5 742 läst · 23 svar
6k läst
23 svar
Kostnad för att installera en braskamin - är detta rimligt
Medlem
· 16 inlägg
Jag håller på att beställa en braskamin till ett hus som inte har någon murstock etc. Det pris jag har fått för själva installationen är 22 500 vilket känns väldigt dyrt. Jag tänker mig att arbetet kan ta max 8 timmar för 2 personer. Det skulle ju motsvara ett timpris på ca 1400 per timme!
Allvetare
· Västra götaland
· 7 670 inlägg
Dan_Johansson
Allvetare
- Västra götaland
- Medlem sep 2011
- 7 670 inlägg
- 11 230 gillningar
- 1 163 bilder och filmer
Tja, ska det byggas skorsten känns det som lite lite med en dag?
Du kan ju lägga upp en avidentifierad bild på offerten, det bör ju stå ungefär hur de räknar...
Du kan ju lägga upp en avidentifierad bild på offerten, det bör ju stå ungefär hur de räknar...
Medlem
· 16 inlägg
Det finns ingen specifikation på arbetskostnaden utan det är bara ett belopp på offerten
Allvetare
· Västra götaland
· 7 670 inlägg
Dan_Johansson
Allvetare
- Västra götaland
- Medlem sep 2011
- 7 670 inlägg
- 11 230 gillningar
- 1 163 bilder och filmer
Då hade jag frågat hur de räknat...
Medlem
· 16 inlägg
Hela kalaset inklusive allt går på 93 700 före ROT. Kaminen går på 36 000. Skorsten + nockpannebeslag 24 000 osv
Medlem
· 16 inlägg
Usch, det där var allt ett riktigt rövarpris. Men det är säljarens marknad nu - ALLA vill ha kamin och det är ändå bara en piss i havet mot hur det ser ut i Tyskland 
När jag diskuterade prutmån med dem som ska installera här, skrattade han bara och sa "Nä tyvärr, det är listpriser som gäller nu, vi har hur mycket jobb som helst."
I offerten (fast pris, Skaraborg) jag fick ligger arbetet på 11.000 kronor. Förhållandevis enkel installation i trähus, med rak skorsten knappt tre meter, fyrkantig huv samt plattform till sotarn.
När jag diskuterade prutmån med dem som ska installera här, skrattade han bara och sa "Nä tyvärr, det är listpriser som gäller nu, vi har hur mycket jobb som helst."
I offerten (fast pris, Skaraborg) jag fick ligger arbetet på 11.000 kronor. Förhållandevis enkel installation i trähus, med rak skorsten knappt tre meter, fyrkantig huv samt plattform till sotarn.
Husägare
· Småländska höglandet
· 2 792 inlägg
SågspånPappspikEternit
Husägare
- Småländska höglandet
- Medlem sep 2020
- 2 792 inlägg
- 6 216 gillningar
- 28 bilder
Jag tycker det var en tydlig och bra offert. Det kan tyckas dyrt, men det är inget litet jobb att installera en kamin från noll. Dessutom är arbetskostnaden före ROT.
Sen är det nog inte så lätt att hitta ett annat företag som a) gör det billigare och b) hinner installera kaminen före vintern.
Sen är det nog inte så lätt att hitta ett annat företag som a) gör det billigare och b) hinner installera kaminen före vintern.
Medlem
· 16 inlägg
Det är ca 6 månaders leveranstid på kaminen så det blir inte installerat före vintern 
Vi installerade en Contura-kamin och en Schiedel-skorsten i vårt enplanshus 2009. Helt ny installation då det saknades eldstäder i vårt hus. Det var två personer som var här en dag (minns inte om de var här hela dagen men känslan är att det gick fortare än så). Arbetskostnad 8000:- innan rot och 4000:- efter. Andra priser idag givetvis men arbetstiden borde vara liknande.
Medlem
· 83 inlägg
Dyrt! Men tror du får svårt att hitta billigare.
Stämmer nog bra med ca 8h arbete för 2st. Jag installera min kamin själv förra året med hjälp av en bekant som har jobbat med det tidigare. vi gjorde det på ca 8h. Vi hade tilluften i skorstenen och behövde inte göra ett hål i ytterväggen dock. Men det bör gå relativt fort.
Stämmer nog bra med ca 8h arbete för 2st. Jag installera min kamin själv förra året med hjälp av en bekant som har jobbat med det tidigare. vi gjorde det på ca 8h. Vi hade tilluften i skorstenen och behövde inte göra ett hål i ytterväggen dock. Men det bör gå relativt fort.
Byggveteran
· 1 865 inlägg
Kan nog hålla med om att det är dyrt.
Tittar du på mina foton så ligger både min kamin och fakturan på densamma där.
Mindre än en dags arbete för 2 man att installera.
Som jag skrev där, var nog lättare att pruta då
Tittar du på mina foton så ligger både min kamin och fakturan på densamma där.
Mindre än en dags arbete för 2 man att installera.
Som jag skrev där, var nog lättare att pruta då
Medlem
· 16 inlägg
Det verkar som det hela kokar ner till att dagens marknadspriset är rövarpriser