Hej.
Behöver hjälp med att förstå om inställningen på min Nibe F750+SAM42 går att justera in när jag eldar i braskaminen så att den drivs mer effektivt i dessa dyra tider.

Är själv novis inom området.

Min förväntning av eldningen var att frånluften som sugs upp från braskaminen skulle återanvändas i tilluften, så att el-tillsatsen inte skulle behöva dra så mycket.
Effekten har blivit att F750/SAM42 kyler ner varmluften och skickar ut 16-17 grader i tilluften (luftdonen) samtidigt som el-tillsatser drar mellan 1-3,5 kw.

Värmesystemet styrs av rumsgivaren och är ställd på 21 gr. Har testat att stänga av den men det blev ingen skillnad.
Rumsgivaren visar 22 grader, Frånluften visar 20 gr och tilluften 16,3

Värmebärarhastigheten ligger på 30 % med en Framledningstemp på 40,5 och Returtemp på 35,7. %.

Går det att ställa in systemet på ett mer effektivt sätt för att tillgodogöra värmen bättre från braskaminen.

Finns det rumstermostater i de rum som värms av braskaminen kan man prova att använda dem. Normalt med värmepumpar ska termostaterna stå på max men vid problem med övertemperatur kan man prova om det går bra att de används.

Har bara en rumstermometer som sitter i hallen och påver
Fick tips om att minska ner termostaterna i de rum som värms av braskaminen så att värmebärarpumpen till radiatorerna avlastas. Det gav heller inget skillnad.

Min fundering är att öka inställningen av rumtemperaturen till samma temperatur som eldningen ger dvs ca 22 gr när jag eldar. Då borde pannan sluta att kyla ner tilluften.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.