Dessutom är klyvkniven borta.
Sen är jag helt rudis på träarbete; kan nån förklara varför man inte kör hela djupet i ett snitt?

Fotografen skrev:
...kan nån förklara varför man inte kör hela djupet i ett snitt?
Hollywood.

Spänningen skall stegras långsamt, tills crescendot kommer.
Men nu sågade han inte av sig fingrarna, så det blev ett s.k. västgötaklimax :(

Och när han nu av någon märklig anledning (eller tur?) misslyckats med att såga av sig fingrarna så går han över till fräsbordet och försöker där också. Det verkar som om principen är att hela tiden försöka ha vänsterhanden i kontakt med klingan eller frässtålet. :eek:

Klassiskt amerikanskt säkerhetstänk: ingen klyvkniv, ingen dammutsug/ansiktsmask, inget hörselskydd, inga push-sticks. Men alltid skyddsglasögon, alltid.

Redigerat:
Det är väl iofs bra att de gör en sak rätt i alla fall. Resten var rätt rysligt att se. Med det sagt händer det att man själv klantar sig och gör säkerhetsmässiga tabbar. När man har otur så går det illa. I bästa fall kommer man undan med endast små skador.

Man får hoppas att ingen ser detta som en instruktionsfilm. Läbbigt!

Fattar inte varför han ska skjuta på med vänsterhanden och dessutom en påskjutare i höger?
Sedan ska man ALDRIG jobba med bitar bortom klingan, han tar ett rejält nappatag om biten och sågar vidare, så fick jag aldrig göra då jag gick i lära hos Kalle.

Håller man sig bakom klingan så blir man blåslagen, i värsta fall något brutet, men klingan den kapar.

Protte

Här är en annan video fylld med tveksam användning av en mängd verktyg:
[video=youtube;TziNXMTPZRc]https://www.youtube.com/watch?v=TziNXMTPZRc[/video]

Helioz skrev:
Här är en annan video fylld med tveksam användning av en mängd verktyg:
[video=youtube;TziNXMTPZRc]https://www.youtube.com/watch?v=TziNXMTPZRc[/video]
Helt otroligt att en sådan kille har alla fingrar kvar.

Var gjorde den killen fel?
Han använde påskjutaren mer än vad jag gör.
Det enda jag såg var när han kapade utskjutande panel med överhandsfräsenl så höll han handen över kanten på en av fyra sidor.
Att fixa till falsen på fönstret var kanske lite väl nära klingan.

Protte

prototypen skrev:
Var gjorde den killen fel?
Han använde påskjutaren mer än vad jag gör.
Det enda jag såg var när han kapade utskjutande panel med överhandsfräsenl så höll han handen över kanten på en av fyra sidor.
Att fixa till falsen på fönstret var kanske lite väl nära klingan.

Protte
Det första jag reagerade på var hans teknik med kapsågen när han lyfter arbetsstycket. Han höjer klingan på justersågen genom materialet och vid något tillfälle lämnar han ett halvt genomsågat arbetsstycket i kontakt med klingan när han ändrar inställning.

Att lyfta i kapsågen var ju en ny teknik. Kan ju resultera i ett bakslag men inte kapa några fingrar. Jag kan dock inte göra något liknande då min kapsåg inte går lyfta så högt. Att höja klingan mitt på är ju inte konstig, går ju göra med en sänksåg fast från andra hållet. Den metod jag använder, ett nedlägg, kräver lite mer. Att lämna ett avkap mellan klinga och sidoanhåll är inte farligt, med nästa klyvning så matar man ut bitarna.

Protte

Fotografen skrev:
Dessutom är klyvkniven borta.
Sen är jag helt rudis på träarbete; kan nån förklara varför man inte kör hela djupet i ett snitt?
Som det ser ut så kanske sågen inte ens kan ta en klyvkniv (vanligt i USA) utan bara en splitter och sådana är bökiga jävlar som bara är ivägen då dom är högre än klingan och inte vinklas med klingan heller, så dom duger bara om du endast använder din såg till att kapa träbitar i 90 grader. Det finns en orsak att jänkarna slänger bort säkerhetsapparaterna, dom suger.

Nu har det börjat bli krav på klyvkniv dock, att det tog så länge dock (+50 år?).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.