Hej!
Försöker lösa problemet med att min integrerade tvätt/tork (model EWW168543 W) inte vill torka tvätten längre.

Jag har kollat alla ”externa delar” som slangar, avlopp, vattenlås och rensventil för att utesluta att det inte är något stopp el liknande där.

Topplocket blir väldigt varmt vilket jag antar att man kan dra slutsatsen att värmeelementet är ok/fungerande (?).

Skruvade loss topplocket för att titta närmare på hur det ser ut. (Se bild). Om jag skulle ge mig på och gissa skulle jag anta att metallbiten (gul pil) är ett värmeelement och att den svarta (röd pil) är någon form av fläkt för att förse trumman med varmluft? Vad jag tycker mig ha lagt märke till är att denna fläkt verkar inte dra igång vilket skulle kunna förklara varför den inte torkar. Ovanpå den svarta (om d nu är en fläkt) sitter det ett vitt hjul (grön pil). När jag snurrar på denna snurrar den ”fritt” kanske ett kvarts varv och sedan ”kärvar” den. Gissningsvis om jag nu är rätt ute skulle ju kunna vara i såna fall att maskinen eller fläkten inte orkar med att dra hela varvet runt (?).

Frågan är hur man kan lösa detta och vad det beror på? Kan inte påstå att det känns helt solklart hur man skulle gå tillväga om man skulle plocka loss delarna för att ev enklare kunna komma åt :) Någon som har någon idé eller tidigare erfarenhet som skulle kunna hjälpa?

Internt av en öppen tvätt/tork-maskin med färgade pilar som pekar på komponenter: värmeelement och fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.