Att inte äga sin infart är alltid riskabelt. Bäst är att se till att bli vän med grannen, då det skulle lösa mycket. Det sket sig i samband med bygget, men när det är klart vill de flesta ha fred med grannarna, så det borde gå.
Alternativet är att du sätter en häck mot grannen på din sida gränsen och i stället drar en ny infartsväg på din egen mark rakt söderut. Dyrare absolut, men kanske långsiktigt bättre. Om du gör dig mer ovän med grannen genom att försöka tvinga fram något, kan det bli det enda alternativet.
Alternativet är att du sätter en häck mot grannen på din sida gränsen och i stället drar en ny infartsväg på din egen mark rakt söderut. Dyrare absolut, men kanske långsiktigt bättre. Om du gör dig mer ovän med grannen genom att försöka tvinga fram något, kan det bli det enda alternativet.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 283 inlägg
Helt rätt! Jag är inte intresserad av att bråka.... problemet med att anlägga ny väg är för att den marken är gammal åker och det ligger både fiberkabel och elkabel i markenHep skrev:
Att inte äga sin infart är alltid riskabelt. Bäst är att se till att bli vän med grannen, då det skulle lösa mycket. Det sket sig i samband med bygget, men när det är klart vill de flesta ha fred med grannarna, så det borde gå.
Ljuger satelitkartan eller går det redan en väg rakt söderut? Möjligen inte hela vägen fram till huset.P Peter Thörn skrev:
Ser ut att stå en husbil parkerad (eller något liknande) en bit söderut med.
Det ser ut som en väg, men det är bara lite grus som tidigare ägare lagt på för att kunna köra in en husvagn.... således finns ingen bärighet....Unikt namn skrev:
Jag hade planer på att fixa väg där, men pga fiberkabel blev det för mycket arbete....
Den väg jag använder har varit enda infarten fram till för ca 20 år sedan.
Dessutom är sträckan du tänker på, fram till huset närmare 80 meter. Det blev dyrare att anlägga ny väg än att bekosta ett officialservitut. (Även fast infarten finns inritad på karta från 1933 och det troligen fanns ett muntligt servitut)
Redigerat:
d
Enligt jurist har man tydligen rätt till insynsskydd..
https://lawline.se/answers/insynsskydd-fran-grannar?q=insynsskyd
Jo...jag har tidigare försökt att prata med grannen utan resultat...Karlia skrev:
Mig veterligen finns ingen rätt till insynsskydd utan vill du ha det får du ordna det själv. Skyldighet till insynsskydd finns definitivt inte. Hänsyn är alltid trevligt men växtligheten på din egen mark bestämmer du. Och grannen på sin.
Tråkigt att du har en konflikt, kan du tänka dig att försöka lösa den kommer det bli enklare.
Enligt jurist har man tydligen rätt till insynsskydd..
https://lawline.se/answers/insynsskydd-fran-grannar?q=insynsskyd
På egen tomt självklart! Men det går inte att begära att grannen ska sätta upp en häck eller ett staket på sin tomt.
Vi har haft en del frågor här där TS vill att grannen ska ta bort träd eller buskar. Svaret brukar bli att TS ska försöka erbjuda sig att göra jobbet men att grannen får bestämma själv över sina träd. På samma sätt kan du erbjuda dig att hjälpa till eller betala för en häck på grannens tomt. Men vill han inte ha en häck där har han rätt att tacka nej.
Vi har haft en del frågor här där TS vill att grannen ska ta bort träd eller buskar. Svaret brukar bli att TS ska försöka erbjuda sig att göra jobbet men att grannen får bestämma själv över sina träd. På samma sätt kan du erbjuda dig att hjälpa till eller betala för en häck på grannens tomt. Men vill han inte ha en häck där har han rätt att tacka nej.
Håller med dig! Självklart varken kan eller tänker jag kräva att grannen planterar häck eller bygger plank. Jag tänkte mest på det som står i Jordabalken; "var och en vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom ska skälig hänsyn till omgivningen."Karlia skrev:
På egen tomt självklart! Men det går inte att begära att grannen ska sätta upp en häck eller ett staket på sin tomt.
Utifrån förefaller det lite oresonabelt att du i princip begär att grannen, utöver den yta din extra uppfart tar, ska förse dig med insynsskydd på sina 800kvm.P Peter Thörn skrev:Det ser ut som en väg, men det är bara lite grus som tidigare ägare lagt på för att kunna köra in en husvagn.... således finns ingen bärighet....
Jag hade planer på att fixa väg där, men pga fiberkabel blev det för mycket arbete....
Den väg jag använder har varit enda infarten fram till för ca 20 år sedan.
Dessutom är sträckan du tänker på, fram till huset närmare 80 meter. Det blev dyrare att anlägga ny väg än att bekosta ett officialservitut. (Även fast infarten finns inritad på karta från 1933 och det troligen fanns ett muntligt servitut)
[bild]
När du själv redan har en 80meter lång helt egen väg(!), om än i dåligt skick, och en tio ggr så stor tomt.
Gällande fibern, det ligger ju en väg redan över den. Om fiberexploatören gjort ett dåligt underarbete, kan det verkligen hamna på dig att lösa det?
Vi har haft uppe de lagarna förr. Skäligt krävs väldigt mycket för. Borttagen utsikt är tex inte tillräckligt för att någon ska behöva ta ner träd. Då har jag svårt att tänka mig att motsatsen anses som skälig, att du inte vill ha utsikten.
Det är alltid enklare att se vad man själv kan göra för att påverka en situation istället för att fokusera på vad grannen kan göra för att förbättra situationen. Särskild när ni inte är på god fot. Jag kan inte föreställa mig något sätt för dig att få grannen att ordna ett insynsskydd. Det enda du kan göra är att vädja till hans goda vilja, svårt när du inte vill prata med honom.
Det är alltid enklare att se vad man själv kan göra för att påverka en situation istället för att fokusera på vad grannen kan göra för att förbättra situationen. Särskild när ni inte är på god fot. Jag kan inte föreställa mig något sätt för dig att få grannen att ordna ett insynsskydd. Det enda du kan göra är att vädja till hans goda vilja, svårt när du inte vill prata med honom.
Jag skrev inte att grannens tomt är 800 kvm, bara att den ytan var täckt av buskar och gav mig insynsskydd.Unikt namn skrev:
Utifrån förefaller det lite oresonabelt att du i princip begär att grannen, utöver den yta din extra uppfart tar, ska förse dig med insynsskydd på sina 800kvm.
När du själv redan har en 80meter lång helt egen väg(!), om än i dåligt skick, och en tio ggr så stor tomt.
Gällande fibern, det ligger ju en väg redan över den. Om fiberexploatören gjort ett dåligt underarbete, kan det verkligen hamna på dig att lösa det?
Då det låter som du känner till området vet säkert också om att det bara har funnits en infart till fastigheten och någon fiber inte har grävts ner under en väg.
Varför skulle jag bekosta en ny väg när det redan fanns en infart, inritad 1933, som inte ifrågasatts förrän nya grannen tillträdde?
Dessutom gällde inte min fråga vägens vara eller icke vara, utan huruvida jag har rätt till insynsskydd eller inte
Jag har försökt att prata med grannen men vederbörande har inte visat intresse eller förståelse för mina funderingar.Karlia skrev:
Vi har haft uppe de lagarna förr. Skäligt krävs väldigt mycket för. Borttagen utsikt är tex inte tillräckligt för att någon ska behöva ta ner träd. Då har jag svårt att tänka mig att motsatsen anses som skälig, att du inte vill ha utsikten.