5 855 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Installera luftvärmepump, stänga av elpanna?
Sida 1 av 2
Har lite funderingar angående uppvärming i min enplansvilla med källare.
Hade när jag flyttade in en elpanna som skötte all uppvärmning och kompletterade senare med en luftvärmepump för att få ned kostnaden. Pumpen sitter på övervåningen och värmer den delen helt ok, men eftersom tvättstuga och badrum är i källaren så behöver även källaren värmas upp på något sätt, och det är det elpannan (knappt)sköter idag. Problemet är att elpannan kostar fruktansvärt mycket att hålla igång, även om jag ställer in den för att hålla källaren knappt fesljummen.
Hade ekonomin tillåtit det så hade jag installerat en luftvattenvärmepump, men eftersom jag inte har möjlighet till det just nu så funderar jag på om det hade fungerat med ännu en luftvärmepump som jag sätter i källaren?
Nu är ju luftvärmepumpar inte perfekta på att sprida värmen på en hel våning, men det borde bli mer ekonomiskt än att hålla elpannan igång enbart för att värma källaren?
Om det nu hade fungerat hyfsat bra med ännu en pump, hur borde jag göra med elpannan? Går det att stänga av pannan och enbart hålla igång den inbyggda varmvattenberedaren? Hade det fungerat att sätta på sommardrift på pannan? (lite osäker på exakt vad den funktionen innebär men den verkar stänga av pannan, hålla igång beredaren och endast cirkulera cirkulationspumpen periodiskt?)
Är det dumt att fundera på en till värmepump? Förslag?
Hade när jag flyttade in en elpanna som skötte all uppvärmning och kompletterade senare med en luftvärmepump för att få ned kostnaden. Pumpen sitter på övervåningen och värmer den delen helt ok, men eftersom tvättstuga och badrum är i källaren så behöver även källaren värmas upp på något sätt, och det är det elpannan (knappt)sköter idag. Problemet är att elpannan kostar fruktansvärt mycket att hålla igång, även om jag ställer in den för att hålla källaren knappt fesljummen.
Hade ekonomin tillåtit det så hade jag installerat en luftvattenvärmepump, men eftersom jag inte har möjlighet till det just nu så funderar jag på om det hade fungerat med ännu en luftvärmepump som jag sätter i källaren?
Nu är ju luftvärmepumpar inte perfekta på att sprida värmen på en hel våning, men det borde bli mer ekonomiskt än att hålla elpannan igång enbart för att värma källaren?
Om det nu hade fungerat hyfsat bra med ännu en pump, hur borde jag göra med elpannan? Går det att stänga av pannan och enbart hålla igång den inbyggda varmvattenberedaren? Hade det fungerat att sätta på sommardrift på pannan? (lite osäker på exakt vad den funktionen innebär men den verkar stänga av pannan, hålla igång beredaren och endast cirkulera cirkulationspumpen periodiskt?)
Är det dumt att fundera på en till värmepump? Förslag?
Pannan är en Elomin 3 och det ska enligt manualen finnas funktion för sommarläge så det borde ju rimligtvis fungera.L Liteavvarje skrev:
Kurvan är redan neddragen men det verkar som att minimitemperaturen är 30 grader och jag är osäker på om man kan sänka den mer
Har du utomhusgivar och en framledningsgivare på ett rör ut till elementen
( kan sitta under isoleringen på röret )
En del av pannorna går att fuska med , om avbrott på en givare sker brukar dom gasa upp fullt , medans en kortslutning gör att den tror det är för varm och bromsar helt
Prova att kortsluta ledningarna till en givare
( kan sitta under isoleringen på röret )
En del av pannorna går att fuska med , om avbrott på en givare sker brukar dom gasa upp fullt , medans en kortslutning gör att den tror det är för varm och bromsar helt
Prova att kortsluta ledningarna till en givare
Nu när jag kommit hem och kollat pannan så hittar jag ingenting om sommardrift/läge på själva pannan utan det nämns bara lite snabbt i manualen. Däremot finns det ett Standby läge (undrar om det är samma sak?);
"Detta läge rekommenderas före att ställa huvudbrytaren i läge 0, om pannan ska vara avstängd, dock krävs att värmesystemet är vattenfyllt. Pumpmotionering och frostvakt är aktiva. Frostskyddet aktiveras när panntemperaturen understiger 10C"
Känns ju nästan som att det läget borde fungera?
Sen ser jag nu när jag pillar lite på pannan att vvb är inställd på 75 grader....känns en aning högt?
"Detta läge rekommenderas före att ställa huvudbrytaren i läge 0, om pannan ska vara avstängd, dock krävs att värmesystemet är vattenfyllt. Pumpmotionering och frostvakt är aktiva. Frostskyddet aktiveras när panntemperaturen understiger 10C"
Sen ser jag nu när jag pillar lite på pannan att vvb är inställd på 75 grader....känns en aning högt?
Ts fråga var om den gick att stänga helt på värmen , inte att det ska vara någon form av frysskydd +10C som blir när man stänger av huvudbrytarenuseless skrev:
därav mitt svar
Normalt med 70-75 C du ska väl ha VV lägre gör att det finns mindre med VVC CM1234 skrev:Nu när jag kommit hem och kollat pannan så hittar jag ingenting om sommardrift/läge på själva pannan utan det nämns bara lite snabbt i manualen. Däremot finns det ett Standby läge (undrar om det är samma sak?);
Aha. Fick för mig att att temperaturen brukar ligga runt 60-65 för att minska risken för legionellaL Liteavvarje skrev:
och tänkte inte på att det påverkar mängden varmvatten.
Känns iaf som att jag kommer testa Standby läget och se vad som händer
Går det ingen värme från elpannan till elementen i resten av huset nu menar du, utan bara till källaren?
Det brukar inte funka särskilt bra med bara luftvärmepump som du säger, oftast behöver man tillskottsvärme i alla rum som någon gång har stängd dörr, tex badrum och sovrum. Även för att inte få kallras.
Det brukar inte funka särskilt bra med bara luftvärmepump som du säger, oftast behöver man tillskottsvärme i alla rum som någon gång har stängd dörr, tex badrum och sovrum. Även för att inte få kallras.
Precis, elpannan sköter endast källaren och vill jag och min lättfrusna sambo ha dräglig temperatur i källaren, men främst i badrummet, så drar elpannan som sagt fruktansvärt mycket.Anna_H skrev:
Går det ingen värme från elpannan till elementen i resten av huset nu menar du, utan bara till källaren?
Så antingen har jag på pannan för att få hyfsat temperatur och betala någon tusing extra i månaden, eller så drar jag ned temperaturen och få ett knappt ljummet badrum för 500 extra i månaden.
Känns inte direkt som att det är värt att använda en elpanna för att värma upp bara 3 element så det är därför jag lurar lite på en luftvärmepump. Åter igen så vet jag att det är knepigt att sprida värmen från en pump till alla delar av källaren men jag har en förhoppning att fläkten i badrummet, som alltid är igång, kan dra in lite värme från resten av källaren ifall jag sätter en pump där.
Just nu har vi en temperatur runt 16-17 i källaren, vilket är helt ok för min del, men när det även är den temperaturen i badrummet så känns det....kallt...
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Men det borde väl inte påverka varmvattenberedaren? Eller är jag trög?useless skrev:
Sänker jag kurvan så får jag som lägst 20 grader i pannan och det verkar inte finnas något sätt att sänka den ytterligare. Det är som sagt bara beredaren jag vill ha igång och resten av pannan avstängd/Kallställd.
Sen är ju frågan om 20 grader kostar särskilt många hundralappar för då kanske det är bättre att göra som du skriver och helt enkelt dra ned kurvan. Det jag tänker är att om jag installerar en värmepump så känns det som ett slöseri med pengar om elpannan ligger på 20 grader i onödan?
Bästa svaret
Elpannan har en tank och den håller den temperatur du behöver för tappvattnet - Sänker du temperaturen i pannan så blir tappvattnet kallare.
Sen sitter det en shunt som blandar in lagom mycket varmt vatten från pannans tank i värmesystemet så att det hela tiden håller inställd temperatur.
Förutom att sänka kurvan så kan du justera den ytterligare 10 grader med ratten bredvid. Då kommer garanterat inget varmt vatten att shuntas ut i värmesystemet och den funkar i princip bara som varmvattenberedare.
Sen sitter det en shunt som blandar in lagom mycket varmt vatten från pannans tank i värmesystemet så att det hela tiden håller inställd temperatur.
Förutom att sänka kurvan så kan du justera den ytterligare 10 grader med ratten bredvid. Då kommer garanterat inget varmt vatten att shuntas ut i värmesystemet och den funkar i princip bara som varmvattenberedare.
Då tror jag att jag förstår. Kommer dra ned kurvan samt dra ned finjusteringen och se vad tempen hamnar på. Tack så mycket för hjälpen!useless skrev:
Elpannan har en tank och den håller den temperatur du behöver för tappvattnet - Sänker du temperaturen i pannan så blir tappvattnet kallare.
Undrar dock lite hur sommardriften, hur man nu sätter igång det, och om det påverkar tappvattnet på samma sätt?