Byggahus.se
Vi fick ett bra och intressant förslag från ett elföretag. De bygger in i huset allmän el, men de förberedd allt till intelligenta installationer - drog mer rör, reserverade plats nära elcentralen för intelligenta komponenter, sätta datauttag i varje rum etc. Vi betalade nästan samma pris som för vanlig elanläggning! (kankse några hundra lapp mer)

Nu använder vi datadelen, men minimalt - i datacentralen står "huvud"-dator och internetmodem. Även det är riktigt bra och super-BEKVÄMT. Min man tänker installera intelligenta ljusstyrning, men priset på detaljer dyrare än hos den firman som installerade el hos oss.

men vi är jätte nöjda
 
MrZ skrev:
Hej,
Vad fick du för funktioner i ditt hus, och vad kostade det ?
Jag har fått ett pris på ca 100.000 (+ 50.000 För Lexhome nätverk) ...
Priset på IHC beror på antal rum och funktioner som du önskar. Jag räknade ett pris för Pinchouse Pacific (http://www.pinchouse.se/site/modeller_pacific.asp), med komponenter, arbetet och scenarium etc. Och det priset var ungefär 120.000.

Men 50.000 för LexCome Home låter dyrt. Om man räknar ungefar 8 punkter för telefoni (spelar inger roll vilken telefon ska du koppla till ett uttag senare - en vanlig eller IP), 8 för datorer och 4 för TV ...det borde kosta 20/max30.000. Ingår i ditt pris arbetet?

Förresten, vad gäller IP-TV (eller om du önskar att ha snabb internet i hela huset). Man måste ta hänsyn till de kablar som installatörer drar, vanliga CAT-5 eller 6 går inte.

Jag kan hjälpa dig att räkna pris om du vill, bara mejla mig.
(jag har license från Schneider Electric)
 
Olle G skrev:
Förresten, vad gäller IP-TV (eller om du önskar att ha snabb internet i hela huset). Man måste ta hänsyn till de kablar som installatörer drar, vanliga CAT-5 eller 6 går inte.
På vad sätt duger inte cat5 eller cat6 till snabbt internet?

Vad är det för specifik skillnad på kablarna för att de ska klara IP-TV?


 
Kablar skulle stödja hastiget upp till 10 Gig för att erbjuda IP-TV eller annan snabb nättrafik. Det är faktiskt Cat6, men säkrare för framtiden att välja kopparkablar länkklass E, F-UTP. Det samma gäller andra komponenter i centralen, RJ45-kontaktar etc.

Att använda sådana komponenter och kablar är det ett krav för installatörer som installerar LexCom Home / Office. Ditt hemnätverk kommer aldrig bli godkänd annars (enkel sagt - du får ingen support från Schneider t.ex)
 
Olle G skrev:
Kablar skulle stödja hastiget upp till 10 Gig för att erbjuda IP-TV
Okay, vad har du för IP TV isf? Vanlig SDTV ligger på runt 3 MBit, mpeg2 HDTV max 30 MBit, h264 betydligt lägre. Och när får vi 10Gb internet? Inte de närmaste 15 åren iaf.

Nä, även om jag kör 1 Gbit Lan hemma och gillar det, skulle jag aldrig komma på tanken att snäppa upp till 10Gbit, helt meningslöst. :)

- Micke
 
vespaman skrev:
...skulle jag aldrig komma på tanken att snäppa upp till 10Gbit, helt meningslöst. :)
- Micke
Vem vet nu? ;)
 
640kb minne räcker för vem som helst. :cool:
 
Vi ska bygga hus efter sommaren och håller nu på att planera som bäst.

Riktlinjer är att vi väljer EIB genomgående så långt möjligt. Vi har bett leverantören av fönster/dörr att fräsa in magnetkontakter i alla öppningsbara enheter.

Väderstation på huset ska styra markiser. Kontrollpanel på "väg ut" berättar att dörr xx är öppen.

Alla givare ska kopplas till Galaxy larm.

Webbsystem för att externt ifrån styra huset/läsa av huset.

Brandlarm kopplat till larm/eib för att tända hela huset i händelse av brand.

Ev. rumsgivarsyrning (men betong är trögt / huset lite så det ger ingen effekt). Kul dock, men vi kanske avstår.

Däremot så kommer vi att sätta en fingeravtrycksläsare på dörren så att den kan öppnas utan nyckel. Dra fingret - thats it!

 
Däremot så kommer vi att sätta en fingeravtrycksläsare på dörren så att den kan öppnas utan nyckel. Dra fingret - thats it!
Vilket lås har du tittat på? Ingen låssmed jag talat med ville rekommendera ett sådant lås för ytterdörren, p.g.a klimatet med köld, regn och annat otrevligt. Någon hävdade t.o.m lite ironiskt att hade man lågt blodtryck så ver det perfekt, eftersom man då kanske skulle kunnna sluta med medicineringen. Låset skulle vara tillräckligt frustrerande för att höja trycket.

Fast fräckt hade det varit, och det är ett tag sedan jag kollade av det hela.
 
Själv har jag tankar på att sätta upp nån form av RFID-styrning. Nu finns det ju läsare för knappt en femhundring och taggar går inte på många tior.
I förlängningen borde det gå att göra mycket fräckt med denna teknik.
 
RFID är fräckt, och jag skulle mycket väl kunna tänka mig det. Dock när jag tittade på det (för ett tag sedan) så stöp det på att stöldskyddsgodkända el-lås till ytterdörr är fruktansvärt dyra. Mycket väl fungerande inomhus varianter finns väl till en rimlig peng, men så fort det ska vara ute i väder/vind och att försäkringsbolaget ska ha ett ord med i spelet så blir det dyrt, mycket dyrt...
 
Helt rätt, de läsare jag sett skulle jag nog inte sätta i kritiska applikationer som dörrar :)
Första steget för mig blir att spela upp personliga låtlistor etc. Mest för skoj skull än så länge.
 
/dev/harley skrev:
Vi ska bygga hus efter sommaren och håller nu på att planera som bäst.

Riktlinjer är att vi väljer EIB genomgående så långt möjligt. Vi har bett leverantören av fönster/dörr att fräsa in magnetkontakter i alla öppningsbara enheter.

Väderstation på huset ska styra markiser. Kontrollpanel på "väg ut" berättar att dörr xx är öppen.

Alla givare ska kopplas till Galaxy larm.

Webbsystem för att externt ifrån styra huset/läsa av huset.

Brandlarm kopplat till larm/eib för att tända hela huset i händelse av brand.

Ev. rumsgivarsyrning (men betong är trögt / huset lite så det ger ingen effekt). Kul dock, men vi kanske avstår.

Däremot så kommer vi att sätta en fingeravtrycksläsare på dörren så att den kan öppnas utan nyckel. Dra fingret - thats it!
Det här låter mycket intressant!

Kan du beskriva lite mer i detalj, vilken EIB-utr planerar ni att använda? Vilket antal aktorer/sensorer, typ av fingeravtrycksläsare etc etc.

Vi står inför en större utbyggnad av vårat hus och kommer att bygga ny elcentral mm. Vi har sedan tidigare en hel del automation huvudsakligen baserat på 1-wire och Misterhouse men skulle vilja gå över till EIB. Har också tittat lite på IHC men det verkar lite för "stängt", går inte att prata med IHC från Misterhouse t.ex.

 
Hej, jag har följt den här tråden med stort intresse, och har bestämmt mig för att satsa på att göra om mitt Falu hus från 1984 till ett intelligent hem. Jag har ju tänkt göra det mesta själv men får även hjälp av duktiga hantverkare som kan dra rör och sånt men de kan inget om intelligenta hem. Jag håller för närvarande på att låta bygga om mitt allrum med en takkupa på 5,5 x 5 meter med innertak ända upp i nock. I samband med det kommer jag även låta bygga en anslutande terass på 3 x 15 meter längs långsidan på huset. :)

Jag har bestämt mig för att sätta in en del spotlights i taket och i fönstersmygarna samt att även dra ut en del el till terassen. och för att knyta det här till ämnet så vill jag förbereda för att kunna styra belysning och uttag i huset, men även kunna ha ett fast nätverk inkopplat, förnärvarande så har jag ett trådlöst nätverk men det går ner med jämna mellanrum och sinkar en hel del, då jag har 100mbit indraget.

Nu till mina funderingar:

1. Jag har tänkt sätta in 34 st 20 watt/12V spotlights i taket samt fönster i allrummet fördelat på 4 grupper (22+3+5+4) . Hur ska jag styra dem? jag har tänkt trappdimmers för de två stora grupperna.


2. Jag har tänkt förbereda för att montera in 24 V strömställare samt styrning av uttag och nätverk i de angränsande sovrummen, hur många extra rör måste man dra per rum, räcker det med att dra ett 20 mm VP-rör från varje rum med all lågspänning samt nätverk i draget? Generellt vill jag ha 2 st uttag+nätverk samt 4-5 st lamputtag i de tre sovrummen.

3. Behöver jag dra extra rör till centralen på nedervåningen om jag satsar på radiokommunikation som ex. tebis TX radio produkter (Kalsipper hade ju en lösning med "kissbelysning" som lät trevlig.

Jag vill gärna ha ett system som är någorlunda lätt att sköta och uppgradera, jag tänker på LexCom samt Eljo IHC.

Tacksam för alla tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.