Hej

Sen jag installerade mitt DSC Power408 (m LCD550Z) för ett halvår sen har jag inte "orkat" byta installatörskoden från defaultvärde. Letar och letar i (den mycket sugiga) manualen men hittar inget. Idag skannade jag in den till pdf och körde OCR på den för att göra den sökbar. Men icke. Hittar inget.
Är jag blind? Eller står det inte hur man byter installatörskod där?
/M

På många DSC-paneler brukar det ligga under programmeringssektion [006]. Du kan ju kolla det. Om det inte funkar: Vad har du för "moderkort"? Brukar heta något med "pc" ex. pc5010 för Power832.

Mvh
/ Fenris

I mina papper/manualer står det Power408/power608 PC585/PC1565 så det är alltså nåt av PC585/PC1565 som gäller....beroende på omjag har ett 408- eller 608-larm. Vad skiljer dem?

Är rätt säker på att det är under programmeringssektion [006]. Nu har jag bara tillgång till engelsk manual och till PC580, men kolla i din installationsmanual (inte användarmanual) på kapitel 4.1 om det finns något i de krokarna. :)
Annars omnäms det säkert kort i programmeringsjournalen också.

Vet inte exakt vad som skiljer mellan 408/608.

Mvh
/ Fenris

Tack Fenris för hjälpen.
Verkar som om det är 006 som gäller. Tyvärr står det inte beskrivet i text nånstans i installationsmanualen hur/var man byter installationskod men när jag går igenom programmeringsjournalen där sektionerna/sekvenserna listas så kan man se att det är 006 som gäller.
Tack så mycket!

En annan sak...larm generellt känns inte särskilt programmeringsvänliga. Finns inga modernare larm som har snygga och enkla windowsinterface? Inte för att jag tänker göra mig åbäket att byta men hade det funnits nån annan produkt jag kunnat köpa?
Visst finns säkert möjlighet med PClink och andra tillval för några tusen...men jag tänkte mer ett larmsystem som är BASERAT på programmering via dator. Finns de?

/M

Kul att det löste sig! :)

Angående PC-interface har ju DSC sitt DLS2002 som man kan hämta gratis på nätet. Det som kostar är som vanligt anslutningskablar (PC-link) men det går att bygga rätt enkelt själv då det är en vanlig seriell anslutning. Vet inte om det finns andra larm som är baserade på att programmeras via dator.

Personligen tycker jag det är rätt skoj att programmera via knappsatsen, det känns väldigt påtagligt att informationen gått in när man får ett *piiiip* efter att ha knappat in något. 8-)
Nu har ju jag också LCD-displayen, annars lär det vara mindre skojigt...

Mvh
/ Fenris

Fenris skrev:
Kul att det löste sig!  :)
Det som kostar är som vanligt anslutningskablar (PC-link) men det går att bygga rätt enkelt själv då det är en vanlig seriell anslutning.
Har du möjligen nån skiss på hur man snickrar ihop en sån kabel?

Fenris!
Har skickat ett PM till dig.
Hittar inte DLS2002 gratis nånstans

Tackar och bockar!

Ett stort tack från mej med, det här var matnyttigt

Kalsipper

mattiase skrev:
Tack Fenris för hjälpen.
Verkar som om det är 006 som gäller. Tyvärr står det inte beskrivet i text nånstans i installationsmanualen hur/var man byter installationskod men när jag går igenom programmeringsjournalen där sektionerna/sekvenserna listas så kan man se att det är 006 som gäller.
Tack så mycket!

En annan sak...larm generellt känns inte särskilt programmeringsvänliga. Finns inga modernare larm som har snygga och enkla windowsinterface? Inte för att jag tänker göra mig åbäket att byta men hade det funnits nån annan produkt jag kunnat köpa?
Visst finns säkert möjlighet med PClink och andra tillval för några tusen...men jag tänkte mer ett larmsystem som är BASERAT på programmering via dator. Finns de?

/M

Det Jablotron larm jag köpte i våras går att programmera via PC, dock har jag inte detaljkollat om allt går att programmera. Men det var enkelt att lägga in egen text för alla olika händelsetyper som skickas via SMS, välja vilka händelser som skall rapporteras via SMS/Uppringt samtal och till vilka personer etc. (SMS om lågt batteri och andra tekniska detaljer endast till mig och inte "larmmottagare" etc.). Fick med en excelfil med svenska översättningar, bara att öppna och vips var alla händelser på svenska. Visst, vissa behövde ändras till något man själv ville ha men det mesta var ok. Programvaran är kanske inte den bästa men den var faktiskt över förväntan. Kabel (USB) kostade dock omkring 300 spänn om jag inte minns fel.
Kan även ta ut larmloggar på händelser samt kolla status på detektorer och omgivande sörningssignaler (larmet är trådlöst).
Det känns som om fler larmtilverkare borde ha någon typ av programvara att tillgå deras larm, fast de större tillverkarna riktar sig kanske framförallt till installatörer och inte klåpare som en själv. ;)

/M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.