90 850 läst ·
470 svar
91k läst
470 svar
Intelligent hus?
Ja, det är lite fräckt.... Men det suger ju att ha batterier i dom som måste bytas vart femte år......
Tycker denna umärkta tråd har försvunnit ur synhåll på sista tiden, får väl försöka skaka liv i den med en fråga.
Har någon lyckats köpa eller vet om det går att köpa den nya IHC "Wireless Controller med integreret Viewer (inkl. software)" i sverige än?
Jag är sugen på att installera ett IHC system i mitt nya renoveringsprojekt, men det känns lite surt att stoppa in den äldre versionen av controlern.
/Håkan
Har någon lyckats köpa eller vet om det går att köpa den nya IHC "Wireless Controller med integreret Viewer (inkl. software)" i sverige än?
Jag är sugen på att installera ett IHC system i mitt nya renoveringsprojekt, men det känns lite surt att stoppa in den äldre versionen av controlern.
/Håkan
Är också på väg att köpa controller och har inte lust att köpa en, i princip, utgående modell...hahel skrev:
Jag ringde till Schneider Electric och förhörde mig om när den nya controllern dyker upp här i Sverige.
Svaret jag fick var en smula oprecist; "Någon gång efter sommaren..."
Känns som det är läge att köpa den från BilligIHC.
/jbr
Det låter som när jag byggde för drygt ett år sedan och rinde till Schneider Electric och frågade samma sak och då skulle den komma till hösten. Jag köpte den nya kontrollen från BilligIHC och börjar bli riktigt bra på danska nu...... 
Jo, men den texten har nog stått där ett tag.master skrev:
De sa till mig för en vecka sedan: "Någon gång efter sommaren..." De kunde inte precisera huruvida man avsåg september eller november...
Kan inte se någon nackdel att köpa den från Danmark, det är ju samma produkt som förhoppningsvis dyker upp här i Sverige någon gång framöver. Det som Schneider har kvar att göra rör dokumentation, ev. översättning av mjukvara m.m.
/jbr
Hej
Jag ska nu börja renovera mitt hus, rum för rum. Då tänkte jag samtidigt installera ett "intelligent" system.
Jag har fastnat för EIB/KNX systemet pga av busstekniken. men jag behöver lite hjälp med att förstå hur det exakt fungerar.
Ett exempel:
Jag ska koppla in en strömbrytare som ska tända/släcka en lamp.
Hur ska då kopplingarna se ut?
Ska man då koppla "bussen" till strömbrytaren/sensorn, bussen till aktorn, aktorn till lampan och strömmen till aktorn.
Eller hur fungerar exakt själva kopplingen i mitt enkla exempel.
Tack för hjälpen!
Jag ska nu börja renovera mitt hus, rum för rum. Då tänkte jag samtidigt installera ett "intelligent" system.
Jag har fastnat för EIB/KNX systemet pga av busstekniken. men jag behöver lite hjälp med att förstå hur det exakt fungerar.
Ett exempel:
Jag ska koppla in en strömbrytare som ska tända/släcka en lamp.
Hur ska då kopplingarna se ut?
Ska man då koppla "bussen" till strömbrytaren/sensorn, bussen till aktorn, aktorn till lampan och strömmen till aktorn.
Eller hur fungerar exakt själva kopplingen i mitt enkla exempel.
Tack för hjälpen!
Du tänker helt rätt.
Alla knappar och eventuella "termostater" i rummen förbinder du med en tvåtråds bussledning.
Samma ledning landar även i centralen och förbinder aktorerna där.
230V-ledningarna drar du hem till elcentralen direkt istället för att gå via tryckknappen som i en gammaldags installation.
Det finns ganska bra beskrivningar för KNX-installation här på forumet om du bara söker lite.
Man gör ungefär som förr i tiden fast lite enklare.
Lycka till
Alla knappar och eventuella "termostater" i rummen förbinder du med en tvåtråds bussledning.
Samma ledning landar även i centralen och förbinder aktorerna där.
230V-ledningarna drar du hem till elcentralen direkt istället för att gå via tryckknappen som i en gammaldags installation.
Det finns ganska bra beskrivningar för KNX-installation här på forumet om du bara söker lite.
Man gör ungefär som förr i tiden fast lite enklare.
Lycka till
Den "nya" kontrollern är finns nu att få tag på.jbr skrev:Jo, men den texten har nog stått där ett tag.
De sa till mig för en vecka sedan: "Någon gång efter sommaren..." De kunde inte precisera huruvida man avsåg september eller november...
Kan inte se någon nackdel att köpa den från Danmark, det är ju samma produkt som förhoppningsvis dyker upp här i Sverige någon gång framöver. Det som Schneider har kvar att göra rör dokumentation, ev. översättning av mjukvara m.m.
/jbr