Hej
När vi gjorde om fasaden kopplade snickarna bort den gamla utkastaren utan att förbereda något för att återinstallera den utan som det ser ut nu finns hål genom den gamla plank stommen, men utanför det ny isolering, vindduk och ny träpanel.
Jag funderar på om det är görbart att installera en ny vattenutkastare själv, jag har noll tidigare erfarenhet av att hantera rör och vatten men är i övrigt normalhändig.
Så här ser det ut på insidan där röret till den gamla utkastaren var påkopplad:
Hålet i överkant är det röret gick ut genom väggen.
Är detta något man kan lösa själv eller ska jag bara ringa dit ett proffs?
Om man kan göra det själv, vad behövs utöver själva utkastaren?
Behöver man tänka på något med genomföring i isolering och vindduk? Finns det risk för kondens inne i väggen tex?
Tacksam för svar.
När vi gjorde om fasaden kopplade snickarna bort den gamla utkastaren utan att förbereda något för att återinstallera den utan som det ser ut nu finns hål genom den gamla plank stommen, men utanför det ny isolering, vindduk och ny träpanel.
Jag funderar på om det är görbart att installera en ny vattenutkastare själv, jag har noll tidigare erfarenhet av att hantera rör och vatten men är i övrigt normalhändig.
Så här ser det ut på insidan där röret till den gamla utkastaren var påkopplad:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålet i överkant är det röret gick ut genom väggen.
Är detta något man kan lösa själv eller ska jag bara ringa dit ett proffs?
Om man kan göra det själv, vad behövs utöver själva utkastaren?
Behöver man tänka på något med genomföring i isolering och vindduk? Finns det risk för kondens inne i väggen tex?
Tacksam för svar.
Det är faktiskt ett ganska lätt projekt, i ditt fall, baserat på hur det ser ut och ingen tidigare erfarenhet så skulle jag köpt en ny kulventil då du antagligen inte har en mutter till den befintliga, om det inte är gängad ända, men då slipper du lina också.
Sen en liten rörstump, om det är hålet som man ser högst upp i bild?
Har själv bara monterat Gustavsbergs modell, men dom har med bra instruktion i förpackningen.
Så mät diametern på röret du har, på kopparn, inte den vita plasten.
Köp en kulventil som är diametern på ditt existerande rör på ena änden, och 15 på den andra änden, då utkastaren har 15 som ingång.
En stump 15mm kopparrör, 2st stödhylsor av 15mm, och 1st stödhylsa av den storleken du mäter ditt rör till.
Sen en liten rörstump, om det är hålet som man ser högst upp i bild?
Har själv bara monterat Gustavsbergs modell, men dom har med bra instruktion i förpackningen.
Så mät diametern på röret du har, på kopparn, inte den vita plasten.
Köp en kulventil som är diametern på ditt existerande rör på ena änden, och 15 på den andra änden, då utkastaren har 15 som ingång.
En stump 15mm kopparrör, 2st stödhylsor av 15mm, och 1st stödhylsa av den storleken du mäter ditt rör till.
Jag gissar att det är antingen 12 eller 15mm rör du har för tillfället, la till båda så du lättare ska kunna hitta.
Som sagt, en stödhylsa på existerande rör, och en i varje ända på nya röret. Rör kan du köpa på tex Biltema eller antagligen någon rörfirma lokalt.
Sen behöver su bara 2 skiftnycklar, en rörkapare eller bågfil, kniv och borr för att göra hål, och två händer!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Installera vattenutkastare på utsidan och behålla vatten i garaget.
Vatten & Avlopp -
Hur installera en vattenutkastare på ett bra sätt?
Vatten & Avlopp -
Installera vattenutkastare, råd sökes
Vatten & Avlopp -
Vattenutkastare: Råkade ha ventilen stängd när jag installerade
Vatten & Avlopp -
Nyinstallerad vattenutkastare - fel?
Vatten & Avlopp