Vi fick installerat bergvärme i veckan och hade förväntat mig att direkt se skillnad på elförbrukningen.
Vi har Tibber som elbolag, vilket gör att jag kan se elförbrukning timme för timme.

Värmepumpen som är installerad är en: IVT GEO512C
Tidigare hade vi en väldigt gammal elpatron.

Elförbrukningen, sedan bergvärmen gick igång, är dock i princip helt oförändrad och jag kan inte få det att gå ihop. Kan någon här hjälpa mig med detektiv arbetet?

Tidslinje
  • 2021-12-02: Gamla elpatronen byts ut. Bergvärmepumpen installeras men kopplas ej in till hålet. Kör alltså på elpatron i nya pumpen.
  • 2021-12-03 Eftermiddag: Installationen klar och nu skall Bergvärmepumpen alltså funka. Dock, tycker jag det verkar som bergvärmepumpen fortsatt går på elpatron. Den fortsätter också värma huset trots att den passerat rikttemperatur på 21 grader.
  • 2021-12-03 Kväll: Det är 24 grader i huset på kvällen. Bervärmepumpen startas om och ställs i Normal läge, istället för Komfort läge rikt temperatur sätts till 19 grader
  • 2021-12-04: Eftersom temperaturen i huset redan var hög, tycker jag det verkar som att bergvärmepumpen knappt går och låter huset kylas. När huset är 19 grader, så kör bergvärmepumpen igen.
  • 2021-12-04 Kväll: Det är för kallt med 19 grader, så jag sätter tillbaka rikttemperatur till 21 grader.
Temperatur inne
Här är diagram med temperatur inomhus:
Graf över inomhustemperatur i olika rum över tid efter installation av bergvärmepump.

Jag läste under gårdagen av en del data på bergvärmepumpen under gårdagen, för att kontinuerligt hålla koll på vad som skedde:
Tabell som visar temperaturdata och driftstatus för en bergvärmepump vid olika klockslag.
Som jag ser det så användes ytterst lite energi under gårdagen.
Mellan 2021-12-04 17:07 och 2021-12-05 05:42 användes, om jag läser maskinen rätt, 17kwh och den använde ingen tillskottsel.
Sen ska det ju också kommas ihåg att temperaturen i huset var rätt hög när gårdagen började, så pumpen hade lite gratisskjuts på grund av det.

Problemet är att mitt elbolag rapporterar att jag fortfarande använde i princip lika mycket el, som jag gjort tidigare.
Dessutom rapporterar mitt elbolag ett andelen av min elförbrukning som går till värme har stigit...
Jag får det inte att gå ihop.

Elförbrukning enligt mitt elbolag:
  • 2021-12-01: 172.55 kwh
  • 2021-12-02: 118,44 kwh
  • 2021-12-03: 140,40 kwh
  • 2021-12-14: 177,42 kwh
Elförbrukningsdiagram från en mobilapp som visar daglig energianvändning i kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag får det inte att gå ihop. Det känns som att antingen ljuger mitt elbolag eller min värmepump för mig.

Snälla hjälp!

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Tror du ska ta vad som går till uppvärmning enligt Tibber med en nypa salt, de kan ju bara analysera några få parametrar och göra antaganden från dessa. Kör du med en Pulse?

Vi har en kWh-mätare till vår bergvärmepump så vi skulle kunna kolla exakt och då även jämföra mot Tibbers analys, om vi nu orkade.

Ni kanske ska kika på en längre period? Vi har inte märkt några större förändringar än så länge. Annat än att vi får det varmare i den del som BVP:n värmer, då vi tyvärr inte är klar med all golvvärme eller nya radiatorer i källaren ännu.
Tyvärr har vi haft vattenskada och massa avfuktare igång så kan inte jämföra mot tidigare år. Vi hade tidigare LVVP.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tror du ska ta vad som går till uppvärmning enligt Tibber med en nypa salt, de kan ju bara analysera några få parametrar och göra antaganden från dessa. Kör du med en Pulse?

Vi har en kWh-mätare till vår bergvärmepump så vi skulle kunna kolla exakt och då även jämföra mot Tibbers analys, om vi nu orkade.

Ni kanske ska kika på en längre period? Vi har inte märkt några större förändringar än så länge. Annat än att vi får det varmare i den del som BVP:n värmer, då vi tyvärr inte är klar med all golvvärme eller nya radiatorer i källaren ännu.
Tyvärr har vi haft vattenskada och massa avfuktare igång så kan inte jämföra mot tidigare år. Vi hade tidigare LVVP.

Okej. Låt oss ignorera siffran som Tibber rapporterar går till värme. Om vi litar på förbrukningssiffran (vilket jag måste göra, för det är ju de som sedan står på fakturan), så är vår elförbrukning helt oförändrad av att sätta in en ny bergvärmepump istället för en gammal elpatron från sjuttiotalet.

Det är helt enkelt inte rimligt. Inget annat är förändrat och vi har inga andra värmesystem.

En förklaring skulle kunna vara om bergvärmepumpen helt enkelt körde elpatron maxat också, utan att rapportera det i sitt interface. Men det känns också otroligt.

• Gilla
Rensvind
  • Laddar…
richardtenggren
Du borde väl kunna se hur mycket kompressorn har gått i VPn? :)

Absolut bör du få lägre förbrukning med tanke på SCOP, men hur ser det ut om du kollar lite längre bakåt i tiden?
SCOP för elpannan är ju ~1, för BVPn borde ju den ligga ~4.

• Gilla
Larmob och 1 till
  • Laddar…
Du får nog vänta och se lite grann, jag kan komma på minst tre variabler på rak arm..

Du skriver själv att du ändrat temperaturen inomhus, temperaturen utomhus har garanterat förändrats och man skulle ju kunna tänka sig att någon börjat ert nya energisparande liv med en lång varm härlig dusch varje dag... :)

• Gilla
Erik Ahnqvist1 och 7 till
  • Laddar…
Du borde väl kunna se hur mycket kompressorn har gått i VPn? :)

Absolut bör du få lägre förbrukning med tanke på SCOP, men hur ser det ut om du kollar lite längre bakåt i tiden?
SCOP för elpannan är ju ~1, för BVPn borde ju den ligga ~4.
Bakåt i tiden ser det likadant ut. Det är i princip konstant samma senaste veckor.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du får nog vänta och se lite grann, jag kan komma på minst tre variabler på rak arm..

Du skriver själv att du ändrat temperaturen inomhus, temperaturen utomhus har garanterat förändrats och man skulle ju kunna tänka sig att någon börjat ert nya energisparande liv med en lång varm härlig dusch varje dag... :)
ingen ändring i hur vi levt.
Igår tror jag ingen duschade.

om du kollar tabellen ovan så ser du vad värmepannan rekommenderar.

jag har också sett att den ej använt tillskottsenergi (enligt vad den själv rapporterar).
Om vi helt plötsligt skulle köra tvättmaskinen för motsvarande energi som vi ”sparat” på att köra bergvärme låter osannolikt. Vi har inte ändrat något annat i vardagen.

B
Då kommer den klassiska frågan... Har du en granne som har ett hönshus? ;)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Emil_77 och 67 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Då kommer den klassiska frågan... Har du en granne som har ett hönshus? ;)
helt ärligt så funderar jag på om mitt elbolag helt enkelt använder fel anläggning. Om det jag faktiskt ser är min grannes förbrukning… det skulle förklara varför det i princip ej blev någon skillnad alls före eller efter bergvärme.

i morgon ringer jag installatörerna av värmepumpen så får de kolla.

• Gilla
Arp32 och 5 till
  • Laddar…
Den första frågan tycker jag (efter hönshuset). Hur ser fördelningen VP - tillskott nu. Såvida du inte bor i områden med -35 grader nu, så borde du ligga på 99,9% VP drift.

Har du några andra värmekällor i huset (elgolvvärme i badrum!, något rum med elradiator osv)?

Sedan är del väl så att ungeför just när du fick VP så blev det kallt i stora delar av landet, så det kan vara normala siffror vi ser.

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Vi
H hempularen skrev:
Den första frågan tycker jag (efter hönshuset). Hur ser fördelningen VP - tillskott nu. Såvida du inte bor i områden med -35 grader nu, så borde du ligga på 99,9% VP drift.

Har du några andra värmekällor i huset (elgolvvärme i badrum!, något rum med elradiator osv)?

Sedan är del väl så att ungeför just när du fick VP så blev det kallt i stora delar av landet, så det kan vara normala siffror vi ser.

har elgolvvärme, men de har varit avstängda i typ ett år. Har också dubbelkollat dem alla.

ute temperaturen har varierat mellan -9 (när bergvärmen installerades) till -4 som högst igår till -7 nu.
Så inte heller det kan förklara det.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
H hempularen skrev:

värmepannan ligger och tuggar på typ 40-60%vet inte vad det innebär

Är det samma siffror om du läser direkt på mätaren?

Du menar min egen elmätare?

tyvärr har jag ej läst av dem. Ska börja läsa av dem också med lite intervall och jämföra med Tibbers siffror.

Självklart du ska ringa installatören första du gör imorgon om du känner att något inte stämmer....

• Gilla
kattlucka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.