10 691 läst ·
59 svar
11k läst
59 svar
installera 2 nya radiatorer
Har för mig att till MMAs förinställningsventil som sitter i thermopanel kräver injusteringsnyckel. Är dock lite osäker.
Gillar danfoss med ring.
Gillar danfoss med ring.
nu fattar jag inte vad du surrar om
jag jobbar på kontor hahaha
Haha det gör jag med. När du ska justera in den fasta instrypningen på radiator ventilen. Flödet påverkar hur mycket värme du får ut.
På danfoss ventilerna så snurrar man på en ring med skala. På MMAs ventiler på thermo panel så tror jag du behöver en speciell nyckel/verktyg.
Det är skitsamma. Förmodligen kommer du inte nerda ner dig i onödan som en annan gör
På danfoss ventilerna så snurrar man på en ring med skala. På MMAs ventiler på thermo panel så tror jag du behöver en speciell nyckel/verktyg.
Det är skitsamma. Förmodligen kommer du inte nerda ner dig i onödan som en annan gör
http://www.epecon.se/produkt/modul-compact/
Kör ovan. 100 mm UK rad ÖFG. ~100mm ÖK rad till fönsterbräde. På såvis följer du bör kraven i teknikhandboken.
50/40/21 => 10m2?*30W/m2 = ~~400 => 475W = MC21-220
Kör ovan. 100 mm UK rad ÖFG. ~100mm ÖK rad till fönsterbräde. På såvis följer du bör kraven i teknikhandboken.
50/40/21 => 10m2?*30W/m2 = ~~400 => 475W = MC21-220
Redigerat:
Ska de inte vara helt öppna och termostayen styr flödet? :/TotalControl skrev:Haha det gör jag med. När du ska justera in den fasta instrypningen på radiator ventilen. Flödet påverkar hur mycket värme du får ut.
Det är skitsamma. Förmodligen kommer du inte nerda ner dig i onödan som en annan gör![]()
läste en gång till och tolkar det som att man ska montera radiatorn 100 mm ovanför färdigt golv.tjatt skrev:
och 100mm under fönsterbräda, då fattas det alltså 35 mm för mig..
men jag kör på vad jag tycker är lämplig höjd estetiskt
sedan kommer det här med rördragningen/röranslutning..
jag TROR radiatorn har 22mm anslutning, hur får man fast 15 mm kopparrör där?
anslutningen på radiatorn hamnar 65mm från väggen... brukar man inte klamra rören på väggen?
böjer jag kopparrören vid radiatorn eller ska det vara nån sorts vinkelkoppling?
rören hamnar väl på cc40mm, samma som anslutningen på radiatorn, den har cc40
hjälp mig gärna med vad jag behöver för anslutningar/kopplingar för att få till detta
MVH
Nej nejcamaro1969 skrev:
Termostaten är där för att reglera vid övertemp. T.ex. solinstrålning eller annan extern tillskottsvärme (eller många barn som hoppar och leker i rummet).
Dock har du ack tank. Man kan om man vill tycker jag i enstaka rum grundstrypa lite övertemp och justera ner med termostat. För att det ska finnas möjlighet för den frusna i familjen att kunna skruva upp värmen med termostaten då och då.
Men i vanliga fall med VP så är det bästa att VPn styr värmen. Termostaterna håller temperaturen i rummen. (mot övertemp). Om termostaten reglera hela tiden, så är kurvan fel eller grund strypningen fel.
okej, det blir mer att lära sig angående radiatorer hör jag 
dock kommer denna radiator matas med 1 cirkpump, (wilo yonos pico) som jag beställde häromdagen, och så småningom mata fler radiatorer på övervåningen...
det är alltså inte värmepumpen som cirkulerar vattnet utan en extern cirkpump som man måste ställa in lämpligt flöde på.
däremot sköter ju värmepumpen temperaturen, med flytande kondensering.
såg att du även skrev ditt inlägg precis som jag postade inlägg#22
så du får gärna hjälpa mig svara på frågorna i detta inlägg
MVH
dock kommer denna radiator matas med 1 cirkpump, (wilo yonos pico) som jag beställde häromdagen, och så småningom mata fler radiatorer på övervåningen...
det är alltså inte värmepumpen som cirkulerar vattnet utan en extern cirkpump som man måste ställa in lämpligt flöde på.
däremot sköter ju värmepumpen temperaturen, med flytande kondensering.
såg att du även skrev ditt inlägg precis som jag postade inlägg#22
så du får gärna hjälpa mig svara på frågorna i detta inlägg
MVH
Den > http://www.rinkabyror.se/artikel/radiatorkoppling-15rxm22/
Jag kommer ut från vägg på radiatorer i källaren. Synligt dragning med elförzinkat.
cc40 med vägghållare. Sen finns det färdiga böjjar. Jag har presskopplingar.
Rördragningen är svår att hjälpa med. Jag är bara en glad amatör.
Kanske något proffs kan komma med tips? (Krille?
)
http://www.rinkabyror.se/artikel/purusklamman-enkel-12-15-krom/
Om du ska ha mer radiatorer på övervåningen. Då skulle jag om jag vore dig stanna upp lite och börja tänka/planera. Bla, hur många radiatorer blir det? Effektbehovet? Hur mycket flöde kommer dessa behöva? För att kunna dimensionera stammarna. etc etc. Hur göra rördragningen?
Är inte så kul att stå där med en stam som är Ø13 mm invändigt och du behöver få ut t.ex. 250 l/h..
Jag kommer ut från vägg på radiatorer i källaren. Synligt dragning med elförzinkat.
Kanske något proffs kan komma med tips? (Krille?
http://www.rinkabyror.se/artikel/purusklamman-enkel-12-15-krom/
Om du ska ha mer radiatorer på övervåningen. Då skulle jag om jag vore dig stanna upp lite och börja tänka/planera. Bla, hur många radiatorer blir det? Effektbehovet? Hur mycket flöde kommer dessa behöva? För att kunna dimensionera stammarna. etc etc. Hur göra rördragningen?
Är inte så kul att stå där med en stam som är Ø13 mm invändigt och du behöver få ut t.ex. 250 l/h..
men den radiatorkopplingen blir ju 15R, då måste man sen ha en till koppling för klämring? typ R15/cu15 eller var beteckningen kan tänkas heta..TotalControl skrev:Den > [länk]
Kanske något proffs kan komma med tips? (Krille?)
[länk]
jaa hoppas nån typ krilleman215 ser tråden
ja precis, rören dras ju 20mm från vägg med vanliga klammer, de ska alltså sedan ut till 65mm vid radiatorn.
jo jag har planerat.
det blir en stam på 22 mm till övervåningen
avgrenat åt ena hållet med 15mm till detta barnrum samt eventuellt badrum för radiator (kommer även ha golvvärme från annan källa=
stammen på 22 kommer grenas åt andra hållet till 4 radiatorer eventuellt med 18mm till första/andra och sedan 15mm. så jag har det i tanken iaf
3 veckor för att leverera en radiator som enligt hemsidan fanns på lager är inge vidare tycker jag..
kommer nog inte handla mer på vvs-klimat.se
nu har jag iaf fått radiatorn.. men har påbörjat altanbygge så risk att den får ligga ett tag...
kommer nog inte handla mer på vvs-klimat.se
nu har jag iaf fått radiatorn.. men har påbörjat altanbygge så risk att den får ligga ett tag...
thermopanel tp-21 326
http://vvs-klimat.se/product.html/thermopanelradiatortp21-510?category_id=175
den va rätt långt
anslutningarna hamnar cc65mm från väggen.
rören ska gå ca 60cm i rummet, sedan genom en vägg in i skrubben och där anslutas till värmesystemet,
kan jag ha rören 65mm från väggen på denna sträcka av 60 cm?
http://vvs-klimat.se/product.html/thermopanelradiatortp21-510?category_id=175
den va rätt långt
anslutningarna hamnar cc65mm från väggen.
rören ska gå ca 60cm i rummet, sedan genom en vägg in i skrubben och där anslutas till värmesystemet,
kan jag ha rören 65mm från väggen på denna sträcka av 60 cm?
Dahl har 9st 21-326 i lager just nu. Antagligen var som slut hos grossist när du beställde. För dom renodlade internetbutikerna försöker alltid minimera sina egna lager.
En röris bockar in rören. Så har du en bocknyckel så gör det du med. Massor med distanser på klammer ser väldigt "martintimelligt" ut!
En röris bockar in rören. Så har du en bocknyckel så gör det du med. Massor med distanser på klammer ser väldigt "martintimelligt" ut!