaden.
Ungarnas nummer var främst avsedda för inkommande samtal, jag minns inte vilken operatör vi hade från början men idag är det Phonzo Cash på de numren, ingen fast avgift, gäller bara att ha saldo på kontot (och vi satte in minimi-insättningen 99 kronor när vi skaffade den för flera år sen, har alltså inte betalat mer än 198 kronor totalt för de två linjerna). När ungarna ringer ut från sina trådlösa telefoner går det alltså via vårt "huvudnummer" (79-kronan), inkommande samtal till deras nummer ringar bara i deras egna trådlösa telefoner (inte husets övriga trådlösa telefoner).
Kommunikationsoperatör (den som driver fibernätet) väljer man normalt inte, man tar det man kan få.Karriärmamman skrev:
I öppna nät har man ett urval av tjänsteleverantörer, men det är just ett urval så helt fritt väljer man inte.
Vet inte om Telia idag bygger något annat än öppna nät idag så det där med låsning till Telia stämmer inte, i vart fall är det inte generellt så.
Klicka här för att svara