1 506 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Installation Power 608
Hej!
Har fått ett komplett larm (power 608) av en kompis och nu till min fråga, kan jag som lekman installera detta i mitt hus eller måste man ta hjälp av en larmfirma.
Som bakgrund så är jag skapligt händig, har elteknisk gymnasieutb (ca 8 år sedan).
Brukar lösa det mesta om jag bara har en manual. (har för övrigt ingen monteringsmanual eller kopplingsschema så om någon har det hör av er)
Vad säger den samlade expertisen, ska man ge sig på ett försök eller är det bara att lämna i från sig.
mvh David
Har fått ett komplett larm (power 608) av en kompis och nu till min fråga, kan jag som lekman installera detta i mitt hus eller måste man ta hjälp av en larmfirma.
Som bakgrund så är jag skapligt händig, har elteknisk gymnasieutb (ca 8 år sedan).
Brukar lösa det mesta om jag bara har en manual. (har för övrigt ingen monteringsmanual eller kopplingsschema så om någon har det hör av er)
Vad säger den samlade expertisen, ska man ge sig på ett försök eller är det bara att lämna i från sig.
mvh David
Tänkte precis svara tvärtom. Själva kabeldragningen och inkopplingen är ett duktigt projekt skulle jag vilja säga. Däremot själva programmeringen är ingen större match och går ganska snabbt.
Nu har jag iofs ett Bosch easy och vet inte hur lättprogrammerat DSC Power är. Sen beror det väl lite på om du kör trådbundet eller trådlöst.
Nu har jag iofs ett Bosch easy och vet inte hur lättprogrammerat DSC Power är. Sen beror det väl lite på om du kör trådbundet eller trådlöst.
Power 608 är en gammal modell, (ej trådlös). Dock så programeras den lika som sina efterträdare. Bosch Easy är lätt att programmera om man ser mot Power anser jag. Sen vad är svårigheten att dra kabel? Det är många gånger lättare än programmeringen. kabeldragningen kan man lätt rita upp. Programmeringen kräver lite kunskap om larm för att man skall lyckas.
Med kabeldragning så menar jag inte att det är speciellt svårt, bara att det tar tid och kräver sin planering för att få det bra och snyggt. Och det kräver ändå en viss kunskap för att få tex alla motstånd på rätt ställen. Jämför jag i mitt larmprojekt så tidsmässigt har programmeringen tagit en bråkdel av tiden.
Jag har en installationsmanual på svenska i pappersformat.
Har funderat på att scanna in den, eftersom jag har svårt att hitta papper som gömt sig i någon låda.
Hör av dig om du inte hittar manualen någon annanstans!
Visst är det jobb med att dra kabel snyggt, men trådbundna enheter är ju mycket billigare än trådlösa.
Själv tycker jag att Power 608 är relativt enkel både att installera och programmera.
Tror dock att det blir väldigt svårt utan installationsmanual!
Har funderat på att scanna in den, eftersom jag har svårt att hitta papper som gömt sig i någon låda.
Hör av dig om du inte hittar manualen någon annanstans!
Visst är det jobb med att dra kabel snyggt, men trådbundna enheter är ju mycket billigare än trådlösa.
Själv tycker jag att Power 608 är relativt enkel både att installera och programmera.
Tror dock att det blir väldigt svårt utan installationsmanual!
Klicka här för att svara