1 511 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Installera uttag, oskyddad jordledare och speciell typ av klämmor
Tänkte koppla in ett vanligt 2-vägsuttag här.
Fråga 1. Är det rätt att koppla in den oskyddade jorden till nedre och de två skyddade jord till övre?
Eller bör jag använda klämma med 4 utgångar så en jordledare går till uttaget?
Fråga 2. Går denna typen av klämmor lossa från trådarna på något sätt, eller ska man klippa?
Fråga 1. Är det rätt att koppla in den oskyddade jorden till nedre och de två skyddade jord till övre?
Eller bör jag använda klämma med 4 utgångar så en jordledare går till uttaget?
Fråga 2. Går denna typen av klämmor lossa från trådarna på något sätt, eller ska man klippa?
På mitten av uttaget är det upptill och nertill på bilden, är det vippor och under hål för ledare, dessa är sammankopplad jord i uttaget, så att sätta en tamp jord på ena sidan och en annan jord på andra sidan är fullt korrekt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
1. Nedre, övre vadå? Denna typ av toppklämma (Helacon) är inte avsedd för mjuka flertrådiga ledare som den biledare du har på bild. Så det är fel. Men de två isolerade ledarna är ok, tror jag, för det ser jag egentligen inte men jag antar att det är installationsledare.
Om du saknar en skyddsledare som är ansluten till uttaget så är det fel. Vad för slags fel beror på. Är alla uttag i rummet skyddsjordade eller ojordade? Är skyddsjord ansluten till alla uttag?
2. Vicka, vrid och dra. Det sliter rejält på fingrarna men det går. Normalt slösar jag inte ens tid på att försöka utan klipper. Man bör ändå inte återanvända vare sig toppklämma eller den avskalade biten på ledaren, för det sliter hår på dem båda att dra ut dem.
Om du saknar en skyddsledare som är ansluten till uttaget så är det fel. Vad för slags fel beror på. Är alla uttag i rummet skyddsjordade eller ojordade? Är skyddsjord ansluten till alla uttag?
2. Vicka, vrid och dra. Det sliter rejält på fingrarna men det går. Normalt slösar jag inte ens tid på att försöka utan klipper. Man bör ändå inte återanvända vare sig toppklämma eller den avskalade biten på ledaren, för det sliter hår på dem båda att dra ut dem.
Tack för all info.Bo.Siltberg skrev:
1. Nedre, övre vadå? Denna typ av toppklämma (Helacon) är inte avsedd för mjuka flertrådiga ledare som den biledare du har på bild. Så det är fel. Men de två isolerade ledarna är ok, tror jag, för det ser jag egentligen inte men jag antar att det är installationsledare.
1. Så som det ser ut nu gjordes av elektriker för ca 6 år sen. Den kopplar vidare elen genom Helacon, det är enkardeliga förutom den där oskyddade jorden. Allt som kommer sen är kopplat till skyddsjordade uttag.
Uttaget sitter inte där nu, men det är det jag vill koppla in.
2. Kände på dem nu och de satt ganska rejält, så det får nog bli tången.
Brun och blå har ju ett hål för en FK-snutt till uttaget.
Ersätt jordklämman med en fyrhåls "spak-wago" eller något motsvarande som klarar den mångtrådiga biledaren, och får ett hål över för en snutt FK till uttaget.
Ersätt jordklämman med en fyrhåls "spak-wago" eller något motsvarande som klarar den mångtrådiga biledaren, och får ett hål över för en snutt FK till uttaget.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Jag missade att du skulle montera ett nytt uttag där, sorry.O Owe7 skrev:Tack för all info.
1. Så som det ser ut nu gjordes av elektriker för ca 6 år sen. Den kopplar vidare elen genom Helacon, det är enkardeliga förutom den där oskyddade jorden. Allt som kommer sen är kopplat till skyddsjordade uttag.
Uttaget sitter inte där nu, men det är det jag vill koppla in.
2. Kände på dem nu och de satt ganska rejält, så det får nog bli tången.
Du uppstår andra frågor som om det är lämpligt att ta ström från denna dosa, och om placeringen av uttaget blir bra.
Det är garanterat en biledare inte jord eftersom du har 2 faser, 2 jord och 2 neutral. Men den ska ligga i transparent slang inte helt blottadO Owe7 skrev: