Hej
Bor i en träkåk från 1932 med bergvärme, pump IVT ca 2 år gammal. Vi gjorde i våras om vår hall och hade då en VVS-are som bytte den befintliga radiatorn mot vattenburen golvvärme installerad på de gamla radiatorrören med en Elshunt FS-36. Se bifogad bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanför hallen ska det bli lillgrabbens rum och jag har precis tagit bort ett el-element och köpt ett vattenburet element från Lenhovda, sektionsradiator REX 590-36. (Effekt 1259 vid DT 50*)
Jag har en plan hur jag skall göra detta men vill ändå stämma av så att jag tänker rätt och ställa några frågor. Har gjort en liten skiss:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min tanke är att använda Prisol-rör 15 mm (röda och blå på skissen) och montera enligt:
1. VVS-aren som gjorde detta i våras har satt ventiler på inkommande rör, stänga dessa och ansluta Prisolrören med en rak inv övergång, klämringskoppling 15x15R
2. T-rör, klämringskoppling 15x15x15 där ena går vidare till övervåningen och den andra ner Elshunten och golvvärmen.
3. Montera shunten med Rak in övergång, klämringskoppling 15x20R
Allt detta kommer att döljas av ett elementskydd samt att räören som går vidare till övre plan kommer att ligga inbyggt i väggen. därav har jag valt Prisol.
--------------------------------------
Nu till mina frågor.
1. Tänker jag rätt?
2. Är det lagom med 15mm Prisol?
Sedan till 10 000 kronorsfrågan som jag har förstått att det diskuteras flitigt om.
3. Bor ganska nära både Bauhaus och Hornbach, är det ok att ta allt där eller bör jag skicka efter från typ Rinkaby Rör? (Har förstått att det är ganska viktigt att använda samma märke på alla produkter som man kopplar ihop)
OM jag bör beställa från Rinkaby, Är det då ok att ta deras "noname"-kopplingar eller bör man ta Vatette eller Conex?
Mvh
John