Byggahus.se

Installera el - kan jag dra VP-rör och montera dosor själv?

1. V
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Bygger just nu ett nytt hus i lösvirke. Har all respekt för att en elektriker själv ska bestämma vad "den händige" husägaren inte ska göra inför el-dragning. Jag har av olika anledningar ännu inte kontrakterat någon elektriker, därav denna fråga.

Min fråga till er i detta forum (kanske är du elektriker?) är, baserat på att jag just nu isolerar och snarast vill montera OSB/ Gips, om elektriker normalt har något emot att eldosor och VP-rör redan är monterade när installationsarbetet ska göras?

2. nimhed
    Medlem · Nivå 12
    Du ställer en av de absolut vanligaste frågorna i el-forumet.

Regelverket säger nej.
    Vissa elektriker säger ja, andra nej.

Slutsats: Kom överens med din elektriker innan du gör något.

• Laddar…
  3. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Om det inte är gipsat så att installationen går att se skulle jag tro att nästan alla accepterar det, men om att är dolt är jag inte lika säker. Kontakta tilltänkt elektriker innan du slår på gips.

• Laddar…
  4. V
    Medlem Nivå 1
    Hej Nimhed och tack för snabbt svar! Var kan jag hitta "regelverket" för att läsa själv? Sen är ditt svar ju så jag måste göra, känner bara att jag vill ha mer tid på mig att leta elektriker .... Tack!

5. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Eller så säger du att en elektriker har gjort jobbet för två år sen... Det finns ju inga krav på att visa kvitton eller liknande för att bevisa vem som har gjort jobbet och om en elektriker kategoriskt skulle vägra att dra trådar i befintliga rör skulle ju i stort sett varenda gammalt hus behöva totalrenoveras varje gång man ska sätta upp några extra uttag.

• Laddar…
  6. D
    Medlem · Nivå 7
    För det första är det ett behörighetskrävande arbete och olagligt om du gör det ifall syftet är att dra vanlig el i rören. Men du får göra det själv om syftet är att dra datanätverk, högtalarkablar eller något annat icke behörighetskrävande i rören.

För det andra tror jag att de flesta elektrikerna går med på det ifall dem själva får bestämma var alla dosor, uttag med mera hamnar och så klart även haft en möjlighet att inspektera det färdiga jobbet innan gipsen är på plats. Men om de kommer till ett färdig gipsat rum med dosor på andra ställen än de själva hade sett framför sig och ingen aning om hur rören i väggarna är dragna, då kan jag tänka mig att de vägrar göra jobbet.

Så de flesta elektrikerna kan nog tänka sig att du utför delar av arbetsmomenten ifall de får vara med redan från början och styra upp det hela. Men de är nog inte alls så sugna att ta tag i det ifall flera arbetetsmoment redan är påbörjade.

• Laddar…
  7. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Och då kanske den tilltänkte elektrikern svarar att "då tycker jag samma elektriker får avsluta jobbet"... :surprised:

Känns ju som man ökar möjligheterna att få tag i "önskad" elektriker om man har möjlighet att lämna allt synligt. Kan tänka mig att en elektriker kan se lite annorlunda på att "sätta upp några extra uttag" jämfört med att göra hela installationen i ett nybyggt hus. Det blir ju ett helt annat ansvar man tar på sig i det senare fallet.

8. D
    Medlem · Nivå 7
  9. V
    Medlem Nivå 1
    Stort tack för utförligt svar! Nyfiken motfråga: Vilken lag är det som reglerar detta och som då säger att detta är "olagligt"?

10. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    • Laddar…
  11. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Vad är det gör dumheter. Det är naturligtvis den som bygget huset som bestämmer var uttag och strömbrytare ska vara, oavsett vem som gör jobbet.

12. S
    Medlem · Nivå 14
    Om man inte är elektriker då och gör detta själv. Hur vet man att dosor och annat hamnar så att installationen kan utföras? Ibland är det ju lite tankearbete att få kopplingsdosor och annat att hamna "rätt" .
    Borde rimligen vara många elektriker som suckar tungt när allt redan sitter där och väggarna är gipsade och det saknas nåt........

13. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Det finns säkert elektriker som suckar tungt när dom måste sätta dosor och dra slang också...

• Laddar…
  14. S
    Medlem · Nivå 9
    Sådana kanske borde överväga ett annat yrke? ;) Skämt å sido. Vem suckar inte när man åker till jobbet

15. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Nu pratade jag om placering av uttag och brytare. Inte kopplingsdosor och kanalisation.