Hej

Kort sagt jag BEGRIPER INTE dessa inställningar. Se bild.

Jag vill ha 'hög temperatur' om nätterna , ca kl 21 - 09 . 24 grader.
På dagarna låg temperatur, ca kl 09-21. 18-19 grader.
Det allt jag vill ! 😨

Nämn inte manual, beskrivning eller bruksanvisning 🙏

Hur än jag, eller någon annan, flyttar inställningar ser förbrukningen ungefär lika ut under dygnet. Och månaderna. Även sommaren har varit onödigt hög. Särskilt i år Ca 2x högre än förra sommaren.

Till slut i somras knäppte jag av pannan. Resultatet blev fantastiskt. Elräkning på 350kr/mån. Ja. En minskning av förbrukningen på 70%.

Väntade därför tills jag börja huttra innan jag knäppte igång den. Pannan skenade iväg till 3× förbrukningen jmf m ifjol. Nu är den ca 2x.

Kan Någon säga rakt av enkelt : HUR ska inställningarna VARA?

Som en extra överkursfråga: när jag åker bort eller inte använder ett rum vill jag manuellt kunna dra ner temperaturen med termostaten på elementet.
I somras gick det inte - ännu en anledning till att jag knäppte av hela pannan.

• Analog termostat med klocka, temperaturjusteringar, och symboler för olika tider på dygnet. Märkt "SIGMAGYR JUNIOR."
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Köp nya termostater. Du verkar ha gamla grejer. Termostater håller kanske bara 15 år. Senast efter 20 år bör man köpa nya och byta.

Om du tvärtom vill ha högre temperatur på natten måste du flytta den röda ryttaren till t.ex. kl 20 och den blå ryttaren till kl 09. Sedan sätta vredet på dag/nattstyrning istället för enbart dagtid som nu. Så får du justera temperaturerna rätt. Men det är bara om man har ett dåligt isolerat hus som det kommer hinna att ändra sig i innetemperaturen så mycket mellan dag och natt. De flesta hus är värmetröga och det kan ta dygn att ändra innetemperaturen flera grader.

Redigerat:
Gissning, den röda på 21 och den blåa på 09, vredet till sol och måne läget.

J Josth skrev:
Köp nya termostater
Var för komma med något sådant, det finns inga termostater för reglering med i den boxen, bara en utegivare och framledningsgivare som fungerar. Klockan där ska det ställas för att sänka tempen på den del av dygnet som vill ha. Och vredet på måne. Nu är det så att regleringen bestämmer bara vad som ska gå ut i huset och inte påverkar värmekällan. värmekällan kommer att hålla en viss temp hela tiden oavsett inställning på regleringen. Nu finns ett aber med att sänka tempen, det tar ca 2 timmar lnnan tempen höjs på kvällen inför natten och ca 2 timmar för att svalna inför dagen. Tempen ska då åka jojo och regleringen kommer att gasa på rätt bra när det ska höjas inför natten. Var vanligt förr med nattsänkning, men idag ingen vits, då husets karraktär är avgörande hur bra det är i skalet, bra isolerat, lång tid att kallna och lång tid att värma upp. Du får prova hur det blir, finns inga som kan säga om det fungerar bra.
Ryttarna kopplar in natt/dagsänkning på tider, det röda reglaget är dagtemp ocj det blå är sänkning i grader. I ditt fall nu tvärsom dag-natt- Reglagets till höger ska stå kvar på 1,4 för behaglig värme.
Du får prova med att dra ner det blå reglaget lite, kanske ändra nedåt lite då och då under några dagar för att komma rätt.
Här finns en manual för den, inte samma värmekälla som dig kanske, men är samma reglering, scrolla ner en bit så hittar du.
https://cdn.jseducation.se/files/pages/reginainstall.pdf

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.