Hej! Har en Clivus Multrum här hemma med ett långt rör från skittank ut genom nock 150mm i ø

pga ingen ventilation i badrum efter dusch fick jag en briljant idé om att installera fläkt på det befintliga ventilationsröret, se bild.

jag har stört naturens krafter tror jag för nu luktar det skit lagom till julen.

det kan även vara så att miljön nere i tanken inte är perfekt men jag tror det har med ventilationen att göra

tacksam för idéer
Och god jul!

• Handritad skiss av ett Clivus Multrum system med WC, rör genom husnock och installerad fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så klart att det luktar skit om du trycker in luft via Pax fläkten. Det blir ju helt omvänt.
Fläkten skulle ha suttit uppe på taket och hjälpt till och sugit ut skitlukten.
För visst är det en sådan där vinddriven fläkt du ritat på toppen av röret?

Du skulle ha byggt en ejektor. Dvs ett rör som pekat uppåt inne i röret upp mot taket som paxfläktens flöde mynnat ut i. Då hade luftflöden dragit med sig luften nerifrån ”tanken”
Nu trycker du in luft i röret och självklart så tryckas luften i båda riktningarna med skitos inomhus som följd.

GoC GoC skrev:
Du skulle ha byggt en ejektor. Dvs ett rör som pekat uppåt inne i röret upp mot taket som paxfläktens flöde mynnat ut i. Då hade luftflöden dragit med sig luften nerifrån ”tanken”
Nu trycker du in luft i röret och självklart så tryckas luften i båda riktningarna med skitos inomhus som följd.
Tack GoC, det känns rimligt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.