Det finns en PDF på sidan med ett ljusspridningsdiagram. Lite sämre rakt bakåt jämfört med en vanlig glödlampa.

Ok :)

Men för att dimra en sådan med plc, behöver jag inte då fortfarande en tyristor, triac eller motsv...

Känns lite farligt att leka med... Man vill ju inte att skåpet skall fatta eld :x

Jag vet att när det gäller vanliga led utan trafo så har en del plc-system pwm-moduler att tillgå

Är det någon annan här som har byggt egna dimmers?

MVH //Raginglynx

Redigerat:
Du kan ju titta vidare på Beckhoff, det är därifrån Wago härstammar också. Finns alla moduler du kan tänka dig och olika sätt att bygga beroende på egen kompetens, ekonomi osv. Det finns dimmermoduler kompletta för montage i "plintraden", även moduler för DALI om du kommer upp i den högre skolan för belysningsstyrning.

Finns få system som matchar Beckhoff vad gäller användbarhet i många sammanhang, kapacitet, enkelhet, modularisering osv. Du kan enkelt välja olika nivåer av centraliserad eller decentral intelligens, väl värt att titta på för sån här användning, även om det i grunden är avsett för industri.

Om man ska vara petig så härstammar inte Wago från Beckhoff, dom utvecklade sina produkter tillsammans en gång i tiden. (mellanbarn = Besserwisser ;) ) Men sant är att Bechoff har varit lite flitigare i utvecklingsarbetet, jag trodde dock det handlade mer om Servo och industri men där hade jag tydligen fel.
En intressant sökning när det gäller belysningsstyrning är EnOcean, trådlösa tryckknappar utan batteri är rätt coolt.:cool:

Hej igen, efter ett tag ifrån.. Har absolut inte släppt detta. ;)

Vi hade möte med FHV i veckan - känns som det börjar närma sig nu. Vi hoppas erbjudas en tomt vi vill ha till senvåren. Därefter åker hela familjen till Kina för jobb i 13 månader.(stora möjligheter att hitta teknikprylar). Planeringen av huset med hela snurran som följer skall pågå därifrån och förhoppningsvis kommer vi hem till ett stomrest hus, ev. inom en snar framtid stomrest på sommaren-hösten 2012.

Jag har bestämt mig för att köra på LinuxMCE som gränssnitt. Därmed har jag en central dator med allt lagringsutrymme. Från den styr jag ut all media till förstärkare-högtalare(infällda i tak) genom nätverk. Alla enheter skall kunna automatiseras genom RS-232 kommunikation via LinuxMCE..

Genom de HMI'er jag skall ha infällt i väggar, touchtelefon, ipad/epad skall jag kunna välja att spela upp div. saker och saker och ting skall gå igång samt ställas in av sig själva genom RS-232 kommunikationen (Ex: Klicka rum "vardagsrum", klicka "media", välj film - Tv'n sätts igång av sig själv ställer in rätt kanal, förstärkare (central multizone) sätts igång och ställer in sig på rätt rum, ljuset dimmras ned, motoriserade gardiner går för, filmen sätts igång... Ungefär). Inga fjärrkontroller skall mao behövas förhoppningsvis (förutom de tidigare nämnda prylarna :))

Via LinuxMCE skall även kommunikation ske till PLC-systemet (kollar på ett Kinesiskt som heter Kinco. Det är även genom dem jag skall köpa HMI-erna för väggmontage. De har riktigt bra priser på sina saker. Är någon intresserad av prislistan kan jag skicka den :))

LinuxMCE är även fördefinerat för säkerhet, belysning, klimat, så det skall jag mao använda för styrning av ljusscener, sätta rumstemp i vattenburen golvvärme, larma på och av m.m.

Är det någon förresten som vet hur man kan reglera golvvärmesystemet genom plc? jag skall ju inte ha några sedvanliga rumstermostater då allt styrs via HMI'erna på väggen. Då behöver jag väl förmodligen en luft och en golvtermostat som är kopplade till antingen ingångar på golvvärmesystemet, eller ingångar på plc-systemet. Jag behöver väl även utgångar på golvvärmesystemet som jag kan ge feedback till plcsystemet med, eller?

Det är så mycket jag inte har koll på ännu...

Jag vet ännu inte hur jag bäst skall dimra led-spotsen.. Behöver en billig lösning med pwm-dimmer som styrs av plc-signal som dimmrar spänning som är kopplad till omvandlare som går till spottar. Någon som har ett bra förslag på prylar jag kan leta efter till detta i Kina?

MVH //Christian

Fortsätt gärna rapportera hur det funkar med LinuxMCE i denna tillämpning. Jag är väldigt nyfiken på det för framtiden (för närvarande har jag inte pengarna att starta ett home automation-projekt och kör därför en enklare lösning för bara mediauppspelning).

Vad kul! Det skall jag absolut göra. Än är jag bara novis på området, men jag hoppas växa med uppgiften ;)

MVH //Christian

Gjorde ett hus i sammarbete med House Control med liknande upplägg som du har, ev något större.
Priset på endast prylarna och programmering ca 800 000 -900 000 SEK
Våran firma stod för eldragning samt cad-ritningar Har för mig att det kostade kring 300 000 kr.

För att reglera golvvärme och värme kurvor med plc kan man både köra med digitala ut eller analoga signaler beroende på ventilställdonen / fof pumpar .
Analog in moduler som kan ta in givar signaler typ PT 1000 , Ni 1000 lg
Sedan är det bara att programmera med regulatorerna i mjukvaran.
Golvvärmen sätter man givetvis till en digital utsignal via en regulatorkurva.

a) Använd IHC eller KNX till starkströmmen. Om du måste sälja ditt hus är det de enda systemen som du kan gå +/- noll på, eftersom det finns elektriker som kan dessa i Sverige. Underskatta inte gemene man, de flesta kan inte ens programmera videon. Dvs ditt 'intelligenta system' kommer bara att ses som en belastning vid en ev försäljning och 99,99% av de intresserade köparna kommer bara att se på det som en kostnad och ett problem som måste åtgärdas (=tas bort) av den lokala elfirman.
b) Min egen erfarenhet av 'värmekontroll' är att om du har golvvärme i en betongplatta så är systemet så trögt att all form av 'intelligent reglering' är bara bortkastade pengar (markiser etc). Det enda jag har fått att fungera är ett 'semester-läge' dvs att sänka hela huset några grader när jag är borta lite längre tid. Och det kan man göra själv på 30s genom att skruva ner termostaten manuellt själv.
c) Pilla inte med egna PLC-lösningar etc. Köp färdiga, prövade grejor. Varför säger jag så då? Jo, din familj kommer att tröttna på dig, då just den dagen då du är ute med jobbet på en tjänste-resa så konstrar något och du är inte hemma. Dvs helt ok om du bor själv, men inte med familj, tro mig.
d) Har själv IHC och det fungerar utmärkt (trådlöst, dimmers etc) till det jag ska ha det till. Så enkelt ett programmera att min son klarar det plus att det 'fungerar alltid' (=beprövad produkt).

Tostarp skrev:
a) Använd IHC eller KNX till starkströmmen. Om du måste sälja ditt hus är det de enda systemen som du kan gå +/- noll på, eftersom det finns elektriker som kan dessa i Sverige. Underskatta inte gemene man, de flesta kan inte ens programmera videon. Dvs ditt 'intelligenta system' kommer bara att ses som en belastning vid en ev försäljning och 99,99% av de intresserade köparna kommer bara att se på det som en kostnad och ett problem som måste åtgärdas (=tas bort) av den lokala elfirman.
b) Min egen erfarenhet av 'värmekontroll' är att om du har golvvärme i en betongplatta så är systemet så trögt att all form av 'intelligent reglering' är bara bortkastade pengar (markiser etc). Det enda jag har fått att fungera är ett 'semester-läge' dvs att sänka hela huset några grader när jag är borta lite längre tid. Och det kan man göra själv på 30s genom att skruva ner termostaten manuellt själv.
c) Pilla inte med egna PLC-lösningar etc. Köp färdiga, prövade grejor. Varför säger jag så då? Jo, din familj kommer att tröttna på dig, då just den dagen då du är ute med jobbet på en tjänste-resa så konstrar något och du är inte hemma. Dvs helt ok om du bor själv, men inte med familj, tro mig.
d) Har själv IHC och det fungerar utmärkt (trådlöst, dimmers etc) till det jag ska ha det till. Så enkelt ett programmera att min son klarar det plus att det 'fungerar alltid' (=beprövad produkt).
Tack för intressant input.. Helt klart tänkvärt.. ;)
Är det någon annan som tänker i samma banor?
Kanske är jag för naiv?

När det gäller ev. förlust vid försäljning samt att ingen annan vill ha det har vi ändå tänkt bo där i minst 20 år, så jag ser det mest som en investering för eget nöje och en eventuell besparing i energiförbrukning på längre sikt. När vi är redo att sälja vet jag inte om något av systemen som är högaktuella idag är det som gäller. Svårt att veta på förhand. Jag anser att bäst är att förbereda för att i så fall kunna dra om elen till konventiell matning.

Det med markiserna är intressant.. Är det någon annan som har samma erfarenhet?
Jag tänkte i alla fall ha mörkläggningsmöjligheter i vardagsrummet med motorer när man skall se på tv/film till exempel.

Men kan det vara värt att åtminstone sänka temp några grader när man larmar på huset? Och mycket mer när man går på semester. Man kan helt klart göra detta manuellt, men man kan sätta på lampor manuellt och dimra också. ;)

Förmodligen kommer jag lägga mycket mer tid på att ta fram systemet än vad jag kommer spara i tid med alla lösningar.. Men, det är grymt kul! :) Och när jag väl bor i huset och har alla lösningarna kommer jag förhoppningsvis känna mig nöjd över kreationen. ;)
Jag tror inte själv att jag kommer pilla mycket med belysning och uppvärmning när jag väl kommit tillrätta.. Det som kommer ändras mycket i är nog snarare mediasystemet..

Tack återigen för din input! :)

Redigerat:
Tostarp skrev:
a) Använd IHC eller KNX till starkströmmen. Om du måste sälja ditt hus är det de enda systemen som du kan gå +/- noll på, eftersom det finns elektriker som kan dessa i Sverige. Underskatta inte gemene man, de flesta kan inte ens programmera videon. Dvs ditt 'intelligenta system' kommer bara att ses som en belastning vid en ev försäljning...............................................
Håller med, bra skrivet
/Erik

Håller också helt med Tostarp. Även 10 år efter jag byggde mitt system så finns det knappt några elektriker som kan eller vill syssla med dessa system och då är det ändå ett av de kända. Ett eget PLC hemmbygge är nog ett par resor värre. 20 år går rätt fort i en villa.

Min erfarenhet är också att golvvärmen är så trög att det bara lönar sig att justera om man är borta mer än 1 vecka. Sänka över dagen känns helt meningslöst.

Däremot har jag styrda markiser, där kan man i alla fall rätt effektivt hindra värmeinflöde på sommaren. Jag har också styrd mörkläggning.

Nu lever jag inte riktigt efter detta, utan har en hel del egna byggen. Dock är jag väldigt försiktig och försöker göra det så att det är enkelt att "standardisera", samt helt medveten om alla bekymmer vid en ev. försäljning.

TLovskog skrev:
Håller också helt med Tostarp. Även 10 år efter jag byggde mitt system så finns det knappt några elektriker som kan eller vill syssla med dessa system och då är det ändå ett av de kända. Ett eget PLC hemmbygge är nog ett par resor värre. 20 år går rätt fort i en villa.

Min erfarenhet är också att golvvärmen är så trög att det bara lönar sig att justera om man är borta mer än 1 vecka. Sänka över dagen känns helt meningslöst.

Däremot har jag styrda markiser, där kan man i alla fall rätt effektivt hindra värmeinflöde på sommaren. Jag har också styrd mörkläggning.

Nu lever jag inte riktigt efter detta, utan har en hel del egna byggen. Dock är jag väldigt försiktig och försöker göra det så att det är enkelt att "standardisera", samt helt medveten om alla bekymmer vid en ev. försäljning.
Intressant..

Jag kommer nog ändå köra på plc, då det mest är för egen del jag gör det. Elen kommer jag eventuellt dra om när jag säljer det. Skillnaden i kostnad mellan t.ex knx vs plc är alltför stor - plc kostar mig ca 50 kr per kanal jämfört med det tiodubbla (eller? Har inte kollat på knx på några månader nu :)).

Hur lång tid kan det tänkas ta för innetemperaturen att höjas 1 grad m.a.p. ingjuten golvvärme? Besparingen per sänkt grad har jag för mig skall vara kring 5%. Är ingen hemma uppe eller hemma mellan tolv på natten och 14.00 bör man kunna spara en hel del över lång tid kan man tycka.. Den är trög, men lever man ett ganska inrutat liv, vilket de flesta av oss vanliga arbetande gör, bör man kunna räkna med den ackumulerande effekten samt även planera i förväg för uppvärmning till lagom trivseltemp. och ändå få med ca 14 timmars sänkning med några grader per dag.

Eller är jag helt ute och cyklar :)
Försöker bara få ut det mesta av det hela.. Därför är allas erfarenheter, bra som dåliga av otroligt stort värde för mig..

Har någon mer att dela med sig av är det bara att köra på :D

Jag får också stämma in i föregående talare, försök hålla dig till "standard", det blir dyrare, men lättare att sälja den dagen ni måste vidare till annat boende.
I vårat hus har vi KNX och http://www.ta.co.at/en/frei-programmierbare-universalregelung-uvr1611k för värmesystemet (som är kopplat till KNX). Det som kan bli svårt vid försäljning av vårat hur blir att förklara värmesystemet.. även om beskrivningar och installationsdokument finns.
Vårat ljudsystem (2x6 kanaler) är separerat ifrån KNX, varför kan man undra. Jo om man får problem så tror vi att det är lättare att byta detta vid eventuellt behov utan att behöva fundera på vad man måste göra med det övriga systemet. Samt att nästa ägare av huset inte skall bli avskräckt...

Förresten, jag provade att sänka husetemperaturen i julas när vi var borta 6dagar, det såg bra ut de vad gäller energiförbrukningen ända tills jag höjde temperaturen dagen då vi skulle åka hem, då räckte inte värmepumpen till och utan gick in med tillskott... jag tror att vi inte vann en kw/h på den sänkningen.
Det kanske blir annorlunda om man har trähus istället för "stenhus", dvs mindre värmelagring i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.