Hej alla!
Skulle verkligen bli tacksam för hjälp. Har övertagit ett hus med en elpanna Nibe EVC 13 och jag har verkligen ingen aning om hur den ska ställas in trots att jag läst manualen. Pratade med grannen gällande att jag trodde trycket var för lågt så han kom och kollade men sa att trycket inte behöver vara högre än så eftersom elementen bara max är två meter ovanför själv pumpen. Stämmer det? Hur gör jag annars för att bättra på trycket?
Båda rattarna står på -2 ser det ut som. Kan det vara okej? Huset finns på västkusten.
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
Skulle verkligen bli tacksam för hjälp. Har övertagit ett hus med en elpanna Nibe EVC 13 och jag har verkligen ingen aning om hur den ska ställas in trots att jag läst manualen. Pratade med grannen gällande att jag trodde trycket var för lågt så han kom och kollade men sa att trycket inte behöver vara högre än så eftersom elementen bara max är två meter ovanför själv pumpen. Stämmer det? Hur gör jag annars för att bättra på trycket?
Båda rattarna står på -2 ser det ut som. Kan det vara okej? Huset finns på västkusten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Denna är nog läsvärd:
http://www.rorjour.se/nibe/evc13.pdf
Du har radiatorer och inte golvvärme om jag förstod rätt, då verkar du ha en ganska låg kurva, men samtidigt tycker jag joens råd är vettiga, förra ägaren måste väl ha fått det att funka hyggligt så varför inte vänta och se hur kallt det blir.
Står även i manualen hur du fyller på (vilket jag tycker du ska göra)
/U
EDIT: ser att du läst manualen, vad är det som är oklart?
http://www.rorjour.se/nibe/evc13.pdf
Du har radiatorer och inte golvvärme om jag förstod rätt, då verkar du ha en ganska låg kurva, men samtidigt tycker jag joens råd är vettiga, förra ägaren måste väl ha fått det att funka hyggligt så varför inte vänta och se hur kallt det blir.
Står även i manualen hur du fyller på (vilket jag tycker du ska göra)
/U
EDIT: ser att du läst manualen, vad är det som är oklart?
Redigerat:
Är verkligen usel på sånt här tyvärr så tacksam för all hjälp.
vad ska termostaten på elementen stå på förslagsvis? Finns från 0 till en "froststjärna" och upp till sju.
Har hittat kranen jag fyller på vatten(nr 49 på bilden i manualen gissar jag?) men hur mycket ska jag fylla på?
Edit: det susar lite i systemet, inte farligt och det är samma ljud vid pannan som vid elementen, ska det vara så?
vad ska termostaten på elementen stå på förslagsvis? Finns från 0 till en "froststjärna" och upp till sju.
Har hittat kranen jag fyller på vatten(nr 49 på bilden i manualen gissar jag?) men hur mycket ska jag fylla på?
Edit: det susar lite i systemet, inte farligt och det är samma ljud vid pannan som vid elementen, ska det vara så?
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
på sidan 18 i manualen står det
/U
samtNibe skrev:Vid påfyllning av värmesystemet öppnas påfyllningsventilen
(49) varvid systemet fylls med vatten. Iaktta
när trycket stiger på tryckmätaren. När visaren når 2,5
bar öppnar säkerhetsventilen (52) och börjar släppa ut
luftblandat vatten. Avbryt då påfyllningen. Vrid säkerhetsventilen
tills panntrycket når normalt arbetsområde
(0,5-1,5 bar).
Att de vill att man ska fylla ända till 2,5 först tror jag är för att testa säkerhetsventilen, och det kan väl vara en bra idé, åtminstone nu när du är ny med pannan. Ditt system är ju inte helt kallt men inte heller att klassa som varmt, så en bit över 0,6 kan väl vara lämpligt.Nibe skrev:
/U
Okej!
vad innebär det att säkerhetsventilen öppnar? Jag vrider den själv motsols för att släppa ut tryck?
och var släpper den ut luftblandat vatten?
Utsäkta de dumma frågorna men någon gång måste man ju lära sig.
vad innebär det att säkerhetsventilen öppnar? Jag vrider den själv motsols för att släppa ut tryck?
och var släpper den ut luftblandat vatten?
Utsäkta de dumma frågorna men någon gång måste man ju lära sig.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
När trycket i pannan blir för högt öppnar säkerhetsventilen (som i "löser ut"). Detta sker automatiskt, utan att någon vrider på något.thejonas skrev:
Sen kan du när som helst (oavsett tryck i systemet) själv vrida på säkerhetsventilen bara för att testa att den inte kärvar och för att släppa ut vatten som i beskrivningen.
Oavsett om den löste automatiskt eller när du vrider släpper ventilen vatten (och ev. luft) precis under kranen (du ser en mutter precis under kranen i manualen). Sen kan man dra ett rör därifrån till avlopp, det vet jag inte om man gjort på din panna, och i så fall hamnar vattnet ju i avloppet...
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Jo, en sak till om säkerhetsventilen, de brukar vara konstruerade så att om man vrider lite på dem så börjar de släppa vatten och om man då släpper stänger den igen. Vrider man däremot lite till så säger det "klick" och ventilen stannar öppen (typiskt för att helt tömma systemet). Om det händer och man vill stänga ska man inte vrida åt andra hållet, utan bara fortsätta vrida lite till så känner man att den går ur det fasta läget och fjädrar till stängt läge.
Inget konstigt med det hela men om man känner sig allmänt osäker och plötsligt upplever att ventilen "fastnar" och inte går att vrida tillbaka samtidigt som det åker ut varmt vatten på golvet kan jag tänka mig att det är lätt att få lite panik, men det är alltså helt onödigt.
/U
Inget konstigt med det hela men om man känner sig allmänt osäker och plötsligt upplever att ventilen "fastnar" och inte går att vrida tillbaka samtidigt som det åker ut varmt vatten på golvet kan jag tänka mig att det är lätt att få lite panik, men det är alltså helt onödigt.
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
thejonas skrev:
De ska stå på något mellan froststjärna och 7 som resulterar i en bra inomhustemepratur.
Beroende på termostat så kan det vara 4,5,6 eller 7 skulle jag tro.
Börja i mitten, blir det för kallt, vrid upp. Blir elementet varmare så skickar EVC13 ut tillräckligt med värme.
Men är det för kallt och du vrider upp elementet och det inte blir värmare för det så får du höja inställningarna på EVC13.