Jag ska installera en fristående braskamin där tidigare en öppen spis funnits. Efter att den öppna spisen tagits bort ser jag att skorstenskanalen slutar (eller börjar...) i taket (dvs kanalen gick ner i den öppna spisen och inte ner under huset som jag trodde var vanligast). Detta innebär att regnvatten kommer in i eldstaden om jag enbart ansluter rören till öppningen i taket. Jag gissar att detta inte är ett helt ovanligt problem. Ska jag dra rör genom hela skortenen och sätta igen rumt om röret? Se bild.
Bästa svaret
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Normalt sett så bortser man normalt från den lilla regnmängd som tar sig ner i nå pipor. Jag har öppet och fyra kanaler. varav två av dem mynnar i rum uppe som är utrivna och ska renoveras. Har inte sett att det tagit sig ner nå vatten dit ens. Med lite luftflöde torkar det ganska fort.
Klicka här för att svara

