Verkar som den tror att någonting är ivägen när den kör lite uppför i mossan. Om det är plant går det bra.
"Gräsmattan" är också lite knölig, men det är svårt att se pga mossan.

Kan konstatera nu att det är inte rekommenderbart inledningsvis med en lutande gräsmatta med mossa i.

Blev ett dyrt test för mig, har väl mig dock själv att skylla då det var ett rent spontan-köp. Speciellt nu när jag också måste köpa mig en riktig gräsklippare.

C
V Vantskruv skrev:
Speciellt nu när jag också måste köpa mig en riktig gräsklippare.
Låna grannens, räcker förhoppningsvis med att klippa en gång så att den kommer igång.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vattna gräsmattan med järnsulfat iblandat i vattnet, då dör mossan efter några timmar. Efter någon dag så dammar den bort, bara du krattar den.

• Gilla
mgranbom och 2 till
  • Laddar…
A
V Vantskruv skrev:
Verkar som den tror att någonting är ivägen när den kör lite uppför i mossan. Om det är plant går det bra.

Kan konstatera nu att det är inte rekommenderbart inledningsvis med en lutande gräsmatta med mossa i.

Blev ett dyrt test för mig, har väl mig dock själv att skylla då det var ett rent spontan-köp. Speciellt nu när jag också måste köpa mig en riktig gräsklippare.
Hyr hem en vertikalskärare och kör ett par gånger. Lägg nån timme på mattan och se om det löste sig.
Annars måste du ha en extremt komplicerad matta.

Tack för eran hjälp! :)
Den kämpar på, nu lyckades den iallafall ta sig hem första gången efter fyra försök med en del juxande fram och tillbaks. Jag får hålla koll på den hela tiden.

Hitta en mossrivare på biltema för en tusenlapp, så vi får se hur det går idag, sen får jag dra iväg och handla lite imorgon.

Nu när man har en robotdammsugare också, tycker jag den här Husqvarnan är otroligt dum, trodde den skulle vara lite smartare med GPS. :p

V Vantskruv skrev:

En bild på mossgräsmattan kunde ju vara intressant att se.
Tror ej jag har hört om problem med så mycket mossa att klipparen har svårt att komma fram.

V Vantskruv skrev:
Den kämpar på, nu lyckades den iallafall ta sig hem första gången efter fyra försök med en del juxande fram och tillbaks. Jag får hålla koll på den hela tiden.

Hitta en mossrivare på biltema för en tusenlapp, så vi får se hur det går idag, sen får jag dra iväg och handla lite imorgon.

Nu när man har en robotdammsugare också, tycker jag den här Husqvarnan är otroligt dum, trodde den skulle vara lite smartare med GPS. :p

Fyra försök vid hemgång, detta låter också skumt. Ge lite mer fakta/bilder etc så går det kanske att komma med några förbättringsförslag.

Enbart GPS ger inte den noggrannheten och repeterbarhet som krävs vid klippning. Det finns modeller som använder referensstationer för att öka noggrannheten.

A
V Vantskruv skrev:

Roboten ser ut som en fyllekaja på väg hem på lördagsmorgon. Men det finns en logik i det ändå.
Hade de funnits med cylinderklippare och klippte rader så hade jag klippt en direkt. För vem gillar inte när mattan har raka fina spår =)

Rkarlsson skrev:
Roboten ser ut som en fyllekaja på väg hem på lördagsmorgon. Men det finns en logik i det ändå.
Hade de funnits med cylinderklippare och klippte rader så hade jag klippt en direkt. För vem gillar inte när mattan har raka fina spår =)
Med Bosch Indego får du raka rader...

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Med Bosch Indego får du raka rader...
Smart. Den har dock roterande bladknivar som hq så det finns ingen nytta med raka rader =)
Då får den hellre gå som ett fyllo och ha jämt mönster ändå.

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
Vill bara tala om att efter den har kört några gånger nu, verkar det fungera bättre.
Kanske pga att den har kört ner mossan lite ... får hoppas det fortsätter så. :)

Dock är den otroligt dum jämfört med min robotdammsugare som troligtvis kommer från Skynet i framtiden, speciellt när den skall parkera.
Egentligen skulle jag behövt 3 guideslingor, får hoppas GPS:n charmerar när jag väl får åtkomst till kartan som verkar ta tid. Skulle varit smutt att direkt kunna se positionen av maskinen.

• Gilla
preben89
  • Laddar…
Nu ger jag upp, mossa fungerar inte, samt är den här skitgräsklipparen av Husqvarna otroligt dum, den ignorerar guidekabeln hem trots att den passerar den längre fram (efter att krocksensorn löst ut för mycket. Dessutom envisades den att i 20 minuter försöka parkera bakifrån garaget, trots att det ligger en begränsningslina bakom. Orsaken till det, är att det är en meters höjdskillnad där, och möget måste köra runt för att komma ned till rätt nivå, men nej den envisades med att garaget finns där fast åt fel håll. Trodde att klipparhelvetet skulle vara lite smartare med GPS, men nej, lurade mig själv där.

Ångrar mig att jag kastade bort alla pengar på det här skiten. Känner mig lite lurad och blåögd att skiten skulle klara av mosshelvetet som är blandat med gräs.

Sådär, då har jag avreagerat mig, ursäkta mina frustrationsord, men nu kan nog jag sova gott.

• Gilla
preben89
  • Laddar…
V Vantskruv skrev:
Nu ger jag upp, mossa fungerar inte, samt är den här skitgräsklipparen av Husqvarna otroligt dum, den ignorerar guidekabeln hem trots att den passerar den längre fram (efter att krocksensorn löst ut för mycket. Dessutom envisades den att i 20 minuter försöka parkera bakifrån garaget, trots att det ligger en begränsningslina bakom. Orsaken till det, är att det är en meters höjdskillnad där, och möget måste köra runt för att komma ned till rätt nivå, men nej den envisades med att garaget finns där fast åt fel håll. Trodde att klipparhelvetet skulle vara lite smartare med GPS, men nej, lurade mig själv där.

Ångrar mig att jag kastade bort alla pengar på det här skiten. Känner mig lite lurad och blåögd att skiten skulle klara av mosshelvetet som är blandat med gräs.

Sådär, då har jag avreagerat mig, ursäkta mina frustrationsord, men nu kan nog jag sova gott.
Att den försöker docka med laddstationen från fel håll beror på att du satt radiosignalen från laddstationen till något annat än "0" eller vad det är för värde som går att välja (min kanske det heter). Klipparen hör laddstationen och försöker nå den, men lyckas inte.

Mossan är ju lustig. Vi har allt möjligt på vissa håll i trädgården som rötter, stubbar och skit, men klipparen kör bara på ändå. Är väl ibland när den kört ner i någon större grop eller så som den larmar. Sitter kåpan på ordentligt, är det skit på krocksensorerna eller något annat? Annars måste du ha djävulskt rejält med mossa så det är som att gå på tvättsvampar?

GPS är "sisådär". I mina ögon är enda funktionen att veta var klipparen är samt att den kan intensivklippa vissa områden, och dessa funktioner är bara bra om man har antingen komplicerade gräsmattor i flera skilda ytor eller om man har en större gräsmatta (minst 2500m2 eller så).

Ja, och så guidekabeln. Antingen har du inte guidekabeln korrekt installerad, eller så har du ställt in fel i klipparen så att den inte letar efter guide efter 0 minuter. Kolla den inställningen. Default är att den först söker laddstationen och sen efter 10 minuter eller nåt letar efter guiden.

Kan du visa hur du dragit kabeln?
Har du några öar? Kanske dragit kabeln fel runt någon ö? Kanske korsar du kablarna någonstans?

Jag hade liknande fenomen som du beskriver med att klipparen stannade mitt på gräsmattan titt som tätt. Det visade sig vara att jag råkat korsa begränsningskabeln på ett ställe i närheten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.