3 854 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Installationsskikt först och sedan innerväggar - hjälp!
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Funderar på hur man skall bygga insidan på huset. Tänker ha stående 195 i regelstommen och så liggande 45 reglar på insidan för att lättare kunna dra el, rör-i-rör osv.
Dock - hur bygger man innerväggar? Tänkte att man spikar liggande reglar runt om hela huset först och så de stående reglarna för innerväggar utanpå för att lättare kunna tråckla installationerna mellan reglarna. Sedan passa in OSB+gips och så sätta innertaket, allt detta får alltså göras per rum. Vad säger forumet? Eller skall man sätta OSB+gips först och så bygga innerväggar sedan? Tycker själv det verkar bättre att sätta reglarna först.
Sedan undrar jag också om man skall satsa på 45x45 spikat i takstolarna som ett installationsskikt i innertaket och så 28x70 gles utanpå detta?
/Anders
Dock - hur bygger man innerväggar? Tänkte att man spikar liggande reglar runt om hela huset först och så de stående reglarna för innerväggar utanpå för att lättare kunna tråckla installationerna mellan reglarna. Sedan passa in OSB+gips och så sätta innertaket, allt detta får alltså göras per rum. Vad säger forumet? Eller skall man sätta OSB+gips först och så bygga innerväggar sedan? Tycker själv det verkar bättre att sätta reglarna först.
Sedan undrar jag också om man skall satsa på 45x45 spikat i takstolarna som ett installationsskikt i innertaket och så 28x70 gles utanpå detta?
/Anders
Jag håller precis på med detta i mitt första hus, så det saknas ju lite erfarenhet. :OAnders_Nilsson skrev:Funderar på hur man skall bygga insidan på huset. Tänker ha stående 195 i regelstommen och så liggande 45 reglar på insidan för att lättare kunna dra el, rör-i-rör osv.
Men annars är jag på väg att göra exakt som du beskriver.
Först korsregla ytterväggarna.
Sen regla innerväggarna.
Sen halva innerväggarna, dvs sätta OSB+gips på ena sidan
Och sist dra all el och VA som ska dras i väggarna.
Glöm inte hela tiden tänka på vad OSB och gips-skivorna ska fästas i när de möts i hörn.
Förutom att ha regel bakom kan man överväga gips-plåtvinklar.
I de 4 ytterväggshörnen kommer jag inte sätta någon regel utan en lodrät gips-plåtvinkel mot den vågräta korsreglingen, då kan elrör lätt dras förbi där.
I taket har jag bara 28x70 gles, det räcker med 28mm för att rymma elrör.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Styrelsen först godkände vår köksflytt – sedan drog de tillbaka det.
Bostadsrätt -
Handläggaren säger att vi först skall bygga taket klart sedan riva det
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hyvla golvbjälke 10mm och sedan förstärka
Byggmaterial & Byggteknik -
Grohe sense guard läcker första dygnet för att sedan täta sig själv...
Verktyg & Maskiner -
Jag har haft några diskmaskiner sedan 1969. Den första var Cylinda. Idag har jag en Elektrolux.
Bostadsrätt