Byggahus.se
M
Kan man inte köra med glykol om man har allt i utedelen?
 
Det är ju normalt värmesystemets vatten som går genom värmepumpen så det är ganska stor mängd men det går.
 
M
B Bert19 skrev:
Det är ju normalt värmesystemets vatten som går genom värmepumpen så det är ganska stor mängd men det går.
Aha, så radiatorvattnet cirkulerar genom utedelen. Jag trodde man hade en systemtank med värmeväxlare eller batterislinga inne i huset.
Ja då blir det onekligen ganska mycket glykolvatten isf.
 
M Markarbetaren skrev:
Ska väl vara en gummikabel om detta ska vara godkänt. En vanlig kuloledning måste väl sitta klamrad.
Gummikabel håller bara några år ute fick byta ut 6m kabel i somras som förra ägaren till huset spikat upp till altanbelysningen, ersatte med klamrad kulo.Kulon skall målas för att vara godkänd.
 
M
M Mick13 skrev:
Gummikabel håller bara några år ute fick byta ut 6m kabel i somras som förra ägaren till huset spikat upp till altanbelysningen, ersatte med klamrad kulo.Kulon skall målas för att vara godkänd.
Målas? Hur menar du nu?
 
M Markarbetaren skrev:
Målas? Hur menar du nu?
Jo om man sätter kulo utomhus skall den målas med fasadfärg eller liknande för att inte brytas ner av UV-ljus, den är inte godkänd utomhus före övermålningen. Det finn skabel som är godkänd för utomhus bruk utan skyddande färg lager , kulon är relativt billigt alternativ.
 
frågan är väl om det ärven kulo, EQLQ eller liknande känns mer troligt och den är uv godkänd
 
Varför är inomhusdelen så stor, är det något mer än en vätska-till-vatten växlare och ackumulatortank?
 
P
Den innehåller väl en varmvattenberedare också dvs den hanterar inte bara värmedelen i huset.
Tycker man i ovan diskussion har missat det.
 
Är det någon mer som reagerar på att man verkar köra presskopplingar direkt mot pumpens anslutningar? I min värld önskar man alltid något delbart nära en uppvärmningskälla men jag kanske lever i en förlegad tid
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Är det någon mer som reagerar på att man verkar köra presskopplingar direkt mot pumpens anslutningar? I min värld önskar man alltid något delbart nära en uppvärmningskälla men jag kanske lever i en förlegad tid
Du har rätt. Press direkt mot apparater är en styggelse och görs enbart av slarvpellar som struntar om det blir servicevänligt eller inte.
Någon tid sparar de inte heller in.

Tyvärr är det kunden som får betala i sista änden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.