4 734 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Installera infälld skjutdörr, tips och råd
Hallå,
Jag är i uppstarten av mitt projekt att installera en skjutdörr mellan två rum där vi idag har en öppning på ca 152cm. Har kommit fram till att jag får plats med en dörr med modulmått 8x21. Har kollat på bland annat denna https://www.bauhaus.se/skjutdorr-infalld-finland-m8x21-med-inbyggnadskarm
Dock är den för "Konstruktion tjocklek /total väggtjocklek: 70/95mm infälld" vilket är smalare än min vägg. Min vägg består av 95mm regel samt enkelgips är jag tämligen säker på, den mäter i alla fall 120mm.
Bör jag hitta en annan karm som är för tjockare väggar, eller fixar man till det med foder/lister? Och hur skulle man gå tillväga på den delen där man ska sätta på en gipsskiva, bygger man ut med lister där med då?
Kom gärna med tips på andra vettiga skjutdörrar/karmar med
Jag är i uppstarten av mitt projekt att installera en skjutdörr mellan två rum där vi idag har en öppning på ca 152cm. Har kommit fram till att jag får plats med en dörr med modulmått 8x21. Har kollat på bland annat denna https://www.bauhaus.se/skjutdorr-infalld-finland-m8x21-med-inbyggnadskarm
Dock är den för "Konstruktion tjocklek /total väggtjocklek: 70/95mm infälld" vilket är smalare än min vägg. Min vägg består av 95mm regel samt enkelgips är jag tämligen säker på, den mäter i alla fall 120mm.
Bör jag hitta en annan karm som är för tjockare väggar, eller fixar man till det med foder/lister? Och hur skulle man gå tillväga på den delen där man ska sätta på en gipsskiva, bygger man ut med lister där med då?
Kom gärna med tips på andra vettiga skjutdörrar/karmar med
När jag väljer 95mm regel och enkelgips här https://www.bygghemma.se/hus-och-by...erdorr/skjutdorrskarm-swedoor/p-357314-357320
så säger den att den är 122mm djup (det borde vara max 121mm om man räknar att enkelgips är 13mm, 120mm om man räknar att det är 12.5mm)
så säger den att den är 122mm djup (det borde vara max 121mm om man räknar att enkelgips är 13mm, 120mm om man räknar att det är 12.5mm)
Foder/lister att täcka med. Sen är det ju betydligt billigare att köpa en vanlig dörr och bara skenan för skjutdörr med beslag. Man byter ut låskistan mot ett skjutdörrsbeslag bara.
"Nackdelen" är att du har urtag för gångjärn på andra kanten av dörren, men lägger du stoppare så kommer ju den kanten aldrig att synas. Så har jag gjort på våra skjutdörrar...
Jag köpte helt vanliga innerdörrar på Hornbach och en skjutdörrskena med beslag.
"Nackdelen" är att du har urtag för gångjärn på andra kanten av dörren, men lägger du stoppare så kommer ju den kanten aldrig att synas. Så har jag gjort på våra skjutdörrar...
Jag köpte helt vanliga innerdörrar på Hornbach och en skjutdörrskena med beslag.
Jag har inte kört med någon "karm", utan bara foder och "L-lister" (kan det heta klackfoder kanske?) för att täcka in "hålet".
En regel som sitter ovanför öppningen som jag skruvat skenan i och sen har jag bara klätt in allt. Du måste förstås montera dörren innan du täcker för väggen.
En regel som sitter ovanför öppningen som jag skruvat skenan i och sen har jag bara klätt in allt. Du måste förstås montera dörren innan du täcker för väggen.
Ja det är ju såklart också en lösning, har inte tänkt på det, tål att funderas lite på! Kan ju eventuellt bli enklare att passa in allt då i mitt existerande vägghål.
På en av dörrarna fräste jag spår i underkanten för att "styrpinnen" skulle löpa i och dörren gå "rätt", men på den andra struntade jag i det och tänkte att den får styras av klackfodret, men jag tänkte att det säkert bli avskavd färg efter ett tag, men nu över tio år senare är det inte något märke trots att den tar emot fodret lite nu och då när man öppnar/stänger.
Skjutdörrsbeslag med skena köpte jag på Hornbach, vill minnas att jag tog det grövre alternativet som var på 80 kg som kändes stadigare.
Skjutdörrsbeslag med skena köpte jag på Hornbach, vill minnas att jag tog det grövre alternativet som var på 80 kg som kändes stadigare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur justera upphängning av infällda skjutdörrar?
Fönster & Dörrar -
Infälld skjutdörr i en tjock vägg, hålrum/eko?
Fönster & Dörrar -
Strömbrytare vid infälld skjutdörr
El -
Infälld skjutdörr utan synlig karm och foder
Lösvirke & Timmerhus -
Installera skjutdörrsbeslag - vad behöver jag tänka på? *bild
Fönster & Dörrar