12 313 läst ·
60 svar
12k läst
60 svar
Inställning värmegolv Thermotech
OK, nu har jag gjort följande som verkar vara en bra start.Sam1981 skrev:
Yes,
1. Grundinställning enligt karta (check)
2. Efterjustering av grundinställningen så den passar det specifika huset (det är här frågan kommer vilken av de 2 grundinställningar, värmekurvan eller värmeförskjutning, man ska till en början arbeta med)
3. Manuell förändring av rumstemperatur (är detta inte samma som steg 2?)
Värmekurva, 5
Förskjutning, 0 (-1 föreslås men jag tänkte jag börjar lite högre och neutralt).
Termostat I rummen visar nu ca 24. Dr känns lite för svalt (jag har börjat få kommentarer )
Framledningstemperaturen ligger på 24, är det ok? Eller för lågt? Går detta uppåt om jag förskjuter kurva?
Visst 24°C är lågt men golvvärmesystem i betongplatta ska normalt bara ha låga temperaturer. Man brukar säga 35°C framledningstemperatur när det är som kallast på vintern. Tycker ni det är för kallt så prova sätt förskjutningen på +1. Sätt gärna upp många termometrar i huset så ni kan följa innetemperaturen på olika ställen.
Tack,J Josth skrev:Visst 24°C är lågt men golvvärmesystem i betongplatta ska normalt bara ha låga temperaturer. Man brukar säga 35°C framledningstemperatur när det är som kallast på vintern. Tycker ni det är för kallt så prova sätt förskjutningen på +1. Sätt gärna upp många termometrar i huset så ni kan följa innetemperaturen på olika ställen.
Är med på planen lite mer nu. Så framledningstemperaturen kommer att öka av sig självt med hänsyn till utetemp, så den kommer upp till 35 c mm som du skriver?
Kanske låter förskjutning vara som den är nu och justerar framöver. Är det nåt annat som styr framledningstemperaturen är förskjutningen på kurvan?
Har vridit upp börvärdet i vardagsrummet till 30, jag vill ha varmast där. Är det så man ska tänka vid individuell rumstemperering? Får se om jag känner värme i golven eller övrigt.
Men som sagt tempen enligt termometer på väggarna är 24. Kanske ska man låta folk vänja sig vid det än tvärtom
Ja om utegivaren fungerar som den ska (kanal 03) så kommer framledningstemperaturen att öka successivt med fallande utetemperatur enligt inställd kurva. Det styrs av shuntventilen som givetvis också måste fungera. Om beräknad framledningstemperatur på kanal 10 stämmer med uppmätt framledningstemperatur på kanal 02 så fungerar shuntmotorn. Om ni har kurva 5 med förskjutning +1 så kommer framledningstemperaturen att bli ca 37,5°C vid -10°C ute.
Ja det är bra med öppna termostater när man har värmepump för att inte få onödigt höga temperaturer i värmesystemet. Moderna hus är välisolerade och har lågtempererade värmesystem så det är svårt att känna värmen i rör och annat om det inte är minusgrader ute.
24 grader inne låter väldigt högt nu men det är givetvis upp till var och en hur varmt man vill ha inne när man själv betalar elen.
Ja det är bra med öppna termostater när man har värmepump för att inte få onödigt höga temperaturer i värmesystemet. Moderna hus är välisolerade och har lågtempererade värmesystem så det är svårt att känna värmen i rör och annat om det inte är minusgrader ute.
24 grader inne låter väldigt högt nu men det är givetvis upp till var och en hur varmt man vill ha inne när man själv betalar elen.
Kanal 3 visar 13 (om detta innebär 13 grader så är det rimligt här)J Josth skrev:Ja om utegivaren fungerar som den ska (kanal 03) så kommer framledningstemperaturen att öka successivt med fallande utetemperatur enligt inställd kurva. Det styrs av shuntventilen som givetvis också måste fungera. Om beräknad framledningstemperatur på kanal 10 stämmer med uppmätt framledningstemperatur på kanal 02 så fungerar shuntmotorn. Om ni har kurva 5 med förskjutning +1 så kommer framledningstemperaturen att bli ca 37,5°C vid -10°C ute.
Kanal 10 visar liksom 2 24 grader.
Tack!
Har nu ca 24 I rummen som sagt.J Josth skrev:
Man skulle helst vilja att den tempen kanske sjönk något samtidigt som att golven kändes lite varmare för fötterna. Är det en omöjlig kombination? Kanske något som uppnås automatiskt när det blir lite kallare ute samtidigt dom framledningstemperaturen stiger och värmer golven?
Och en lite dum fråga, jag har platta på mark, visst innebär det att jag ska köra på nibes kurva för "betong"?
Det blir varmare i golven när utetemperaturen sjunker ja. Hade huset varit väldigt dåligt isolerat hade det behövts mer uppvärmningsenergi och varmare golv men också en väldigt hög temperatur i golven när det är som kallast på vintern och dyrt hade det blivit. Då tar också bl.a. parketten stryk av den höga temperaturen. Platta på mark innebär betongplatta. Skillnad mot träbjälklag med krypgrund under, då behövs en annan inställning.
Tack, och även om det inte känns varmt för fötterna så avges ändå värme från golvet (det är så rummen värms upp) korrekt uppfattat?J Josth skrev:Det blir varmare i golven när utetemperaturen sjunker ja. Hade huset varit väldigt dåligt isolerat hade det behövts mer uppvärmningsenergi och varmare golv men också en väldigt hög temperatur i golven när det är som kallast på vintern och dyrt hade det blivit. Då tar också bl.a. parketten stryk av den höga temperaturen. Platta på mark innebär betongplatta. Skillnad mot träbjälklag med krypgrund under, då behövs en annan inställning.
Vad är effekten av att jag nu har höjt termostaten i vissa rum? (vardagsrummet, ett sovrum och badrum). Är det att framledningstemperaturen blir högre just till slingorna i de rummen?
Precis, det avges värme från golvet och eftersom det är golvvärme på så stor yta räcker det med en låg effekt per kvadratmeter.
Öppnar man rums-termostaterna helt så cirkulerar den temperaturen som värmepumpen ger i dessa rum utan begränsningar. Om man då precis är nöjd med temperaturen i dessa rum så vet man att värmepumpen inte är onödigt högt inställd. Då jobbar värmepumpen som mest effektivt. I andra rum där man vill ha svalare, så bromsar rums-termostaterna flödet i slingorna.
Öppnar man rums-termostaterna helt så cirkulerar den temperaturen som värmepumpen ger i dessa rum utan begränsningar. Om man då precis är nöjd med temperaturen i dessa rum så vet man att värmepumpen inte är onödigt högt inställd. Då jobbar värmepumpen som mest effektivt. I andra rum där man vill ha svalare, så bromsar rums-termostaterna flödet i slingorna.
Tack,J Josth skrev:Precis, det avges värme från golvet och eftersom det är golvvärme på så stor yta räcker det med en låg effekt per kvadratmeter.
Ärligt talat trots att termostaten säger att det är 24 grader i rummet (värdet som står på termostaten är väl rumstemperaturen) så känns det lite kallt. Det är kanske personligt..
Funderar antingen på att vänta och se eller kanske vrida upp förskjutningen (den ligger på 0 och kartan säger -1, så den ligger redan högre rekommenderat)
Finns det någon riktig termometer i rumstermostaten? Brukar väl mest vara ett vred med i bästa fall grader på skalan men vilken faktisk temperatur det blir beror på fler saker. Satsa på många termometrar inne, t.ex. från Jula: https://www.jula.se/catalog/hem-och...rstationer/innetermometrar/termometer-943118/
Inhandlat! Netonnet.J Josth skrev:
Dock ingen skillnad på temp från min display på värmegolv .
Då kan jag lita på min apparat antar jag och behöver egentligen inte använda ny termometer.
Nu ligger min framledningstemperatur på kanal 2 på 23 grader, och värdet i kanal 10 är 20. Är detta normalt? Eller ska alltid dessa två kanaler ha identiska värden?Sam1981 skrev: