Hejsan,
Jag håller på att justera in ventilerna/termostaterna här hemma efter byte från original 60-tal med flödesvred.
60-talsvilla med krypgrund, betongbjälklag, fjärrvärme.
Det jag nu har monterat är danfoss RA-N 10 ventil med danfoss RA-2990 termostat.
Jag har dragit på värmen till 27 grader på fjärrvärmecentralen för att kunna strypa ner den på elementen och få en behaglig temperatur. Det jag vill uppnå med detta är för att veta att termostaterna stänger vid rätt inställningar. Jag kommer ställa ner tempen på fjärrvärmen sen igen.
Termostaterna är inställda på läge 3 = 20 grader. Om det nu skulle bli varmare än 20 grader här hemma, kan jag ändra grundflödet i ventilerna? Eller ska jag bara ratta mer på termostaterna tills temperaturen är bra (känns som en mindre bra lösning)?
Idag är flödet inställt på läge "N", dvs fullt öppna. Bifogar bild på flödesinställningen på termostaten.
Jag tänkte även kontrollera delta-T på elemente, vad är rimligt att ha där? Är det bättre att justera in ventilerna så att delta-T är optimalt och sedan ta resten med termostaten?
Tips och råd tas gärna emot
MVH
Jonathan
Jag håller på att justera in ventilerna/termostaterna här hemma efter byte från original 60-tal med flödesvred.
60-talsvilla med krypgrund, betongbjälklag, fjärrvärme.
Det jag nu har monterat är danfoss RA-N 10 ventil med danfoss RA-2990 termostat.
Jag har dragit på värmen till 27 grader på fjärrvärmecentralen för att kunna strypa ner den på elementen och få en behaglig temperatur. Det jag vill uppnå med detta är för att veta att termostaterna stänger vid rätt inställningar. Jag kommer ställa ner tempen på fjärrvärmen sen igen.
Termostaterna är inställda på läge 3 = 20 grader. Om det nu skulle bli varmare än 20 grader här hemma, kan jag ändra grundflödet i ventilerna? Eller ska jag bara ratta mer på termostaterna tills temperaturen är bra (känns som en mindre bra lösning)?
Idag är flödet inställt på läge "N", dvs fullt öppna. Bifogar bild på flödesinställningen på termostaten.
Jag tänkte även kontrollera delta-T på elemente, vad är rimligt att ha där? Är det bättre att justera in ventilerna så att delta-T är optimalt och sedan ta resten med termostaten?
Tips och råd tas gärna emot
MVH
Jonathan
Redigerat:
Termostatventilerna känner av vilken värme det är i rummet och stänger när inställt värde uppnåtts, så kör du ut alldeles för varm framledning ska det inte göra någon skillnad, annat än att returtemperaturen blir onödigt hög.
För att riktigt kunna svara på frågan om injustering krävs behöver man se systemet. I äldre hus (före 70talet) överdimensionerade man ofta systemen, då blir det låga tryckskillnader (det radiatorventilerna är tänkta att normalisera). Då skulle man kunna låta alla ventiler vara öppna och endast justera framledningstemperaturen. Ju större tryckskillnad det är mellan det som är lättast för pumpen att ta sig till jämfört med det som är jobbigast, desto större vikt behöver man lägga vid injusteringen för att få rätt värme i vardera rum, samt få ned returtemperaturen (d v s utnyttja energin optimalt).
För att riktigt kunna svara på frågan om injustering krävs behöver man se systemet. I äldre hus (före 70talet) överdimensionerade man ofta systemen, då blir det låga tryckskillnader (det radiatorventilerna är tänkta att normalisera). Då skulle man kunna låta alla ventiler vara öppna och endast justera framledningstemperaturen. Ju större tryckskillnad det är mellan det som är lättast för pumpen att ta sig till jämfört med det som är jobbigast, desto större vikt behöver man lägga vid injusteringen för att få rätt värme i vardera rum, samt få ned returtemperaturen (d v s utnyttja energin optimalt).
Läste nog inte så noga ser jag.
För att veta vilket Delta-T som är optimalt behöver du veta vilken effekt dina radiatorer ger, vilken effekt du behöver för att ge den värme du vill ha och hur systemet ser ut. Ju större rör, desto lägre framledning och högre delta-t.
För att veta vilket Delta-T som är optimalt behöver du veta vilken effekt dina radiatorer ger, vilken effekt du behöver för att ge den värme du vill ha och hur systemet ser ut. Ju större rör, desto lägre framledning och högre delta-t.
Om jag ställer in termostaten på 20 grader. Kommer den vara 100% stängd vid 20 grader då?
I min tankebana så trodde jag ventilen behövde vara lite öppen i alla fall för att kunna bibehålla inställt värde och på så vis behöver jag justera grundflödet för att få 20 grader till att bli just 20 grader.
I min tankebana så trodde jag ventilen behövde vara lite öppen i alla fall för att kunna bibehålla inställt värde och på så vis behöver jag justera grundflödet för att få 20 grader till att bli just 20 grader.
Nä, man brukar välja en termostat som stänger när den mäter ett par grader över värdet.
Det brukar vara en svällkropp i termostaten som trycker ut en pigg som stänger radiatorventilen, så det reglerar inte riktigt 0-100%, även om jag tror det är principen.
Det brukar vara en svällkropp i termostaten som trycker ut en pigg som stänger radiatorventilen, så det reglerar inte riktigt 0-100%, även om jag tror det är principen.
Men märkningen på ventilen ska nog stämma med rumstemperatur.
Det ser ut att tempen där hemma stiger över 20 grader som termostaten nu är inställd på. Frågan är om jag ska sänk flödet, eller skruva ner (= lägre inställd temp) på termostaterna?D jonas_t skrev:
Får ut och google och se om jag hittar nått, återkommer om så är fallet!
Läst runt lite på forumet och utan någon djupdykning så verkar det som att termostaterna går mellan fullt öppet och fullt stängd på 1 grads skillnad.
Dvs när den står på 20 grader så är den helt stängd vid 20.5 och helt öppen vid 19.5.
Så gradering 3 på min termostat ska vara 20 grader. Det beror såklart helt på hur termostaten är monterad. Jag har våra monterade under elementen och längs med elementen så inte optimal placering.
Med denna vetskapen så blir det ändå lättare att veta hur jag justerar in termostaterna och eventuellt ventilerna om detta behövs.
Dvs när den står på 20 grader så är den helt stängd vid 20.5 och helt öppen vid 19.5.
Så gradering 3 på min termostat ska vara 20 grader. Det beror såklart helt på hur termostaten är monterad. Jag har våra monterade under elementen och längs med elementen så inte optimal placering.
Med denna vetskapen så blir det ändå lättare att veta hur jag justerar in termostaterna och eventuellt ventilerna om detta behövs.
När man gör en flödesinjustering tar man först bort alla termostatdelar.
Den radiator som ligger sämst till, alltså längst bort från pumpen, ställs helt öppen i läge N, för att inte belasta pumpen mer än nödvändigt. Lägsta hastighet brukar räcka.
Reglercentralen reglerar efter utetemperaturen eller innetemperaturen om sådan givare finns.
Fjärrvärmeleverantören vill ha tillbaka så låg temperatur som möjligt, varför temperaturfallet bör vara så stort som möjligt.
En 60-talsvilla är dimensionerad för 20° temperaturfall över radiatorn vid dimensionerande utetemperatur såvida huset inte har tilläggsisolerats och kan klassas som ett lågtemperatursystem med 10° temperaturfall.
Injusteringen av individuella flöden går sedan ut på att justera ventilerna till samma temperaturfall över samtliga radiatorer som den sämst belägna helt öppna ventilen. Proceduren kan ta flera dagar.
När man är nöjd med balanseringen är det dags att montera termostaterna.
Den radiator som ligger sämst till, alltså längst bort från pumpen, ställs helt öppen i läge N, för att inte belasta pumpen mer än nödvändigt. Lägsta hastighet brukar räcka.
Reglercentralen reglerar efter utetemperaturen eller innetemperaturen om sådan givare finns.
Fjärrvärmeleverantören vill ha tillbaka så låg temperatur som möjligt, varför temperaturfallet bör vara så stort som möjligt.
En 60-talsvilla är dimensionerad för 20° temperaturfall över radiatorn vid dimensionerande utetemperatur såvida huset inte har tilläggsisolerats och kan klassas som ett lågtemperatursystem med 10° temperaturfall.
Injusteringen av individuella flöden går sedan ut på att justera ventilerna till samma temperaturfall över samtliga radiatorer som den sämst belägna helt öppna ventilen. Proceduren kan ta flera dagar.
När man är nöjd med balanseringen är det dags att montera termostaterna.
Tack för förklaringen!S Stegatorparn skrev:När man gör en flödesinjustering tar man först bort alla termostatdelar.
Den radiator som ligger sämst till, alltså längst bort från pumpen, ställs helt öppen i läge N, för att inte belasta pumpen mer än nödvändigt. Lägsta hastighet brukar räcka.
Reglercentralen reglerar efter utetemperaturen eller innetemperaturen om sådan givare finns.
Fjärrvärmeleverantören vill ha tillbaka så låg temperatur som möjligt, varför temperaturfallet bör vara så stort som möjligt.
En 60-talsvilla är dimensionerad för 20° temperaturfall över radiatorn vid dimensionerande utetemperatur såvida huset inte har tilläggsisolerats och kan klassas som ett lågtemperatursystem med 10° temperaturfall.
Injusteringen av individuella flöden går sedan ut på att justera ventilerna till samma temperaturfall över samtliga radiatorer som den sämst belägna helt öppna ventilen. Proceduren kan ta flera dagar.
När man är nöjd med balanseringen är det dags att montera termostaterna.
Jag kör pumpen på 25% (lägsta inställningen) konstant fart.
Jag ska plocka av alla termostater och mäta temperaturskillnaden.
Spelar det någon roll vad jag har för framledningstemp? Det jag undrar är, ska jag vänta tills det blir kallare ute? Eller öka framledningstempen genom att begära varmare innetemp? Eller går det bra med vädret vi har nu och begära 21 grader som den lyckas hålla rätt ok utan termostater. Räcker det att jag skjuter med ir-termometer på in- resp. utgående rör till elementen?
Med vänlig hälsning,
Framledningstemperaturen har ingen betydelse när temperaturskillnaden mäts vid samma tillfälle, men temperaturfallet blir större ju kallare det är ute och därmed tydligare vid små skillnader mellan radiatorerna. Det bör vara några minusgrader innan du börjar.
Ändra inte i reglercentralen om du har hittat rätt reglerkurva vid 21°.
Tänk på att en ir-termometer mäter i en kon där mätområdet växer med avståndet. Har din ir-termometer en laserpunkt, så är det bara ett riktmedel som markerar mätområdets mitt. Den mäter inte enbart i den punkten, vilket man kan förledas att tro.
Jag brukar mäta nära på radiatorn vid inlopp resp. utlopp. Rören är alldeles för små för att täcka termometerns hela mätområde.
Ändra inte i reglercentralen om du har hittat rätt reglerkurva vid 21°.
Tänk på att en ir-termometer mäter i en kon där mätområdet växer med avståndet. Har din ir-termometer en laserpunkt, så är det bara ett riktmedel som markerar mätområdets mitt. Den mäter inte enbart i den punkten, vilket man kan förledas att tro.
Jag brukar mäta nära på radiatorn vid inlopp resp. utlopp. Rören är alldeles för små för att täcka termometerns hela mätområde.
Jag hängde upp mig på 20 graders temperaturfall men det spelar ju ingen roll om jag ställer elementen längst bort i slingan fullt öppna och har dessa som referens till resten. Jag avvaktar tills det börjar bli lite kallare ute och testar med ir-termometer, den har laserpunkt. Annars har jag tillgång till en värmekamera eller vanlig pt100 probe till multimetern.S Stegatorparn skrev:Framledningstemperaturen har ingen betydelse när temperaturskillnaden mäts vid samma tillfälle, men temperaturfallet blir större ju kallare det är ute och därmed tydligare vid små skillnader mellan radiatorerna. Det bör vara några minusgrader innan du börjar.
Ändra inte i reglercentralen om du har hittat rätt reglerkurva vid 21°.
Tänk på att en ir-termometer mäter i en kon där mätområdet växer med avståndet. Har din ir-termometer en laserpunkt, så är det bara ett riktmedel som markerar mätområdets mitt. Den mäter inte enbart i den punkten, vilket man kan förledas att tro.
Jag brukar mäta nära på radiatorn vid inlopp resp. utlopp. Rören är alldeles för små för att täcka termometerns hela mätområde.
Jag har litat på mina rökdetektorer (verisure, monterad i taket) när jag mätt tempen inne, har trots lite drygt 21 grader på dessa upplevt det lite kallt så ställde in en vanlig inne/ute termometer som visade 19.3 i vardagsrummet.
Temperaturen har dock varit jämn enligt rökdetektorn så jag parallellförskjuter bara kurvan från 21 -> 22 grader då jag inte vill röra kurvlutningen innan jag vet hur den reagerar på kallare väder.
Varje mätning är gjord direkt på morgonen och jag har noterat utetemp och sedan innetemp så jag kan justera kurvlutningen om den inte skulle orka när det blir kallare ute.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
På den gamla goda tiden innan oljekrisen och Greta, dimensionerade man vanligen ett värmesystem för 80° tillopp och 60° returtemperatur vid dimensionerande utetemperatur DUT. Det förekom även 90°-70° system särskilt i nordligare delar av landet.Jonathan123 skrev:
Transmissionsberäkningarna var frikostiga med diverse tillägg som väderstreck och hörnrum, så systemen blev ofta överdimensionerade och tilloppstemperaturerna överskred sällan 60°. Det fanns marginaler även om utetemperaturen underskred DUT.
Såvitt jag förstått och om man har gott om tid och tålamod, vilket TS verkar ha, så ska man helst plocka av termostaten och justera flödet på respektive radiator tills man får rätt och samma temperatur i varje rum. Då mäts mitt i rummet, en meter över golv. Förslagsvis 22° eller varmare.
Detta görs när det är lite kallare ute, som tidigare svar angett.
När alla rum är lika varma utan termostater monterade så har man justerat in värmen.
Därefter monteras termostater och dessa ska då stänga av värmen när önskad temperatur uppnåtts.
Dock kan det ju aldrig bli varmare i rummen än det var utan termostater på. Så snåla inte med temperaturen under tiden injustering görs.
Detta görs när det är lite kallare ute, som tidigare svar angett.
När alla rum är lika varma utan termostater monterade så har man justerat in värmen.
Därefter monteras termostater och dessa ska då stänga av värmen när önskad temperatur uppnåtts.
Dock kan det ju aldrig bli varmare i rummen än det var utan termostater på. Så snåla inte med temperaturen under tiden injustering görs.
