Hej.

Jag har en rörelsestyrd belysning i mitt garage. På väggen sitter det en strömbrytare som "går förbi" rörelsesensorn och ser till att ljuset är på konstant, vilket behövs eftersom man inte alltid är i rörelsesensorns synfält.
Tyvärr glömmer jag ofta att slå av strömbrytaren och ser att det lyser i garaget och får ta en extra sväng ut i garaget.

Min tanke är att installera en Shelly mini gen 3 puck bakom uttaget så jag kan slå på/av belysningen på distans.
https://www.kjell.com/no/produkter/...shelly-smarte-hjem/shelly-1-mini-gen-3-p52240

I nuläget sitter det en 2 polig strömbrytare med två lägen, på/av. Dvs inte fjädrande.

Skulle det fungera att koppla in en Shelly mini gen 3 i mitt fall och hur ska det kopplas?
Det finns tillgång till både fas och neutral bakom uttaget.

Tack för input

Tvåpolig strömbrytare med ledningar synliga bakom en vit vägg, märkt "16-10X/250 N B L Type 14001".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttagets insida med flera exponerade kablar i olika färger, monterade i ett runt väggdosa med grön ram.
Skapa konto

D daddywonderland skrev:
I nuläget sitter det en 2 polig strömbrytare med två lägen, på/av. Dvs inte fjädrande.
Det behövs ingen fjäder. Man ställer in i Shellyn att det är en vanlig växlande strömbrytare (tror till och med att det är standardinställningen?).

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Utan fjäder kan du behöva en extra flippning på strömbrytaren för att tända lampan om du har tänt den med strömbrytaren men släckt via appen/automation. Alltså släck och tänd igen för att tända.
Inga problem när man känner till det men kan vara förvirrande för gäster.

Jag hade satt en fjäder i brytaren och satt ingången i Shellyn till momentary button.

Inställningsskärm för Shelly-enhet; alternativ för att välja knapp eller strömbrytarläge och olika reläinställningar visas.
Skapa konto

• Elkretsschema för Shelly-enhet med anslutningar för strömbrytare (SW), utgång (O), ingång (I), L och N.
    Skapa konto
Okej tack för svaren. jag testar med en shelly mini gen 3 :)

L
Du kan ju också ställa in i Shellyn så att den alltid bryter efter t ex 3 timmar. På så sätt så behöver du inte släcka på distans utan kan glömma bort den på riktigt.

Du kan koppla en icke återfjädrande brytare till Shellyns Switch-ingång och ställa i appen att varje gång den slås på lyser den i x minuter. När minuterna gått släcker den även om brytaren fortfarande står i läge till, den overridar. Nästa gång får man slå av sen på för att få igång den då. Så det funkar utan impulsfjäder men det kanske känns bättre med

Nu har jag installerat en Shelly 1 gen4 bakom brytaren istället för en Shelly 1 mini. jag tänkte det var bättre med 16a istället för max 8a.

I princip kan man säga att tidigare tändes ett antal lysrör i garaget när rörelsesensorn aktiverades.
Man kunde "gå förbi" rörelsesensorn genom att slå på strömbrytaren.
Så som jag kopplat det nu verkar det fungera även om brytaren nu reagerar på förändring av strömbrytarens läge snarare än på/av som tidigare.

Det som var lite konstigt var att allt verkade fungera även när jag initialt inte hade fasen kopplat på I (Input). Dvs strömmen kom via SW eller L, antar jag.

Schematiskt kopplingsdiagram för installation av Shelly 1 gen4. Diagrammet visar anslutningar mellan en armatur, strömbrytare och rörelsesensor.
Skapa konto

Det kan omöjligt ha fungerat om inte fasen varit ansluten till I.
För I-O är en potentialfri slutning.

Ja du har rätt. Det var nog rörelsesensorn som var aktiv och skickade strömmen till belysningen den vägen 🤦‍♂️

R
S SCB skrev:
Utan fjäder kan du behöva en extra flippning på strömbrytaren för att tända lampan om du har tänt den med strömbrytaren men släckt via appen/automation. Alltså släck och tänd igen för att tända.
Inga problem när man känner till det men kan vara förvirrande för gäster.
Då är knappen felkonfigurerad. Rätt konfigurerad ska det aldrig krävas mer än ett tryck på knappen för att släcka om det är tänt (eller tvärtom).

Minns jag rätt ska den sättas som "switch" och "Edge" i det fall man inte har en fjäder bakom knappen.

Jo det verkar fungera när den är i Edge läget så jag tror allt är i sin ordning nu. Tack alla för hjälpen.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.