Vi ska installera en kamin i vårt hus som vi renoverar. På bilden nedan ser ni hur vi tänkt att den ska stå. Murstocken är bakom på högersidan. På vänstersidan har vi tänkt att bygga ut en del av väggen, där den vita skivan står, för att vi inte ska springa in i den.
Vårt problem är att den vänstra väggen är av trä.Vad ska vi använda för material som är värmebeständigt? Mineritskiva, siporexblock?
I instruktionen står det att kaminen ska stå 600 mm från brännbart material och framför kaminen 300 mm till mattor och liknande. Om vi skulle sätta en mineritskiva eller något liknande på den vänstra väggen, kan man då minska avståndet mellan väggen och kaminen, och i så fall med hur mycket?
Vi hade hoppats på att ha runt 15-20 cm från väggen, är det möjligt?
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vårt problem är att den vänstra väggen är av trä.Vad ska vi använda för material som är värmebeständigt? Mineritskiva, siporexblock?
I instruktionen står det att kaminen ska stå 600 mm från brännbart material och framför kaminen 300 mm till mattor och liknande. Om vi skulle sätta en mineritskiva eller något liknande på den vänstra väggen, kan man då minska avståndet mellan väggen och kaminen, och i så fall med hur mycket?
Vi hade hoppats på att ha runt 15-20 cm från väggen, är det möjligt?
Tack på förhand!
Finns det inte någon skiss uppifrån som visar avståndet till obrännbar & brännbar vägg? I Conturas broschyrer så har dom skisser på det så att man kan planera innan köp av kamin, finns även i installationsanvisningen som följer med kaminen.
Här är ett exempel, måtten är olika mellan modellerna.
Här är ett exempel, måtten är olika mellan modellerna.
Logga in
Skapa konto
Hej..
använd dig av minerit plattan, det är enklare att fixa efterarbetet på den ..
men sätt då en platta bakom spisen också , så får hörnan en helhet med kaminen..
och sätt även en gips bakom mineriten så blir det extra bra ....och tryggt....
avståndet 15 - 20 cm känns bra, så kör på det.
Jag skulle gjort så här ...reglat som vanligt, sedan satt upp gipsen , sedan skulle jag sågat ut 5 cm remsor av mineriten och fördelat tre på varje skiva längsgående från golv till tak ..som distans mellan gipsen och mineriten..
då stannar värmen i mineriten och når inte gipsen. En mycket säker konstruktion...
Och tänk på att förborra mineriten så den inte går sönder när du skruvar upp den..
Under spisen vad skall du ha där..????
Eti..
använd dig av minerit plattan, det är enklare att fixa efterarbetet på den ..
men sätt då en platta bakom spisen också , så får hörnan en helhet med kaminen..
och sätt även en gips bakom mineriten så blir det extra bra ....och tryggt....
avståndet 15 - 20 cm känns bra, så kör på det.
Jag skulle gjort så här ...reglat som vanligt, sedan satt upp gipsen , sedan skulle jag sågat ut 5 cm remsor av mineriten och fördelat tre på varje skiva längsgående från golv till tak ..som distans mellan gipsen och mineriten..
då stannar värmen i mineriten och når inte gipsen. En mycket säker konstruktion...
Och tänk på att förborra mineriten så den inte går sönder när du skruvar upp den..
Under spisen vad skall du ha där..????
Eti..
Det där borde stå i monteringsanvisningen till kaminen. Åtminstone när det gäller bastukaminer så är det så att en mineritskiva halverar avståndet till brännbart men då måste skivan monteras med luftspalt bakom. Kommer inte ihåg måttet på luftspalten men minst 30 mm är det så det blir inte så snyggt i ett vardagsrum.
Enl min skorstenstekniker (de som gör brandskyddsinspektioner och godkänner nyinstallationer) så är inga skivor och träväggar godkända för att minska avståndet från kamin till brännbar del. Endast sten 10 cm (tegel, lättbetong el lättklinker) är ok. Jag frågade när jag funderade på att byta min braskamin mot en pelletskamin.
Läste här nyligen på Sotarbolagets hemsida att om man monterar en 8 mm fibercementskiva ( minerit ) på en trävägg och har en distans ( luftspalt ) på 25 mm så kan man minska avståndet till kaminen med 25 cm, annars är det 50 cm som gäller..till brännbart.. Det finns alternativ .....
Eti..
Eti..
Det kan tänkas finnas alternativ, ja. "Min" sotartekniker är känd för att vara "hård". Man tycker annars att dessa regler rimligtvis borde vara lika i hela landet, men som vanligt får man en känsla av att det finns utrymme för tolkning.
Eftersom det ändå är sotarmästaren el sotarteknikern som ska godkänna din eldstad & skorsten så är det självklara tipset att höra med dem först. Alltid trist att behöva göra om något om myndigheterna trilskas.
Eftersom det ändå är sotarmästaren el sotarteknikern som ska godkänna din eldstad & skorsten så är det självklara tipset att höra med dem först. Alltid trist att behöva göra om något om myndigheterna trilskas.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Vill man slippa fula "luftspaltsväggar" eller onormalt feta luftspalter mellan kamin och vägg så är det stenvägg som gäller.
Bara att riva befintligt och mura vid behov.
Det hade en hantverkare gjort.
Bara att riva befintligt och mura vid behov.
Det hade en hantverkare gjort.
Det går också att göra en vägg av minerit på plåtregel fylld med stenull enligt anvisningarna jag länkade till. Jag har byggt en sådan som sotaren godkände. Sedan verkar sotare vara ett underligt släkte. Eller åtminstone följer de inte nationella regler. Det som går en gång går inte en annan gång.
Logga in
Skapa konto
Så Tylö, Harvia med flera är ute och ljuger i sina montageanvisningar? Nej, din tekniker är ute och seglar!Oldboy skrev:Enl min skorstenstekniker (de som gör brandskyddsinspektioner och godkänner nyinstallationer) så är inga skivor och träväggar godkända för att minska avståndet från kamin till brännbar del. Endast sten 10 cm (tegel, lättbetong el lättklinker) är ok. Jag frågade när jag funderade på att byta min braskamin mot en pelletskamin.
50 cm utan skivor, 25 cm med en skiva med luftspalt, 12,5 cm med två skivor och dubbla luftspalter är det som gäller.
Tack för alla svar. Vi var och kollade i en kaminbutik idag och dom hade en tjock skiva eldfast material man kunde köpa. De sa att det spelade ingen roll hur varm kaminen var, man kunde ställa den 5cm från det materialet ändå.
Här är länken till det: http://www.jotul.com/sv/wwwjotulse/Main-Menu/Tillbehor/Tillbehor/Brandvagg/JGFW-5/
Gjorde också en liten ritning på hur man kanske kan göra? Vad tror ni?
Väggen till vänster är riven, gammal bild.
Här är länken till det: http://www.jotul.com/sv/wwwjotulse/Main-Menu/Tillbehor/Tillbehor/Brandvagg/JGFW-5/
Gjorde också en liten ritning på hur man kanske kan göra? Vad tror ni?
Logga in
Skapa konto
Väggen till vänster är riven, gammal bild.