Har ett hus från tidigt 70-tal där några element/radiatorer har plockats bort vid tidigare renoveringar (innan vi ägde det). De bortplockade kopplingarna är dels pluggade och kopplade (bifogar bilder nedan). Huset hade ursprungligen 1-rörs-system (de pluggade) men byggdes ut senare på 70-talet och då utökades radiatorsystemet med som jag förstår det ett mindre två-rörs-system (ett rum, kopplat rör på bilden). Kanske inte det vanligaste sättet, men vi har inte problem med ojämn värme eller liknande.
Nu då till problemet: På ett av de pluggade rören (bild) så vill jag åter installera ett element. Det jag har lite svårt att avgöra är vilket typ av element jag kan sätta på och då framförallt vilka dimensioner/kopplingar jag skall använda. Har gjort en hel del rörkopplingar på pannan och köket så jag är inte orolig för själva monteringen. Däremot är dimensionerna en djungel.. Bifogar även en bild på ett av de befintliga äldre elementen. Förhoppningsvis kan någon ge mig lite guidning.
Nu då till problemet: På ett av de pluggade rören (bild) så vill jag åter installera ett element. Det jag har lite svårt att avgöra är vilket typ av element jag kan sätta på och då framförallt vilka dimensioner/kopplingar jag skall använda. Har gjort en hel del rörkopplingar på pannan och köket så jag är inte orolig för själva monteringen. Däremot är dimensionerna en djungel.. Bifogar även en bild på ett av de befintliga äldre elementen. Förhoppningsvis kan någon ge mig lite guidning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur stort är rummet som skall värmas i förhållande till rummet med befintligt element? Det kan vara en utgångspunkt hur du skall dimensionera det nya elementet.
Rinkabykatalogen kan vara en lösning hur man skall välja mellan olika element och elementkoppel. Där finns omvandlingstabell för olika G/R-gängor.
Med hjälp av katalogen kan du räkna ut hur många watt dina befintliga element är.
Rinkabykatalogen kan vara en lösning hur man skall välja mellan olika element och elementkoppel. Där finns omvandlingstabell för olika G/R-gängor.
Med hjälp av katalogen kan du räkna ut hur många watt dina befintliga element är.
Redigerat:
L L A Axelsson skrev:Hur stort är rummet som skall värmas i förhållande till rummet med befintligt element? Det kan vara en utgångspunkt hur du skall dimensionera det nya elementet.
Tack för svaret. Anledningen till att jag vill sätta dit ett igen är att det plockades bort av estetiska skäl när köket gjordes om och elektrisk golvvärme installerades. Men nu med elpriserna så är det ju betydligt mer ekonomiskt att nyttja radiatorer istället. Finns idag ett element i rummet men det är alldeles för litet för att bibehålla bra temperatur vintertid.L L A Axelsson skrev:Hur stort är rummet som skall värmas i förhållande till rummet med befintligt element? Det kan vara en utgångspunkt hur du skall dimensionera det nya elementet.
De befintliga är av den äldre modellen (likt det på bilden). Om jag förstått det rätt är dagens moderna radiatorer betydligt mer effektiva. Det jag är orolig för att just att hitta rätt dimensioner som passar med befintliga rör, men det borde väl inte vara några problem? Är för tillfället inte hemma i huset så jag kan mäta, men ska kontrollera sen mot rinkabyrörs katalog.
Nästa steg jag tänker på är själva installationen. Pluggningen är på ovanvåningen (källare under) och visst borde det räcka med att stänga av pumpen och cirkulationspumpen så trycket faller (ska man lätta på trycket genom expansionskärlets säkerhetsventil också?). Därefter är det bara att montera av pluggningen och vara beredd med ett par handdukar?
Vill ju helst undvika att tömma systemet och fylla det igen med syrerikt vatten.
Dagens element är inte effektivare, hur många watt ett element avger avgörs av hur det är utformat.
Du borde kunna hitta ett befintligt i huset som utifrån rummets storlek kan ge en hint om hur många watt elementet borde vara på. Du kan ju överdimensionera då passar elementet bättre om du har en värmepump som värmer elementvattnet eller tänker skaffa en i framtiden.
Att byta element utan att tappa av systemet är inte att rekommendera. Syret i det nya vattnet är inget större problem. Det försvinner snart.
Du borde kunna hitta ett befintligt i huset som utifrån rummets storlek kan ge en hint om hur många watt elementet borde vara på. Du kan ju överdimensionera då passar elementet bättre om du har en värmepump som värmer elementvattnet eller tänker skaffa en i framtiden.
Att byta element utan att tappa av systemet är inte att rekommendera. Syret i det nya vattnet är inget större problem. Det försvinner snart.
Klicka här för att svara