Så då har det hänt som jag gått och väntat på sedan jag köpte huset. Pannan har gett med sig. Det är en gammal oljepanna som jag eldat pellets i i ca 3 år. Den är från -79.
Den läcker som ett såll och är nästan helt säker på att det är VVB i den som har rostat sönder.

Nu blir det till att kolla offerter på bergvärme, men jag behöver varmvatten under tiden så därför tänkte jag sätta in
en liten vvb (är själv i hushållet och behöver inte mycket vatten) temporärt.

Klarar man detta själv? Det verkar inte överdrivet svårt.
Behöver lite svar på några frågor jag har.

1. Eftersom pannans vvb troligen är trasig borde väl denna kopplas bort helt och hållet?
2. Kan jag helt enkelt ta inkommande och utgående vatten till pannan idag och dra dessa till en ny vvb istället?
3. Går det att använda PEX-rör (heter det så?) som enkelt kan böjas och kopplas till ny vvb? Den ska ju bara verka under några månader.
4. Något annat man bör tänka på?

Bifogar lite bilder:
1. Denna är lurig. Detta är varmvatten ut. (Tjocka röret). Men den går parallellt till hetvatten-slingan och exp-kärl. Kranen har jag använt
för att fylla på systemet vid tömning etc. Hur blir det med denna? Kan jag koppla på den på nya vvb och helt enkelt stänga kranen helt,
eller måste jag sätta på någon "slutplugg" på den?
2. Inkommande kallvatten, inga konstigheter vad jag har förstått, kopplas in på kallvatten in på nya vvb.

/Tack på förhand

• Ror1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ror2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.