Byggahus.se
Hej på er.

Jag har tänkt installera en liten kamin i min friggebod.
Har en liten Husqvarna modell 69: Gammal dammsugare, märke Husqvarna, dammig, förvarad i rörigt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har fått ett par bitar insatsrör av farsan, ca 1.5 meter, som jag tänkte använda: Flexibel metallisk slang delvis skadad ligger mot en grå behållare och grönt slang är synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rören är godkända av sotare.
Har förstått att insatsrören är till för att användas i en rökgång som läcker - men de går väl att använda som ett vanligt rökrör också, fritt inne i huset så att säga?
Eller blir de alldeles för heta? Isåfall skulle jag kunna sätta insatsrören innanför något större vanligt rör, typ fläktrör i plåt, och täta med vermikulit emellan?

Har förstått det som att man inte ska koppla insatsrören direkt till kaminen, eftersom de inte klarar av hettan. Så jag tänkte sätta en rörböj & stos mellan kaminen & insatsröret.

För att skydda väggen mot hettan så tänkte jag mura en smal vägg av lecablock, mellan gipsvägg och rökrör.

Här är en enkel och icke-exakt skiss på hur jag tänkt mig konstruktionen: Schematisk bild av skorstenskonstruktion med kamin, insatsrör, gnistskydd och murade lecablock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för all hjälp!
Mvh David
 
Om du tycker att det är värt så kan du mura halvsten av tegel utanpå lecan, då blir det en snygg fasad. Det insatsröret kanske inte är så bra, då det inte tål så hög värme som kommer att bli från kaminen. Sätt riktiga rökrör som tål hetta. Pass på med avstånd och genomgångar, det finns regelverk för skorstenar.
Det är inte bara att sätta in en kamin. lite läsbart här
https://www.google.com/search?q=reg...57j0i22i30.12332j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.